با فرافکنی در مسئله بازگشت ارز، بخش خصوصی را مقصر جلوه می دهند

به گزارش تیم علمی، صادرات روزهای سختی را پشت سر می گذارند؛ ازیک طرف تحریم ها و از طرف دیگر محدودیت های ناشی از شیوع کرونا باعث شده تا صادرکنندگان با محدودیت های بسیاری دست وپنجه نرم کنند؛ اما علاوه بر تنگناهای پیش آمده ناشی از مسائل بین الملل، سیاست های متناقض دستگاه های اجرایی ازجمله بانک مرکزی در مقوله رفع تعهد ارزی نیز باعث شده تا هر روز بر مسائل تولیدکنندگان و صادرکنندگان افزوده شود.

با فرافکنی در مسئله بازگشت ارز، بخش خصوصی را مقصر جلوه می دهند

در همین زمینه، سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید می کند که به رغم تأکید و اذعان هم بخش خصوصی و هم دولتی بر ضرورت توسعه صادرات، اما در عمل اقدامی که منجر به بهبود صادرات شود صورت نگرفته است.

طبیب زاده بر این باور است که باوجود تمامی فرصت ها، امکانات، پتانسیل ها، ضرورت ها، نیازها، موقعیت های جغرافیایی، سیاسی و استراتژیک و مجاورت با بازارهای گمرک و معرفی همسایگان متعدد در اطراف کشور صادرات در مقیاس قابل قبولی چه ازلحاظ حجم، چه ازلحاظ ارزش و چه ازلحاظ تنوع و فناوری قرار نگرفته است و هنوز هم پس از سالیان متمادی لیست اقلام صادراتی محدود و عمده آن مواد خام معدنی، کشاورزی فرآوری نشده و حداکثر محصولات پتروشیمی است.

رئیس اتاق کرمان تصریح می کند: در شرایط فعلی انتظار می رفت تا با آسیب شناسی از بازارهای هدف صادراتی و تحلیل شرایط موجود، توسعه صادرات پیش روی مسئولان قرار گیرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم ها، صادرکنندگان با محدودیت های بسکمک روبرو هستند، صدور بخشنامه های متعدد، ممنوعیت های خلق الساعه برای صدور کالاها، وضع عوارض بدون بررسی کارشناسی نیز سد راه صادرکنندگان شده است.

او با تأکید بر این موضوع که کشور در شرایط فعلی نیازمند تدوین یک نقشه راه صادراتی است، می افزاید: خودداری از صدور بخشنامه های پی درپی و متعدد برای ورود و صدور کالا یا محدودیت های مقطعی که فرایند تجارت خارجی را کند و باعث نا اطمینانی و عدم اعتماد بازار صادرات محصولات ایرانی می شود، از مهم ترین اولویت هایی است که به نظر من باید در این نقشه راه موردتوجه قرار گیرد. ضمن اینکه تقویت تشکل های صادراتی و بهره گیری از توان آنها برای حضور در بازارهای جدید و تشکیل شرکت های مدیریت صادرات استانی دیگر قدم مهم برای توسعه صادرات است.

طبیب زاده همچنین بر ضرورت آزادی عمل صادرکنندگان در برگشت ارز حاصل از صادراتشان تأکید می کند و می گوید: رفع تعلیق کارت های بازرگانی و ایجاد فرصت جدید برای رفع تعهد ارزی از محل صادرات جدید و پذیرش رفع تعهد ریالی صادرکنندگان که تبادلات بازرگانی با کشورهایی مانند افغانستان که به صورت ریال است، می تواند بخش قابل توجهی از مسائل را رفع کند.

همچنین تعدیل قیمت پایه کالاهای صادراتی، عدم ممنوعیت صدور کالاهای معدنی مازاد بر نیاز، ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای مقصد صادراتی، تجهیز و توسعه ناوگان حمل ونقل ترانزیتی کشور و کاهش نرخ تعرفه ها و اختصاص تسهیلات به صادرکنندگان از مهم ترین پیشنهادهایی است که او با هدف توسعه صادرات مطرح می کند.

طیب زاده معتقد است: یکی از راه های توسعه صادرات استفاده از تجربیات کشورهای پیروز در این زمینه خصوصاً در کشورهای درحال توسعه به دلیل شباهت در ساختار اقتصادی شان است و بررسی اینکه این کشورها چگونه با برنامه ریزی دقیق رشد چشمگیر صادراتی دست یافته اند.

ناکارآمدی ها به گردن بخش خصوصی انداخته شده است

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه با اشاره به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در نشست اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی کشور، می گوید: معتقدم هیچ چیز جز شفافیت نمی تواند در شرایط فعلی به بهبود فضای اقتصادی کشور کمک کند و ضروری است که در این شرایط، هرکس مسئولیت حرف هایی را که می زند بپذیرد تا شاهد تشویش در فضای اقتصادی کشور نباشیم.

او معتقد است: اگر بانک مرکزی ادعایی دارد، باید با بررسی ها و اعمال شفافیت صحت وسقم این موضوع را دربیابیم تا مشخص شود که مقصر واقعی کیست. به نظر من در شرایط فعلی نباید با ادعاهای بی اساس، بهانه دست دشمن دهیم و درگیری های داخلی را تشدید کنیم.

طبیب زاده ادامه می دهد: شخصاً پاسخ رئیس کل بانک مرکزی را یک فرافکنی می دانم. طبیعی است که وقتی کسی در فشار قرار می گیرد، پاسخ هایی می دهد که بیشتر جنبه عامه پسندی دارد. آن هم شرایطی که کشور نیازمند ارز است و با این ادعا توپ به میدان بخش خصوصی انداخته شده است تا این بخش مقصر ناکارآمدی ها معرفی شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1343

به "با فرافکنی در مسئله بازگشت ارز، بخش خصوصی را مقصر جلوه می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فرافکنی در مسئله بازگشت ارز، بخش خصوصی را مقصر جلوه می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید