بازار گرم سند و فیش اجاره ای ، خرید وثیقه برای آزادی زندانی 300 میلیون!

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران، بعضی از زندانی ها و بازداشتی ها می تواند منبع درآمد دیگران شوند. البته در صورتی که قاضی برای شخص زندانی قرار وثیقه صادر کند.

بازار گرم سند و فیش اجاره ای ، خرید وثیقه برای آزادی زندانی 300 میلیون!

اگر سند یا فیش اجاره ای می خواهید با ما تماس بگیرید. این اگهی بسیاری از سایت ها و کانال های تلگرامی است. صاحبان سند و فیش یا خودشان به صورت مستقیم وارد این بازار می شوند یا با واسطه. بعضی هم کارشان بیشتر گرفته و برای اجاره سند و فیش، موسسه دارند.

سند و فیش اجاره ای، متعلق به دیگری است که شخصی غیر از مالک با اجاره آن از فوایدش بهره مند گردد. به عبارتی اگر شخصی تحت هر عنوان و جرمی بازداشت شده باشد و قاضی پرونده برای او قرار تامین کیفری (وثیقه) صادر نموده باشد و خودش ملکی نداشته باشد، می تواند از سند شخص دیگر برای وثیقه استفاده کند. صاحب سند هم در ازای آن برای هر مدت معین مبلغی برای اجاره می گیرد.

سند اجاره ای در بازار چند؟

اما این سندها و فیش های اجاره ای در بازار چقدر قیمت دارد؟ یکی از موسساتی که سند اجاره ای می دهد، می گوید: بستگی به قرار وثیقه ای دارد که قاضی صادر کند. اگر قرار برای شهرستان صادر کند، 10 درصد از مبلغ سند را می گیریم.

اما اگر سند تهران باشد سود بیشتری می گیرند. او می گوید: برای تهران گران تر است و 15 درصد از مبلغ سند را شخص باید پرداخت کند.

به عبارتی برای قرار یک میلیارد تومانی تهران 150 میلیون تومان می گیرند. 150 میلیون تومان نقد! ما برای بعضی افراد این هزینه ها سنگین است و توان پرداخت آن را ندارند. اما اگر کسی در تنگنای اقتصادی بود و این پول را نداشت برای این موسسات چندان اهمیتی ندارد. می گویند: به ما ارتباطی ندارد، ندارد باید در زندان بماند.

بعضی موسسات هم می گویند مدارا می کنیم، اما مدارا این گونه است که اگر کسی تمام پول را نداشت، از او چک می گیرند که آن را هم باید ضامن معتبر امضا کند. البته فقط درصد کمی را چک قبول می نمایند، مثلا اگر قرار باشد 120 میلیون پرداخت کند، 20 میلیون را شاید چک بگیرند.

مسئول یکی دیگر از موسسات سند اجاره ای می گوید: برای سند دو میلیارد تومانی اگر قاضی سند تهران بخواهد 300 میلیون تومان به عنوان حق الزحمه می گیرم، اگر شهرستان باشد 250 میلیون تومان می گیریم.

در چنین مواردی صاحب سند و به عبارتی موسسات سند اجاره ای، تضمین های محکم و معتبری می گیرند تا اگر زندانی برنگردد بتوانند خسارت خود را جبران نمایند. آنها از شخص یک چک به اندازه مبلغ سند می گیرند، به همراه دو ضامن معتبر کاسب یا کارمند. یعنی فردا علاوه بر هزینه 250 یا 300 میلیونی که باید برای اجاره سند بدهد، باید به اندازه مبلغ وثیقه دو میلیاردی هم چک بدهد. چکی که دو نفر آن را ضمانت کند.

مسئول یکی از این موسسات به خبرنگاران می گوید: تعداد مراجعه نمایندگان کم نیست. بعضی مواقع هم فرد ممکن است به تعهدات قضایی خود عمل نکند. مثلا زندانی فرار کند. این مساله برای ما پیش آمده اما به وسیله فشاری که به ضامن ها وارد کردیم، شخص مجبور به بازگشت شده است.

اما تامین وثیقه و پرداخت هزینه 100 تا 300 میلیون تومانی برای بسیاری سخت است. چندی پیش خبرنگاران گزارشی درباره فروش اعضای بدن نوشت و حالب این بود که هدف یکی از این افراد از فروش کلیه خود، خرید وثیقه برای آزادی همسرش بود.

سند اجاره ای منع قانونی ندارد

محسن جوکار، وکیل پایه یک دادگستری به خبرنگاران می گوید: سند اجاره ای منع قانونی ندارد، یعنی قانون پذیرفته است که وثیقه گذار می تواند هر شخصی باشد.

او ادامه می دهد: سند اجاره ای جرم نیست اما ممکن است از دل این ماجراها جرم به وجود آید مثلا زندانی بعد از آزاد شدن فرار کند.

این وکیل دادگستری در ادامه به انواع قرارهای تامین در قانون اشاره می نماید و می گوید: در قانون قرارهای تامین عبارت است از : قرار التزام به حضور با قسم، قرار کفالت، قرار وثیقه و قرار بازداشت موقت. بر حسب اینکه که چه جرمی واقع گردد ممکن است هر یک از این قرارها صادر گردد.

اجاره فیش حقوقی در بازار

جوکار ادامه می دهد: اگر اتهام شخص سنگین نباشد، قرار کفالت صادر می گردد. به این معنا که باید فرد معتمدی برای ضمانت به دادسرا آمده و ضمانت کند. صورت دیگر قرار کفالت هم این است که فردی که کارمند رسمی است فیش حقوقی خود را به عنوان ضمانت می دهد تا فرد دیگر از زندان آزاد گردد.

همین فیش حقوقی هم در بعضی موسسات فروش می رود. اگر کسی فیش حقوقی لازم داشته باشد باید 10 میلیون تومان بیشتر از قرار کفالت، سفته یا چک بدهد به اضافه تضمین دو نفر ضامن. سود نقدی هم که دریافت می نمایند برای هر موسسه فرق دارد. هر کدام درصدی معین نموده اند. یکی می گوید برای 50 میلیون تومان قرار کفالت 7 میلیون تومان می گیرد و آن یکی بیشتر.

نکته دیگری که برای اجاره فیش های حقوقی وجود دارد این است که اگر به هر دلیلی قاضی این فیش ها را قبول نکند، تضمین چندانی از سوی موسسات اجاره فیش و سند وجود ندارد. البته خودشان می گویند از شخص دیگری فیش می گیرند. اما ضمانتی نیست.

جدیدترین اخبار را از کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1730

به "بازار گرم سند و فیش اجاره ای ، خرید وثیقه برای آزادی زندانی 300 میلیون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار گرم سند و فیش اجاره ای ، خرید وثیقه برای آزادی زندانی 300 میلیون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید