تقلای چین برای تغییر اوضاع امنیتی افغانستان و از سرگیری مذاکرات صلح

به گزارش تیم علمی، نماینده جدید چین در امور افغانستان برای گفت وگو با مقامات دولتی و نظامی پاکستان در خصوص تغییر شرایط امنیتی افغانستان و از سرگیری مذاکرات فرایند صلح دولت کابل با طالبان این کشور وارد اسلام آباد شده است.

تقلای چین برای تغییر اوضاع امنیتی افغانستان و از سرگیری مذاکرات صلح

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از داون نیوز، دینگ شی جن نماینده ویژه چین برای افغانستان برای گفت وگو با مقامات دولتی و نظامی پاکستان در خصوص تغییر شرایط این کشور و از سرگیری مذاکرات فرایند صلح افغانستان به اسلام آباد سفر نموده است.

نماینده ویژه چین برای افغانستان در گام نخست با طارق فاطمی مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد ملاقات کرد و در خصوص شرایط افغانستان به بحث و گفت وگو پرداخت.

نماینده ویژه چین برای افغانستان از نقش اسلام آباد در فرایند صلح افغانستان و قربانی های پاکستان در جنگ علیه تروریسم قدردانی کرد.

دینگ شی جن، اطمینان داد که پکن برای رسیدگی به چالش های مشترک منطقه به حمایت از اسلام آباد را ادامه خواهد داد.

در عین حال، مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان از تعامل رو به رشد چین در افغانستان استقبال کرد و گفت: منافع پکن و اسلام آباد در صلح پایدار افغانستان مشترک اند.

وی گفت: صلح در افغانستان برای ثبات منطقه لازم است.

مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان از کوشش های چین برای توسعه افغانستان نیز قدردانی کرد.

وی اضافه کرد: پاکستان نقش تسهیل نماینده در فرایند صلح افغانستان ایفا می نماید.

دو طرف نشست آینده وزرای خارجه قلب آسیا- فرایند استانبول را نیز مورد بحث قرار دادند که در ماه آینده در اسلام آباد برگزار خواهد شد.

مقامات چین و پاکستان همچنین تعهد کردند که برای موفقیت این نشست همکاری نزدیکی با یکدیگر خواهند کرد.

نماینده ویژه چین برای افغانستان با سایر مقامات دولتی و نظامی پاکستان نیز ملاقات خواهد نمود.

روزنامه هندی چندی پیش گزارش کرد که نشست اخیر نیویورک در رابطه با افغانستان حاکی از حذف هند از فرایند صلح این کشور بود در حالی که مقامات آمریکایی دیگر چین را به عنوان رقیب در افغانستان تلقی نمی نمایند.

روابط چین و پاکستان نیز به حدی نزدیک و استراتژیک است که موجب نارضایتی هند و همچنین آمریکا شده است اما به نظر می رسد واشنگتن با این مسئله کنار آمده است.

هو شیشنگ کارشناس در حوزه افغانستان در موسسه چینی روابط بین الملل معاصر که یکی از اتاق فکر وزارت امنیت ملی چین محسوب می گردد، معتقد است که آموزش نیروهای نظامی افغانستان توسط آمریکا و چین قابل اجراست زیرا در حال حاضر دو کشور دیپلمات های افغان را نیز آموزش می دهند.

دولت اسلام آباد نیز از این مسئله حمایت می نماید تا جایی که براساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، دولت نواز شریف در حمایت فرایند صلح افغانستان با چین همکاری نزدیک می نماید.

گزارش های رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات این کشور نیز حاکی از کاهش تنش ها میان واشنگتن و پکن است و آمریکا چین را دیگر به عنوان رقیب در روابط با افغانستان و پاکستان تلقی نمی نماید.

نشست نیویورک نیز به طور واضح تغییر در سیاست آمریکا در همکاری با چین را نشان داد حتی به قیمت حذف هند. منبعی در نیویورک نیز فاش کرد که هند همچنین از فرایند صلح افغانستان نیز خارج شده است.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 735

به "تقلای چین برای تغییر اوضاع امنیتی افغانستان و از سرگیری مذاکرات صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلای چین برای تغییر اوضاع امنیتی افغانستان و از سرگیری مذاکرات صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید