آیا می توان پوسیدگی دندان را معکوس ساخت؟

به گزارش تیم علمی، مسواک زدن وظیفه و کار پیش پا افتاده ای است. بله وظیفه ـ ـ ما حتی آن را به اسم گامی مهم برای آغاز روز به حساب نمی آوریم. چندین نفر را می شناسم که مسواک زدن را امری جدی به حساب

آیا می توان پوسیدگی دندان را معکوس ساخت؟

برگرفته از سایت بازل

مترجم: رزیتا ملکی زاده

این مقاله روشهای ممکن را که به وسیله آنها می توانید پوسیدگی دندان را معکوس سازید به شما نشان می دهد.

مسواک زدن وظیفه و کار پیش پا افتاده ای است. بله وظیفه ـ ـ ما حتی آن را به اسم گامی مهم برای شروع روز به حساب نمی آوریم. چندین نفر را می شناسم که مسواک زدن را امری جدی به حساب نمی آورند. برای برخی افراد یکبار مسواک زدن دندانها کار دشواری است حال تصور کنید که انجام این کار دو مرتبه در روز چه مقدار می تواند سخت باشد. بنابراین تعجبی ندارد که با ترس بر روی جایگاه دندانپزشکی نشسته و به وسایل و تجهیزات آن که شبیه به ابزار نوسازی جاده ها هستند نگاه کنید. حقیقتاً صحنه ترسناکی است! با این وجود مجبوریم که با آن روبرو شویم خواه دوست داشته باشیم یا خیر. بعد از همه این حرفها بایستی بگوییم که مسواک زدن دندانهایتان عادتی است که ضروری است چند مرتبه در روز خود را به انجام آن مجبور سازید! در صورتی که به مسواک زدن اهمیت ندهید، پوسیدگی یا همان کرم خوردگی دندان یکی از بسیار دردسرهایی خواهد بود که ممکن است بر سر راه شما سبز گردد. اینجاست که به اهمیت مراقبت از دندان پی می برید. و این زمانی رخ می دهد که ساختار دندان حساس می گردد. پوسیدگی دندان شرایطی نیست که یک روزه اتفاق افتد و پس از آن شروع به تأثیر بر روی شما گذارد. بلکه به تدریج حمله نموده و با گذشت زمان شکل می گیرد. این شرایط در اثر غفلت پیشرفت می نماید. مواد غذایی و باکتریها در دهان به دام افتاده و بقایا یا ذراتی از این مواد در دندان شکل می گیرند. پوسیدگی دندان شرایطی است که بایستی در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد. این عارضه به خودی خود درمان نمی گردد. شما بایستی به خود تکانی داده و به منظور حفظ دندانهایتان از آسیب بیشتر اقداماتی انجام دهید. آیا معکوس ساختن پوسیدگی دندان امکان پذیر است؟

این پرسش در واقع یک سئوال میلیون دلاری برای افرادی است که واقعاً نگران بهبود دندان خود هستند. گفته می گردد که این شرایط تا زمانی که پوسیدگی به سطح دندان نرسیده باشد، تحت کنترل است. این سطح دندان است که در آخر تحت تأثیر قرار می گیرد. پوسیدگی ریشه خود را در مینای بوجود آورنده پوسیدگی کار می گذارد. هنگامی که سطح دندان خراب گردد، جرم و باکتریها شروع به جمع شدن کنار هم نموده در نتیجه موجب ایجاد حساسیت نسبت به خوردن هر چیز سرد یا داغ می شوند. حتی زمانی که دهانتان را باز می کنید تا هوای تازه تنفس کنید، دندانهایتان احساس حساسیت شدید خواهند کرد.

پیامدهای ناشی از پوسیدگی دندان چه مواردی را شامل می گردد؟

پوسیدگی دندان شرایطی است که بایستی در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد. این عارضه به خودی خود درمان نمی گردد. شما بایستی به خود تکانی داده و به منظور حفظ دندانهایتان از آسیب بیشتر اقداماتی انجام دهید. پوسیدگی دندان در صورتی که بدون درمان رها گردد، می تواند حفره هایی را در دندان متأثر بوجودآورده، باعث ناراحتی و درد ماندگار شده و جویدن را سخت نماید و بعلاوه منجر به از دست دادن دندان می گردد. این شرایط زمانی که علاوه بر آن موجب بروز عفونت در دندان گردد، بعلاوه ممکن است خطر جانی به همراه داشته باشد. در این بخش چند درمان طبیعی را معرفی نموده که ممکن است به شما در معکوس ساختن این عارضه یاری نمایند.

به منظور معکوس ساختن پوسیدگی دندان چه می توان کرد؟

راه ها و روشهای ساده ای وجود داشته که می توان با پیروی از آنها فرایند پوسیدگی دندان را به طور طبیعی معکوس ساخت.

کشیدن دندان دچار پوسیدگی یکی از راه هایی است که موجب می گردد عفونت پخش نشده و به طور کامل متوقف گردد.

می توانید از خمیر دندان و تا آنجا که امکان دارد بعلاوه از یک دهانشویه حاوی فلوراید استفاده نمایید.

از مسواکی با برس نرم استفاده نموده تا به دندانهایتان آسیب نرساند و لثه شروع به خونریزی ننماید.

حداقل دو مرتبه در روز مسواک زده تا سلامتی دندانهایتان حفظ و جرم بوجود آمده از بین برود. تشکیل جرم روی دندان می تواند به ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان منجر گردد.

بعلاوه می توانید از مسواک مخصوص کودک استفاده نموده و به آرامی ذرات غذا که میان شکافهای باریک دندان پنهان شده اند را درآورید. برای این کار نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست.

یک رژیم غذایی مناسب که مصرف قند در آن محدود باشد را اتخاذ نمایید.

هنگامی که در معرض پوسیدگی دندان و حساسیت شدید قرار گرفتید، از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

بعلاوه مصرف آب را به یک عادت تبدیل سازید، دمای آب بایستی در حد دمای اتاق باشد. نوشیدن آب سرد یا مصرف مواد غذایی داغ می تواند شرایط شما را بدتر سازد.

بیشتر بخوانید: یافته های محققان درباره پوسیدگی دندان

پیش از آنکه دوران سخت پوسیدگی شروع گردد، کوشش کنید دهان خود را با آب نمک بشویید و این کار را حداقل چهار مرتبه در هفته انجام دهید. غرغره آب نمک می تواند باکتریهای دندانی را دور ساخته بعلاوه به لثه در عدم بروز عفونت یاری می نماید.

ویتامین و مواد معدنی را وارد رژیم غذایی خود سازید. بادام و سبزیجات برگ سبز مصرف نموده و محتوای کلسیم مصرفی خود را افزایش دهید. مصرف ویتامین D همراه با سایر مواد غذایی مغذی و عادت رعایت بهداشت دهان و دندان به معکوس ساختن پوسیدگی دندان یاری خواهد نمود.

پس از صرف وعده های غذایی دندانهایتان را با نخ دندان تمیز کنید. این کار یک عادت بهداشتی است که بایستی دنبال گردد.

با انجام این عادات بهداشتی دندان، بعید است که لازم باشد در مورد پوسیدگی دندان نگران باشید. اطمینان حاصل کنید که این مراحل را به طور کامل دنبال نموده تا با هیچ گونه مشکل در مورد پوسیدگی دندان روبرو نشوید.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1893

به "آیا می توان پوسیدگی دندان را معکوس ساخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان پوسیدگی دندان را معکوس ساخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید