تعامل شرکتهای فناور ایران و اندونزی، ایجاد صندوق مشترک پژوهشی

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری در دیدار دارمین ناسوتیون وزیر هماهنگی امور مالی اندونزی، سرمایه انسانی را محور تازه تعامل کشورمان در عرصه بین الملل عنوان نمود و گفت: ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر هیدروکربنی دنیا، چهارمین دارنده منابع گازی و از کشورهای صاحب منابع نفتی و گازی عظیم و در نگاه دنیای شناخته شده است.

تعامل شرکتهای فناور ایران و اندونزی، ایجاد صندوق مشترک پژوهشی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

وی ادامه داد: امروزه ایران، نیروی انسانی خلاق و تحصیل نموده را به عنوان اساسی ترین سرمایه خود می شناسد و با 5 میلیون دانشجو به عنوان چهارمین کشور تربیت نماینده فارغ التحصیل رشته های فنی و مهندسی، از بزرگ ترین دارندگان سرمایه انسانی دنیا به شمار می رود.

ستاری با اشاره به بستر مساعد همکاری میان ایران و اندونزی بر اساس اشتراکات دو کشور و با بیان اینکه میزان همکاری های دوطرف کافی و البته راضی نماینده نیست، تعامل شرکت های فناور را یکی از زمینه های همکاری برشمرد و گفت: در حال حاضر فعالیت بیش از 3 هزار شرکت دانش بنیان فعال در حوزه های گوناگون فناوری و 40 پارک علم و فناوری شکل نوینی از اقتصاد را در ایران به نمایش گذاشته که جایگزین شیوه پیشین اقتصاد خواهد شد.

استارتاپ های فناور، حوزه دیگری بود که رئیس بنیاد ملی نخبگان از آن به عنوان زمینه مناسب توسعه همکاری یاد کرد و گفت: پیش تر در حوزه هوافضا نیز میان دو کشور همکاری هایی شروع شد که آمادگی داریم برای به نتیجه رسیدن همکاری ها در این حوزه گفتگوها را ادامه دهیم.

ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک پژوهشی

ستاری، به ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مشترک برای تامین سرمایه پژوهش های علمی و فناوری مشترک به عنوان راهی برای توسعه همکاری های علمی و فناورانه میان دوکشور اشاره نمود و اضافه نمود: در حال حاضر با کشورهای منطقه همچون چین، بلاروس، روسیه و مجارستان صندوق های مشترک به منظور تامین مالی پژوهش های مشترک و پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی در دست انجام داریم و آمادگی تشکیل این صندوق مشترک میان ایران و اندونزی وجود دارد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور، از مساعد بودن فضا برای همکاری در حوزه نفتی ایران اشاره نمود و گفت: بعد از برجام میزان فراوریات نفتی و صادرات آن به میزان بیش از 2 برابر افزایش یافته و این در حالی ست که با رونق اقتصاد دانش بنیان و کاهش تکیه اقتصاد به درآمدهای نفتی تا کم تر از 20 درصد، ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری های فناورانه در حوزه های گوناگون از جمله نفت، گاز و پتروشیمی همچون دیگر حوزه های فناوری ایجاد شده است.

توانمندی ایران در تامین و صادرات دارو

ستاری، توانمندی کشورمان در فراوری داروها از جمله فرآورده های نوترکیب را یکی دیگر از ظرفیت های همکاری بین المللی برشمرد و گفت: ایران در حال حاضر با تکیه به دانش فنی بومی و توانمندی علمی دانشمندان خود بیش از 98 درصد از داروهای مورد احتیاج خود را فراوری می نماید و ضمن صادرات این داروها به روسیه و بعضی دیگر کشورهای منطقه، از توانمندی لازم برای همکاری های مشترک در این حوزه مانند ایجاد خطوط فراوری، کارخانه ها و شرکت های دانش بنیان مشترک و نیز صادرات دانش فنی برخوردار است.

وی همچنین این حوزه فناوری راهبردی را یکی از حوزه های توانمند کشورمان نام برد و گفت: فناوری سلول های بنیادی جزو حوزه هایی است که ایران برنامه های جدی دارد که این برنامه ها، پیش احتیاجهای لازم برای تحول مالی و رسیدن به مالی دانش محور و مبتنی بر نوآوری را فراهم می نمایند.

وی با اشاره به توانمندی کشورمان در حوزه فناوری نانو به عنوان یکی از سرآمدان دنیای این حوزه گفت: فعالیت بیش از 300 شرکت دانش بنیان نانوفناور با عرضه محصولات مبتنی بر نانوفناوری با برنامه ریزی راهبردی و آموزش پایه ای در ایران محقق شده است تا جایی که اکنون ایران ضمن صادرات محصولات نانوفناوری، رتبه ششم دنیای از حیث فراوری مقالات علمی را به خود اختصاص داده است.

وجود زمینه همکاری در حوزه نفت و انرژی

در این نشست، وزیر هماهنگی مالی اندونزی سفر به ایران را در امتداد دیدار رئیس جمهوری اندونزی و رئیس جمهوری کشورمان و در راستای توسعه تعاملات در حوزه های انرژی، علمی، فناوری و مالی مطرح نمود و گفت: پیشرفت علمی و فناوری به عنوان موتور محرک مالی کشورهای خواستار توسعه، بیش از پیش حائز اهمیت شده است و بر همین اساس امیدواریم بتوانیم با یک تعامل سازنده از پیشرفت های گوناگون ایران در ابعاد علمی، فناوری و در قالب یک کارگروه همکاری مشترک بهره ببریم.

وی اضافه نمود: کارگروه همکاری علم وفناوری ایران و اندونزی، طی 6ماهه نخست امسال میلادی زمینه های گوناگون همکاری در حوزه های فناوری نانو، زیست فناوری، سلول های بنیادی، دارویی، شرکت ها و پارک های فناوری را مورد آنالیز قرار می دهد و چارچوب همکاری را تعریف می نماید.

ناسوتیون، همچنین با اشاره به گفت وگوهای انجام شده در حوزه بانکی، انرژی و نفت از آمادگی اندونزی برای همکاری در پروژه های نفتی و پتروشیمی، انرژهای نو و تجدیدپذیر و مالی اطلاع داد و گفت: اندونزی مایل به دریافت تجربیات و استفاده از ظرفیت همکاری با ایران دراین حوزه ها است .

معاون وزیر انرژی اندونزی با اشاره به همکاری با ایران در گسترش میادین نفتی و خرید نفت از ایران گفت: برای توسعه میادین نفتی و خرید نفت از ایران آمادگی داریم و از شرکت های فناور ایران برای حضور در اندونزی و مشارکت در ساخت پالایشگاه نفتی دعوت می کنیم.

وی اضافه نمود: اندونزی اکنون بالغ بر یک میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری نموده است که پس از نهایی شدن آزمایش های نفت خام ایران در پالایشگاه های اندونزی، امکان افزایش این میزان واردات وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 298

به "تعامل شرکتهای فناور ایران و اندونزی، ایجاد صندوق مشترک پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل شرکتهای فناور ایران و اندونزی، ایجاد صندوق مشترک پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید