افت شدید بافت فرش در کرمان، کپی برداری چین، هند و پاکستان از فرش کرمان

به گزارش تیم علمی، خبرنگاران: رئیس اتحادیه فرش دست باف کرمان گفت: بافت و فراوری فرش در استان کرمان در مقایسه با گذشته، با افت شدیدی روبرو شده است.

افت شدید بافت فرش در کرمان، کپی برداری چین، هند و پاکستان از فرش کرمان

با مجری مستقیم تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران از کرمان، دیار کریمان از دیرباز یکی از مراکز مهم فرش بافی ایران به شمار می رفته و تاریخ فرشبافی آن به قبل از دوران صفویه می رسد. قطعه ای از یک تخته فرش بافته شده در کرمان که در حال حاضر در موزه حضرت امام رضا (ع) در مشهد نگهداری می گردد، بر سابقه ای لااقل در حد 500 سال بافندگی در زمینه فرش های گره دار کرمان شهادت می دهد. امروزه نام کرمان با قالی آن مترادف است و فرش هایی که در این منطقه بافته شده زینت بخش موزه های معتبر جهان است، اما متاسفانه چندسالی است که این صنعت و هنر دیار کریمان، گرفتار رکود شده است.

محمدرضا وزیری نسب با اشاره به اینکه تعداد افرادی که در حال حاضر در کارگاه های قالی بافی مشغول به کار هستند، به 15 هزار نفر رسیده است، اضافه کرد: این در حالی است که 30 سال پیش، 125 هزار نفر در کارگاه های قالی بافی کرمان فعالیت می کردند.

وی با ابراز تاسف از کاهش آمار قالی بافان در کرمان، توضیح داد: افرادی که هنوز در این زمینه فعالیت می نمایند، بیش تر افراد پیر و مسنی هستند که یا کار دیگری بلد نیستند و یا از روی تعصب و علاقه به این حرفه ادامه می دهند.

رئیس اتحادیه فرش دست باف کرمان اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه و نبود نیروی کار ماهر سبب شده این هنر و صنعت، دیگر مقرون به صرفه نباشد و دیگر کسی دنبال قالی بافی نرود.

فراوری فرش در کرمان به 10 درصد رسیده است

وی با بیان اینکه فراوری فرش در کرمان در مقایسه با 15 سال گذشته، افت شدیدی داشته، اضافه کرد: فراوری فرش در کرمان به 10 درصد رسیده است.

وزیری نسب کپی برداری کارخانجات فرش ماشینی از نقشه های قالی دست باف کرمان را یکی دیگر از مسائلی دانست که در صنعت فرش دست باف کرمان به وجود آمده است.

وی گفت: در حال حاضر کارخانه های فرش ماشینی، تمام نقشه هایی را که طی 150 سال گذشته توسط هنرمندان طراح نقشه قالی کرمان تهیه شده است، به راحتی و بدون هیچ گونه ممانعتی کپی برداری می نمایند.

کپی برداری چین، هند و پاکستان از فرش کرمان

وزیری نسب کپی برداری کشورهای چین، هند و پاکستان از فرش کرمان را یکی دیگر از دلایل رکود بازار فرش کرمان عنوان و توضیح داد: اگر برای فرش کرمان، چاره اساسی اندیشیده نگردد، نسل های آینده قالی کرمان را نمی شناسند.

رئیس اتحادیه فرش دست باف کرمان تدوین قانون برای جلوگیری از استفاده کارخانجات فرش ماشینی از نقوش فرش دست باف کرمان را ضروری خواند و اضافه کرد: باید هرچه زودتر این قانون وضع گردد تا از رکود بیش تر این هنر و صنعت جلوگیری گردد.

وی با تاکید بر اینکه بالا بودن هزینه های کارگری و قیمت مواد اولیه در کرمان، سبب شده قالی کرمان قدرت رقابت خود را با کشورهای یاد شده از دست بدهد، اظهار داشت: اما خوش بختانه از آن جا که کرمان از نظر دارا بودن مواد اولیه با کیفیت، مثل پشم و ریس در جهان بی نظیر است، هنوز هم می تواند حرف اول را در زمینه فرش دست باف بزند.

کرمان مرکز عمده فرش دست باف ایران و جهان

پیش کسوت فراوری و تجارت قالی کرمان گفت: در سال های نه چندان دور، کرمان یکی از مراکز عمده فرش دست باف محسوب می شد که متاسفانه امروزه با رکود روبرو شده است.

محمود یظهری کرمانی تبلیغ و عرضه بیش از حد فرش ماشینی را یکی از دلایل عقب ماندن فرش دست باف از بازار دانست و اضافه کرد: وجود فرش های وارداتی در بازارهای داخلی و عدم حمایت دولت از این حرفه، از دیگر دلایل این رکود است.

ضرورت پرداخت تسهیلات به بافنده های قالی کرمان

وی یکی از راه های حمایت از قالی بافان توسط دولت را پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به فراورینمایندگان و بافنده های قالی کرمان برشمرد و گفت: با تسهیلاتی با سود 24 درصد نمی گردد قالی فراوری کرد.

یظهری کرمانی با تاکید بر اینکه تسهیلات پرداختی به هنر و صنایع دستی در همه جای جهان بدون بهره است، اظهار داشت: وقتی می گویند قالی کرمان هنر و صنایع دستی است؛ پس باید تسهیلاتی که به آن تعلق می گیرد، بدون بهره و یا با سود تک رقمی باشد.

وضعیت فراوری و فروش فرش دست باف، بسیار مطلوب است

فراوری نماینده فرش دست باف کرمان گفت: در حال حاضر با حدود 200 دستگاه دار قالی و 350 بافنده در شهرستان های مختلف استان از جمله شهربابک، سیرجان، قریه العرب، راین، بم، زرند، چترود، هوتک، سرآسیاب و راور مشغول به فراوری انواع فرش دست باف هستیم.

محمد حسن دباغیان اضافه کرد: قسمتی از کار فراوری قالی دست باف کرمان در شهرهای بیرجند، زابل و تبریز زیرنظر کرمان در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه سعی ما بر این است که فرش ها بر اساس نقش اصیل، رنگ آمیزی اصیل و بافت اصیل فراوری شوند، توضیح داد: خوش بختانه وضعیت فراوری و فروش فرش، بسیار مطلوب است و همیشه فرش فراوریی کارگاه ها پیش فروش می گردد.

دباغیان با بیان اینکه در کارگاه های ما فرش هایی در ابعاد کوچک تا 70 متری فراوری می گردد، اظهار داشت: به لحاظ کیفیت نیز از فرش 90 جفت تا 200 جفت فراوری می کنیم.

فراوری نماینده فرش دست باف کرمان گفت: کارگاه های موجود در شهرستان سیرجان، بیش تر گلیم فرش و گلیم شیریکی پیچ فراوری می نمایند.

دریافت تسهیلات دردی از فرش کرمان درمان نمی کند

دباغیان با تاکید بر اینکه اگر افراد ضمن داشتن آگاهی کافی نسبت به حرفه و کار خود، پی گیر کار بوده و کوشش نمایند، احتیاجی به هیچ کس حتی دولت پیدا نمی نمایند.

وی با بیان اینکه دریافت تسهیلات دردی از فرش کرمان درمان نمی کند، اظهار داشت: فقط توقع دریافت تسهیلات، کار درستی نیست، بلکه باید توقع داشت تا دولت در مورد فرش دست باف به درستی سیاست گذاری کند.

ضرورت راه اندازی یک کارخانه ریسندگی در کرمان

صادرنماینده فرش کرمان راه اندازی یک کارخانه ریسندگی در کرمان را یکی از راه چاره های برون رفت فرش کرمان از رکود عنوان و توضیح داد: شناخت احتیاج و برطرف آن، به حل مسائل یاری فراوانی خواهد نمود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از فعالان قدیمی فرش کرمان، فوت نموده اند، گفت: جوانان بیش تر به سمت کارهای کم زحمت و با سود بیشتر مثل واسطه گری روی آورده اند و دیگر کسی دنبال کار سخت و طاقت فرسای قالی بافی نمی رود.

دباغیان با ابراز تاسف از منسوخ شدن حرفه هایی از قبیل مس گری، ترمه بافی، شال بافی و دباغی در کرمان، اظهار داشت: اگر به فرش کرمان توجه نگردد، این حرفه نیز به زودی منسوخ خواهد شد.

فراوری نماینده فرش دست باف کرمان گفت: زمانی که بازار صادرات فرش بسیار خوب بود، تجار کوشش نکردند که کیفیت کار را در نظر بگیرند و به خاطر کسب اندکی سود بیش تر، فرش نامرغوب را خریداری و صادر کردند؛ بنابراین فرش های بسیار بی کیفیت و کم دوام صادر شد و بازارهای هدف در خارج از کشور با بدبینی که نسبت به فرش کرمان به وجود آمد؛ از دست رفت.

دباغیان با بیان اینکه متاسفانه بعضی از فعالان این حوزه، آن قدر گفته اند که قالی کرمان رو به نابودی و فراموشی است که دیگر همه باور نموده اند، اظهار داشت: باید به جای ناامیدی، برای حل مسائل کوشش کنیم تا فرش دست باف که صنعت و هنر اصیل این مرز و بوم است، بار دیگر رونق گذشته خود را باز یابد.

گزارش: محمد مهدی افضلی

منبع: تسنیم
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 415

به "افت شدید بافت فرش در کرمان، کپی برداری چین، هند و پاکستان از فرش کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت شدید بافت فرش در کرمان، کپی برداری چین، هند و پاکستان از فرش کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید