کرونا، ورزشِ تعطیل و بودجه هنگفت؛ پول&zwnjها کجا رفت&zwnj؟ ، نگاهی به سهم ورزش در بودجه 1400

به گزارش تیم علمی، بودجه ای که به وزارت ورزش و جوانان مربوط می شود عدد 1719 میلیارد و 57 میلیون تومان است. عددی که نسبت به بودجه سال جاری (1399) 267 میلیارد و 390 میلیون تومان افزایش داشته است.

کرونا، ورزشِ تعطیل و بودجه هنگفت؛ پول&zwnjها کجا رفت&zwnj؟ ، نگاهی به سهم ورزش در بودجه 1400

گروه ورزشی خبرنگاران - هفته گذشته و سه روز پیش از سرانجام مهلت دولت برای ارائه لایحه بودجه سال بعد (1400) دولت آن را تقدیم مجلس کرد. در حالیکه صبح چهارشنبه 12 آذر اعلام شده بود که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه 1400 را تقدیم مجلس کرده اما ساعتی بعد اعلام شد، حسینعلی امیری با حضور در جلسه علنی قوه مقننه این لایحه را تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی کرده است. دولت باید تا 15 آذر این لایحه را تقدیم مجلس می کرد. لایحه ای که البته با حرف و حدیث های زیادی همراه بود و باید دید بررسی این لایحه از سوی کنندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چه نتیجه ای خواهد داشت.

*افزایش 267میلیاردی

اما بودجه ای که به وزارت ورزش و جوانان مربوط می شود عدد 1719 میلیارد و 57 میلیون تومان است. عددی که نسبت به بودجه سال جاری (1399) 267 میلیارد و 390 میلیون تومان افزایش داشته است. سال 1398 وزارت ورزش بودجه تصویب شده 1451 میلیارد و 667 میلیون تومان را دریافت کرده بود در شرایطی که قرار بود کاروان های ورزشی المپیک و پارالمپیک کشورمان در تابستان سال جاری راهی المپیک شوند ولی شیوع بیماری کرونا موجب شد تا المپیک 2020 توکیو با اما و اگرهای مختلف از سوی کمیته بین المللی المپیک، سازمان جهانی بهداشت و مجامع مختلف ورزشی در قاره های پنج گانه، در نهایت به این نتیجه برسند که این بازیها برای جلوگیری از خطر ابتلای ورزشکاران، کادر مربیان، همراهان بعلاوه اصحاب رسانه به مدت یک سال به تعویق بیافتد.

*تعطیلی ورزش هزینه داشت؟

همین امر موجب شد تا بسکمک از اردوهای ورزشی که برای تیم های مختلف المپیکی برنامه ریزی شده بود کنسل شده و ورزشکاران به تنهایی در منزل یا پارک های نزدیک محل سکونت شان به تمرین مشغول شوند. تمریناتی که هیچ هزینه ای برای فدراسیون های المپیکی نداشته است. علاوه بر آن به دلیل تعطیلی چند ماهه مسابقات مختلف ورزشی انفرادی یا تیمی تقریبا نیمی از سال(تا اواخر تابستان) ورزشگاه ها تعطیل بودند و هزینه تعمیر و نگهداری این اماکن نیز به نوعی در گاوصندوق وزارت ورزش باقی مانده بود.

*هنوز برخی سهمیه ها روی هواست

خیلی از رشته های المپیکی هنوز تکلیف کننده های شان معین نشده است و این منوط به سفر خارجی و شرکت در مسابقات انتخابی بود که آنها هم یکی پس از دیگری لغو شده و برگزار نشدند. در نتیجه وزارتخانه و فدراسیون های تحت امرش حتی هزینه دریافت اسنپ برای رسیدن ورزشکاران به فرودگاه را هم نداشتند، چه برسد به خرید یک بلیت پرواز برای سفر به اروپا و خاور دور.

*کشتی تازه راه افتاد

علاوه بر این، هنوز هم خیلی از رشته های ورزشی مانند کشتی که قرار بود رقابتهای بین المللی را با کمک وزارت ورزش در داخل کشور برگزار کنند نیز تا همین یکی دو ماه پیش تعطیل بودند و هنوز هم قرار نیست رقابتی در این رشته به صورت بین المللی برگزار شود و حتی اگر هم برگزار شود قطعا با هزینه ای به مراتب کمتر از پیش بینی های قبلی است. چرا که نه تماشاگری در مسابقات حضور پیدا می کند و نه تیم ها با کاروان آنچنانی وارد کشورمان می شوند!

*پاداش های قهرمانان کجاست؟

قطعا بخشی از بودجه سالهای منتهی به المپیک به موضوع پرداخت پاداش های سکّه ای یا ریالی به ورزشکاران رشته های مختلف المپیکی و پارالمپیکی مربوط می شود که البته اغلب خیلی دیر به آنها هم پرداخت می شوند! ولی قطعا در ردیف بودجه سال 1399 این موضوع را هم دیده بودند که 1451 میلیارد و خرده ای بودجه را با تصویب مجلس شورای اسلامی از خزانه دریافت کرده اند یا قرار است تا سرانجام سال جاری دریافت کنند! مسعود سلطانی فر لطفا به مجلس بگوید پاداش ها در کدام حساب نگهداری می شوند؟

*نه مانتو دوخته شد نه کت و شلوار

آنهایی که بودجه سال 1400 وزارت ورزش و جوانان را معین کرده اند پیش از پیش بینی بودجه سال پیش رو باید توضیح کامل و جامعی درباره آنچه بر سر بودجه 1451 میلیارد و 667 میلیون تومانی سال جاری به مجلس ارائه بدهند که قرار بود این بودجه برای سالی باشد که کاروان های المپیکی و پارالمپیکی کشورمان در این بازیها شرکت کنند ولی نه تنها کت و شلواری برای کاروان آقایان و مانتو روسری برای بانوان ورزشکارمان دوخته نشد، بلکه هیچ چمدان، کفش و دمپایی، حوله و لوازم بهداشتی و مواردی از این دست، مکمل های غذایی مجاز، تجهیزات پزشکی و... تهیه نشده است که تصور کنیم بودجه کمیته المپیک یا پارالمپیک در سال 1399 ته کشیده است!

*سال بدون کباب و میگو خرج داشت؟

آیا ظرف مدت زمانی که ورزشکاران اغلب در خانه های شخصی سر سفره پدر و مادر یا خودشان نشسته بودند و از جیب خودشان ویتامین و پروتئین بدن شان را با خرید گوشت 120 هزار تومانی، مرغ 25 هزار تومانی، برنج کیلویی 36 هزار تومانی و موز کیلویی 25 هزار تومانی تأمین می کردند، وزارت ورزش و جوانان یک سوم آنچه برای این موارد در نظر داشت را برای آنها هزینه کرده است. اردوهای ملی با کباب، ماهی، میگو و جوجه، زیتون پرورده و برنج ایرانی اعلاء درجه یک که همواره در همه سالهای قبل به آنها داده می شد و قطعا قرار بود سال جاری هم به ورزشکاران مان داده شود ولی حتی خریداری هم نشد چه برسد به طبخ.

*نه جابجایی نه اقامت المپیکی ها؟

آیا مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، سید رضا صالحی امیری رییس کمیته المپیک و محمود خسروی وفا رییس کمیته پارالمپیک ظرف این ماه ها یک دهم هزینه ای که برای هتلینگ، ترانسفر و مسایلی از این دست که خود به خود با حضور ورزشکاران در اردوهای ملی بر دوش این کمیته ها و البته وزارت ورزش می افتد و در ادوار گذشته المپیکی هزینه شده بود را خرج کرده اند؟ غیر از اینکه نهایتا حقوق مربیان خارجی و داخلی و البته ملی پوشان را پرداخت کردند که این موارد درمورد ورزشکارانی که هنوز در انتخابی ها شرکت نکرده و سهمیه ندارند لحاظ نشده است

*سوت و کورترین سال ورزش!

در چنین شرایطی سئوال مهم کنندگان مردم از رییس دولت درباره افزایش 18.5درصدی بودجه ورزش و جوانان باید این باشد که چه اسنادی درباره هزینه بودجه هزار و 451 میلیارد و 667 میلیون تومانی سال جاری دارند که برای سال بعد 267 میلیارد و 390 میلیون تومان دیگر هم تقاضای پول کرده اند؟ سالی که نه فوتبالی به شکل هرساله در آن برگزار گشت، نه کشتی، نه تکواندو، نه کاراته، نه دوچرخه سواری، نه وزنه برداری و خلاصه که در سوت و کورترین سال ورزشی تاریخ ایران چطور ممکن است که بودجه هنگفت 13 رقمی سال پیش بدون هیچ اتفاق مهمی در ورزش خرج شود؟

*بودجه 99 خرج جوانان شد؟

شاید وزارت خانه این بودجه را درباره جوانان کشور هزینه کرده که در آنصورت باید درباره چگونه هزینه شدن این همه پول برای جوانان کشور بیلان ارائه کنند و جوابگوی کنندگان مردم باشند. شاید هم ما اشتباه می کنیم و مسعود سلطانی فر علاوه بر بودجه سال جاری مقادیری را هم از طریق اسپانسرینگ هزینه کرده است و ما بی خبریم.

*بوی پول، مدیران را از خواب بیدار کرد

فعلا که مدیران هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با بدهی های تل انبار شده ارزی به مربیان و بازیکنان خارجی شان، هر صبح که به محل کارشان می فرایند باید منتظر ایمیل فیفا در رابطه با بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی شان باشند! شرایط فدراسیون فوتبال مان هم که با آبروریزی پفراینده ویلموتس و توصیه هوشمندانه(!) جناب وزیر به مهدی تاج، تاریک ترین سال خود را پشت سر گذاشته است. شکست به بحرین و عراق در سایه خطر حذف از دور مقدماتی جام جهانی و بدهی 6 میلیون یورویی، دستاورد فدراسیون خواب، وزارتخانه خواب و مدیران خواب آلوده تر فوتبال کشورمان بود و حالا پس از این همه گل کاشتن در مهمترین ورزش کشور وقتی نوبت به دریافت بودجه رسیده همه از خواب بیدار شده اند و طلب میلیاردها تومان پول بیشتر می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 دی 1399 بروزرسانی: 26 دی 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1425

به "کرونا، ورزشِ تعطیل و بودجه هنگفت؛ پول&zwnjها کجا رفت&zwnj؟ ، نگاهی به سهم ورزش در بودجه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، ورزشِ تعطیل و بودجه هنگفت؛ پول&zwnjها کجا رفت&zwnj؟ ، نگاهی به سهم ورزش در بودجه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید