بحران خشکسالی در سد کاردِه مشهد

به گزارش تیم علمی، سد بتنی دو قوسی کارده با ارتفاع 70 متر و طول تاج 144 متر بر روی رود کارده احداث شده است. این سد که در 40 کیلومتری مشهد قرار گرفته است یکی از سد های تامین کننده آب مشهد است.

بحران خشکسالی در سد کاردِه مشهد

حجم کلی سد کارده در تراز نرمال 30 میلیون متر مکعب است، اما در حال حاضر حدود 5.5 میلیون متر مکعب آب دارد. معمولا هر سال حدود 5 تا 6 میلیون متر مکعب ورودی مخزن دارد، اما در امسال کل ورودی مخزن 1.5 میلیون متر مکعب بوده و اکنون کمتر از 20 درصد مخزن این سد آب دارد. یعنی امسال یکی از سال های خشک مخزن است.

بر اساس آمار های موجود و مقایسه آمار چهار ماه اول سال آبی جاری با پنج سال قبل از آن، گویای آن است که مجموع جریان آب ورودی به مخازن سد های استان در 120 روز گذشته معادل 15.8 میلیون متر مکعب بوده که این حجم از میانگین پنج سال مذکور در بازه زمانی مشابه، حدود 63 درصد کمتر است و در ابتدای دی ماه امسال حجم ذخیره آب سد های استان 19 درصد بوده است.

بارندگی های هفته های اخیر غالبا به صورت برف بوده و با توجه به خشکی زمین ها، هنوز روان آب قابل توجهی تشکیل نشده و در نتیجه تاثیر چندانی در مقدار آب سد نداشته است. در حال حاضر ورودی این سد حدود 200 لیتر بر ثانیه است.

کشور ما و به خصوص خراسان رضوی در شرایط قرمزترین حالت هشدار خشکسالی و تشنگی واقع شده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما در نهایت زیستگاه خود یعنی خراسان رضوی را از لحاظ آبی، خاکی، تنوع زندگی در این زیستگاه، جانوران و گیاهان به تدریج از دست می دهیم.

عکاس: سید محمد آل رسول

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1401 بروزرسانی: 29 بهمن 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2266

به "بحران خشکسالی در سد کاردِه مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران خشکسالی در سد کاردِه مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید