کرونا و تعطیلی ، استخوان فراوری کنندگان صنایع دستی را خُرد نموده است، چرا وزارت میراث فرهنگی هنرمندان صنایع دستی را از یاد برده است؟

به گزارش تیم علمی، صدای خُرد شدن استخوان تولیدکنندگان صنایع دستی مدت هاست بلند شده؛ اما گویا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گوشی برای شنیدن صدای هنرمندان این عرصه ندارد.

کرونا و تعطیلی ، استخوان فراوری کنندگان صنایع دستی را خُرد نموده است، چرا وزارت میراث فرهنگی هنرمندان صنایع دستی را از یاد برده است؟

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه بخش تحت پوشش وزارتخانه تازه تأسیسی است که سال جاری، سال بسیار سختی را شروع نموده است.

هرچند در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، به گفته علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایت هایی اجرا شده است؛ اما هنوز فعالان صنایع دستی منتظرند تا قدمی برای شرایط سخت این روزهای این صنعت از طرف دولت برداشته گردد. انتظاری که به نظر می رسد بیش ازاندازه به طول انجامیده است.

صنایع دستی به ورشکستگی کامل رسیده است؟

یک هنرمند فراورینماینده صنایع دستی چوب و فلز در مصاحبه با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، گفت: مسائل متعددی که هم زمان برای فعالان این عرصه رخ داد، عملاً بسیاری از همکاران من در حوزه های مختلف را به ورشکستگی کامل کشانده است و با شرایط فعلی امیدی نیست که صنایع دستی تا مدت ها بتواند زیر بار این فشار کمر راست کند.

فصل فروش محصولات صنایع دستی نوروز بود که گذشت

هنرمندان این حوزه از هنر و صنعت غالباً فروش فصلی را مبنای سرمایه گذاری خود قرار می دهند و فصل بهار و عید نوروز که اوج رونق گردشگری کشور کم کم شروع می گردد، فرصتی است که فراوریات این صنعتگران به فروش برسد؛ اما در نوروز سال 99 کرونا، این فرصت را از آن ها گرفته است.

یکی از فراورینمایندگان صنایع دستی می گوید: تقریباً تمام سرمایه گذاری ما در طول سال به همین دو سه ماه اول سال که گردشگری رونق می گیرد، معطوف می گردد و با این تعطیلی اضطراری که شیوع کرونا کشور را در آن فرو برد، متأسفانه محصولات بسیاری از همکاران من روی دستشان ماند و حالا آن ها مانده اند و سال سختی که هنوز چشم انداز روشنی از آن ندارند.

وی می افزاید: موضوع این است که عدم فروش بهاره محصولات صنایع دستی را در آینده هم نمی توان جبران کرد، چراکه عملاً محصولات فراوریشده فعلی از چرخه مد خارج می گردد و خریداری در طول سال آینده نخواهد داشت.

عدم وجود امکان فروش صنایع دستی کمر فراورینمایندگان را شکست

آمادگی برای شرایط خاصی که در آن امکان فروش حضوری محصولات صنایع دستی فراهم نیست، کاری بود که باید بسیار زمانی پیش تر از این ها شرایط آن فراهم می شد تا در اوضاعی مثل شرایط کنونی که فراورینمایندگان امکان فروش گرم محصولات خود در بازار را ندارند، فضای مجازی و فروش از راه دور به داد بخشی از این فراورینمایندگان برسد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسانی که در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تعلل می نمایند و بدنه سازمان و وزارتخانه میراث فرهنگی که از ایجاد این فرصت غفلت نموده حالا موجب ضرری هستند که به هنرمندان صنایع دستی وارد شده است که نتوانسته اند به موقع به مشتری های متعدد فعال در فضای مجازی دسترسی پیدا نمایند.

البته یک هنرمند دیگر فراورینماینده صنایع دستی گفت: فروش مجازی برای فروش بسیاری از محصولاتی که به صورت دستی فراوری می شوند، جایگزین فروش گرم نمی گردد و این موضوع که مشتری بدون لمس و برقراری ارتباط با محصول غالباً برای خرید آن ترغیب نمی گردد، باعث شد تا بسیاری از فراورینمایندگان عملاً تعطیل شوند و ضررهای کمرشکنی به کارگاه ها وارد گردد.

نبود اولویت تهیه صنایع دستی در شرایط فعلی برای مردم

این هنرمند فراورینماینده صنایع دستی با اشاره به شرایط مالی نامساعد مردم گفت: صنایع دستی به واسطه اینکه تجاری سازی نشده و مصرف این گونه محصولات در زندگی مردم صندلیش تعریف نشده متأسفانه در اولویت خرید و توجه مردم قرار نمی گیرد و به همین دلیل در شرایط پر افت وخیز مالی می تواند به کل از سبد خرید خانوارها خارج گردد.

فراورینمایندگان صنایع دستی بیمه بیکاری ندارند

فراورینمایندگان صنایع دستی علی رغم اینکه برای ایجاد و تمدید امکان دریافت بیمه ای هزار و یک مشکل دارند درصورتی که تحت پوشش بیمه هم قرار بگیرند از خدمات بیمه بیکاری بی بهره اند و در شرایط فعلی اوضاع این افراد به شدت به هم ریخته است.

یکی از هنرمندان باسابقه فراورینماینده صنایع دستی معرق گفت: من به عنوان فراورینماینده صنایع دستی که اگر پشت میز کارم نباشم، نمی توانم فراوری و درآمد داشته باشم و زمانی که کارگاهم تعطیل شده و فروش محصولات فراوریشده و خدماتی که ارائه می دهم تعطیل شده احتیاج به بیمه بیکاری دارم و متأسفانه بیمه بیکاری در فهرست خدمات بیمه ای فعالان حوزه صنایع دستی منظور نشده و به شدت در مضیقه قرار گرفته ایم.

تأمین مواد اولیه فراورینمایندگان صنایع دستی با مشکل جدی روبرو شده است

با تعطیلی تردد بین استانی و بسیاری از مشاغل تأمین نماینده مواد اولیه فراورینمایندگان صنایع دستی آن ها در این حوزه هم دچار مشکل شده اند.

یکی دیگر از فراورینمایندگان این صنایع گفت: از ابتدای توقف واردات و صادرات شرایط روزبه روز سخت تر شد. ازیک طرف مواد اولیه لحظه به لحظه گران تر شد و حالا دیگر عملاً تأمین آن به سختی انجام می گردد و از طرف دیگر صادرات صنایع دستی که با وجود تحریم ها به خودی خود مسئله های متعددی داشت دیگر با شیوع کرونا کاملاً از بین رفت.

صدای خرد شدن استخوان فراورینمایندگان صنایع دستی مدت هاست بلند شده؛ اما گویا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گوش هایش را بر روی این صدا بسته است.

همین را بدانید که ایران جزء 10 کشور برتر فراورینماینده صنایع دستی است و باوجوداین صندلی، فراوری ثروت از این منبع درآمدی در کشورمان حدود 600 میلیون دلار است و این در مقایسه با درآمد 25 میلیارد دلاری بعضی کشورها مثل چین به وضوح نشان می دهد حکایت پرغصه فراوری صنایع دستی در کشور چه قصه ای دارد.

4145/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1005

به "کرونا و تعطیلی ، استخوان فراوری کنندگان صنایع دستی را خُرد نموده است، چرا وزارت میراث فرهنگی هنرمندان صنایع دستی را از یاد برده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و تعطیلی ، استخوان فراوری کنندگان صنایع دستی را خُرد نموده است، چرا وزارت میراث فرهنگی هنرمندان صنایع دستی را از یاد برده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید