تلسکوپ جیمز وب با موفقیت روی اهداف متحرک منظومه شمسی آزمایش شد

به گزارش تیم علمی، تلسکوپ فضایی جیمز وب که برای شروع فعالیت علمی در تابستان آماده می گردد، با قفل شدن روی اجرام متحرک منظومه شمسی، یک گام مهم دیگر در راستا راه اندازی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

تلسکوپ جیمز وب با موفقیت روی اهداف متحرک منظومه شمسی آزمایش شد

در حالی که جیمز وب (James Webb) ناسا مراحل پایانی راه اندازی ابزارهای علمی خود را می گذراند، تیم تلسکوپ هم کار بر عملیات فنی رصدخانه را شروع نموده است. این تلسکوپ فروسرخ، دائما ستاره ها و کهکشان های دوردست را پیدا می نماید و با دقتی باورنکردنی به سوی آن ها هدف می گیرد تا تصاویر و طیف های آزمایشی را به دست آورد.

اما علاوه بر رصد اعماق کیهان، برنامه هایی برای رصد سیارات و قمرهای آن ها، سیارک ها و دنباله دارها در منظومه شمسی هم که در پس زمینه کهکشان ما حرکت می نمایند، دارد. وب باید بتواند روی این اشیاء متحرک قفل کند و به میزان کافی آن ها را برای دریافت طیف ها و ثبت تصاویر ردیابی کند.

اخیرا تیم تلسکوپ وب اولین آزمایش را برای ردیابی یک جرم متحرک انجام داد. این آزمایش تأیید کرد که وب به خوبی می تواند آنالیز علمی روی اهداف متحرک را انجام دهد. همان طور که تیم وب در جهت راه اندازی پیش می رود، اجرام دیگری را که با سرعت های مختلف حرکت می نمایند، آزمایش می نماید تا شیوه مطالعه روی اجرام متحرک در منظومه شمسی را آنالیز کند.

هایدی همل (Heidi Hammel) دانشمند وب برای مشاهدات منظومه شمسی در این رابطه گفت: وب می تواند نور ضعیف کهکشان های اولیه را تشخیص دهد، اما تیم من جایی بسیار نزدیک تر به خانه را رصد خواهد نمود و در این عملیات از وب برای کشف بعضی از اسرار موجود در منظومه شمسی خودمان استفاده می گردد.

دانشمندان سیاره شناسی، از تلسکوپ ها برای تکمیل مأموریت های درجای خود (مأموریت هایی که برای پرواز، گردش مداری یا فرود روی اجرام دیگر می فرستیم) استفاده می نمایند. یکی از نمونه های آن استفاده از هابل، برای یافتن هدف پس از پلوتو برای مأموریت افق های نو، آروکوت (Arrokoth) بود.

بعلاوه زمانی که مأموریت های درجا برنامه ریزی نشده است، مانند غول های یخی دوردست اورانوس و نپتون یا برای میزان گیری جمعیت های بزرگ اجرام، مانند صدها سیارک یا اجرام کمربند کویپر (دنیا های یخی کوچک فراتر از مدار سیارات) از تلسکوپ ها استفاده می گردد.

تیم وب برای انجام آزمایش های مهندسی قابلیت هدف متحرک (MT) از یک سیارک در منظومه شمسی استفاده نموده است. این ویژگی روی یک سیارک کوچک در کمربند اصلی سیارک ها آزمایش شد: 6481 تنزینگ (6481 Tenzing) که به افتخار تنزینگ نورگی (Tenzing Norgay) راهنمای کوهستان معروف تبتی نامگذاری شده است. او یکی از نخستین افرادی بود که پیروز به فتح قله اورست شد.

برایان هولر (Bryan Holler) از مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی درباره انتخاب این هدف از میان میان حدود 40 سیارک ممکن گفت: چون همه اجرام از نظر ظاهری تقریبا یکسان بودند، انتخاب یکی که نام مرتبط با پیروزیت داشت، احتیاج به فکر زیادی نداشت!

منظومه شمسی هنوز اسرار بسیار زیادی برای وقت گذاشتن دارد. بدین ترتیب وب میخواهد اجرام را در سراسر آن رصد کن که شامل سیاره های غول پیکر و حلقه های زحل، کاوش بسیاری از اجرام کمربند کوییپر، تجزیه وتحلیل جو مریخ، انجام مطالعات دقیق روی تایتان و بسیاری مطالعات دیگر می گردد. بدین ترتیب در سال اول، 7 درصد از زمان وب بر اجرام منظومه شمسی متمرکز خواهد شد.

مطالعه دنیا های اقیانوسی از برنامه های هیجان انگیز وب است. شواهدی از تلسکوپ فضایی هابل وجود دارد که نشان می دهد قمر اروپا (Europa) مشتری دارای ستون های پراکنده ای از مواد غنی از آب است. وب تصاویری باکیفیت از این قمر تهیه خواهد نمود تا به مطالعه سطح و ساختار زمین شناختی آن یاری کند. وب هم چنین فرصتی برای مطالعه شیمی و دینامیک جو فوقانی اورانوس را فراهم می نماید.

به گفته همل، بیش از 20 سال برای رصدهای وب برنامه ریزی شده است و اکنون که در جهت راه اندازی هستیم این موضوع شدت هم گرفته است. نکته قابل توجه آن است که تقریبا همه داده های ثبت شده وب از منظومه شمسی، بلافاصله و به صورت رایگان در اختیار جامعه گسترده علوم سیاره ای قرار خواهد گرفت. این تصمیم برای اکتشافات علمی بیشتر با وب انجام می گردد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از تلسکوپ فضایی جیمز وب

Credit: NASA

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2139

به "تلسکوپ جیمز وب با موفقیت روی اهداف متحرک منظومه شمسی آزمایش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب با موفقیت روی اهداف متحرک منظومه شمسی آزمایش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید