حیواناتی که معده شان را از دست داده اند!

به گزارش تیم علمی، این حیوانات نه تنها معده شان را در سطل آشغال تکاملی انداختند، بلکه دستورالعمل های ژنتیکی آن را هم سوزاندند.

حیواناتی که معده شان را از دست داده اند!

خبرنگاران | معده در حدود 450 میلیون سال پیش تکامل یافت، اما بعضی از اجداد حیواناتی که امروز روی زمین زندگی می نمایند، دوباره به حالت قبل خود بازگشتند و معده هایشان را در یک روند تکاملی از دست دادند! تیمی از دانشمندان دانشگاه پورتو اعتقاد دارند که پلاتیپوس، مورچه خورک خاردار و حدود 25 درصد گونه های ماهی جزو حیواناتی هستند که به حالت ماقبل -شکمی خود بازگشته اند.

به گزارش خبرنگاران ، معده غذا را تجزیه می نماید و همانطور که در اصل برای هضم تکه های بزرگ تر پروتئین تکامل یافته است، تکامل مجدد آن نیز به نظر محققان به واسطه رژیم غذایی صورت گرفته است.

اد یانگ درباره تکامل مجدد این حیوانات می گوید: ما می دانیم مجموعه های کاملاً متفاوتی از ژن های پپسین زا برای مدیریت پروتئین ها در رژیم های غذایی خاص حیوانات تکامل یافته اند. شاید اجداد گونه های بدون شکم به رژیم غذایی متفاوتی روی آوردند که این آنزیم ها را بی ارزش کرد. جهش های ناتوان نماینده ای به مرور زمان در ژن آن ها ایجاد شد و انتها هم از بین رفت. برترین حالت برای پپسین زا ها محیط های اسیدی است، بنابراین اگر پپسین ناپدید گردد، دیگر به معدۀ اسیدی احتیاج نیست. برای اسیدی نگهداشتن معده به اندازه زیادی انرژی احتیاج است، بنابراین اگر دیگر احتیاجی به آن نباشد، بالاخره از بین می رود.

زمانی که حیوانی معده اش را از دست می دهد، احتمال بازگشت آن بعید است. در تمام گونه های بدون شکم که محققان آزمایش کردند (بجز بادکنک ماهیان)، ژن هایی که معمولاً برای شکم کدگذاری می شوند کاملاً از ژنوم آن ها ناپدید شدند. به عبارت دیگر، نه تنها این حیوانات شکم هایشان را درون سطل آشغال تکاملی انداختد، بلکه دستورالعمل های ژنتیکی آن ها را هم سوزاندند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2269

به "حیواناتی که معده شان را از دست داده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیواناتی که معده شان را از دست داده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید