نحوه بازیافت زباله در منزل

به گزارش تیم علمی، زندگی مدرن امروزی منجر به فراوری زباله های زیادی توسط انسان ها شده است. حجم زباله ها به اندازه ای است که اگر به درستی مدیریت نشوند، منجر به مسائل زیادی برای انسان ها و محیط زیست می شوند.

نحوه بازیافت زباله در منزل

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مدیریت پسماند از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از فرآیندهای مهم در مدیریت پسماند، بازیافت زباله است. در این مطلب خبرنگاران درباره بازیافت زباله بخوانید.

زباله چیست و چه انواعی دارد؟

زباله به مجموعه موادی گفته می گردد که پس از مصرف یا استفاده، دیگر کارایی ندارند و دور ریخته می شوند. زباله می تواند جامد، مایع یا گاز باشد.

1.زباله ها شهری

زباله های شهری درصد زیادی از زباله ها را تشکیل می دهند. زباله های شهری به دو دسته زباله های خشک و زباله های تر تقسیم می شوند. مواد فاسد شدنی، بیشترین درصد زباله های شهری را در بر می گیرند.

2.زباله تر

زباله تر، فاسد شدنی و تجزیه پذیر است. این پسماندها خیلی زود توسط باکتری ها به چرخه طبیعت برمی گردند و به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرند. بخش زیادی از زباله های شهری را زباله های تر تشکیل می دهند.

3.زباله خشک

زباله یا پسماند خشک به موادی گفته می گردد که پوسیده نمی شوند و تجزیه ناپذیر هستند . پسماند تر به سه گروه تقسیم می گردد:

  • نخاله های ساختمانی: شامل نخاله و زایدات ساختمانی می گردد که از ساخت و ساز یا تخریب ساختمان ها باقی می مانند.
  • زباله های صنعتی: تمام زایدات ناشی از فعالیت های صنعتی و معدنی، تصفیه خانه ها و…
  • زباله های خطرناک: زباله هایی که باعث مرگ و میر موجودات زنده یا آسیب رساندن به سلامت انسان و محیط زیست و شیوع انواع بیماری ها و عفونت ها می شوند. از جمله زباله های خطرناک می توان به پسماندهای بیمارستانی اشاره نمود.

بازیافت زباله چیست؟

بازیافت فرآیندی است که در آن بعضی از مواد دور ریز و استفاده شده به همان ماده یا مواد دیگر تبدیل می شوند؛ به طوری که قابلیت استفاده مجدد داشته باشند. بازیافت زباله ها با روش صحیح، اهمیت زیادی در حفظ محیط زیست و موجودات زنده دارد.

پسماندهایی مانند بطری پلاستیکی، کاغذ، پلاستیک و موادی مانند فولاد و زباله های الکتریکی قابلیت بازیافت شدن دارند.

زباله ها را چگونه در منزل تفکیک و بازیافت کنیم؟

برای تفکیک و بازیافت زباله باید دو سطل زباله جدا، یکی برای زباله های خشک و دیگری برای زباله های تر، قرار دهید. سپس زباله های خشک و تر را از هم جدا کنید و در سطل مخصوص قرار دهید.

دقت داشته باشید که تفکیک زباله را نه تنها در منزل، بلکه در محیط کار و سازمان ها هم می توانید انجام دهید. در نهایت می توانید زباله ها را به مراکز بازیافت تحویل دهید.

در ادامه به روش های تفکیک بعضی مواد قابل بازیافت می پردازیم.

بازیافت زباله کاغذی

استفاده از کاغذ رو به افزایش است. به همین دلیل باید به فکر بازیافت کاغذها باشیم. برای بازیافت کاغذ باید کاغذهای تمیز را جدا کنید. کاغذها را از آلودگی هایی مانند غذا، پلاستیک، فلزات و سایر زباله ها، که بازیافت کاغذ را سخت می نمایند، دور نگه دارید.

کاغذهای آلوده غیر قابل بازیافت باید به کود تبدیل شوند یا زیر خاک دفن شوند. کاغذهای بازیافت شده را به مرکز بازیافت زباله شهرتان تحویل دهید.

ظروف و بطری های شیشه ای

بطری ها و ظروف شیشه ای را در سطل زباله مخصوص شیشه قرار دهید. حواس تان باشد که بطری و ظروف شیشه ای نشنمایند، چون بطری و ظروف شکسته به عنوان مواد بازیافتی قابل پذیرش نیستند.

موادی که بازیافت کردید را به مراکز بازیافت زباله تحویل دهید. در مراکز بازیافت، ظرف ها و بطری ها بر اساس رنگ به شیشه های شفاف، سبز و قهوه ای تفکیک می شوند. شیشه های رنگی به تکه های ریزی به نام خرده شیشه تبدیل شده و خرد و شکسته می شوند. در کارخانه شیشه سازی، خرده شیشه ها را در کوره ذوب شیشه قرار می دهند. شیشه مذاب از کوره ذوب بیرون کشیده شده و به فرآورده های جدید شیشه ای تبدیل می گردد.

قوطی های فولادی

بیشتر قوطی های فولادی برچسب کاغذی دارند که نیازی به برداشتن آن ها نیست. قوطی ها را بشویید تا مواد غذایی باقی مانده از آن ها خارج گردد. درب قوطی را جدا کنید. سپس قوطی فولادی را در سطل زباله مخصوص قرار دهید.

بطری های شیشه ای

زمانی که بطری خالی شد، داخل آن را آبکشی کنید. درب بطری را بردارید و بطری را در سطل زباله مخصوص قرار دهید.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب غول خفته متان قطب شمال در حال بیدارشدن است را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1368

به "نحوه بازیافت زباله در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه بازیافت زباله در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید