خبرنگاران اوج گیری کرونا پا به پای افزایش مسافرت ها

به گزارش تیم علمی، تهران- خبرنگاران- آنالیز رفتار بیش از پنج میلیون کاربر یک مسیریاب بومی اینترنتی نشان می دهد تردد در مسیرهای تهران به شمال کشور در خرداد سال جاری با افزایش عجیبی روبه رو بوده ، البته همزمان با اوج مسافرت ها، جستجوی مراکز درمانی نیز رو به افزایش گذاشته که نشان دهنده تاثیر مستقیم سفرها در اوج گیری کروناست.

خبرنگاران اوج گیری کرونا پا به پای افزایش مسافرت ها

اطلاعات نقشه یک مسیریاب بومی از ابتدای شیوع کرونا تا مهر 99 نمایانگر تغییراتی در رفتار کاربران در مسیریابی و جست و جوی مکان های پربازدید است. بر اساس این گزارش تعداد مسیریابی های خروجی از تهران در ماه فروردین ماه به سمت آزادراه شمال به بیشترین حد خود در این هشت ماه رسیده است. همچنین اطلاعات این نقشه روایت می نماید که با افزایش مسیریابی و جست وجوی مراکز تفریحی، میزان مراجعه به مراکز درمانی هم افزایش یافته است.

جابه جایی بین استانی؛ از تهران تا اصفهان

در گزارش هشت ماه گذشته مسیرهای مختلفی از استان تهران به استان های قم، مازندران، گیلان، اصفهان، البرز، مرکزی مورد آنالیز قرار گرفته است. در اغلب مسیرهای بین استانی در ماه اسفند و فروردین، تردد افت بسیار شدیدی داشته و همانطور که معین است جابه جایی در مسیرهای پرتردد بین استانی در خرداد به بیشترین حد خود در این هشت ماهه رسیده است.

بعد از فروردین ماه تعداد مسیریابی ها از تهران به سمت این مسیرها به شکل پیوسته، به غیر از افت نسبی در تیرماه، در بقیه ماه ها رو به رشد بوده است. بیشترین رشد مسیریابی به گیلان و مازندران به ماه خرداد مربوط می شود که در ماه های بعد نوسان داشته است.

بیشترین ترافیک در خروجی آزادراه شمال مربوط به فروردین ماه

سرعت خودروها در جاده ها نمایش دهنده شلوغی و خلوتی آزادراه هاست. هرچه یک خودرو در آزادراه سرعت کمتری داشته، یعنی آن جا بار ترافیکی بیشتر و در نتیجه شلوغ تر بوده است. طبق آنالیز ها بیشترین بار ترافیکی از این نظر در خروجی شهر تهران در آزادراه شمال شکل گرفته است.

چرا که شدیدترین افت سرعت یا بیشترین میزان ترافیک در این 8 ماه مربوط به ماه فروردین بوده که همین موضوع، خروجی را بسیار شلوغ نموده است. اما در زمان مشابه آزادراه تهران-کرج سرعت خودروها بیشتر و یعنی بار ترافیکی بسیار کمتر شده است.

خرداد و مهر؛ رکورد جست وجوی نام بیمارستان و مراکز تفریحی

نمودارها می گویند ماه خرداد جست وجوی مکان های پربازدید مثل پارک و رستوران بر روی نقشه رشد زیادی داشته است. از طرف دیگر فعالیت سینماها که از اسفندماه تعطیل شده بود، از ابتدای تیرماه از سر گرفته شده و از اول تیرماه تا یک هفته بعد جست وجوی سینما به بالاترین سطح رسیده است.

البته پس از مدتی این جست جو به مرور کاهش یافته است. بر اساس نمودارها در همین برهه زمانی (هفته آخر خرداد ماه) بیشترین میزان مراجعه به بیمارستان نیز با استفاده از این نقشه بومی به ثبت رسیده است.

بعد از تعطیلات خرداد به مرور مراجعه به این مکان های تفریحی هم کمتر شده است. نکته این نمودارها در این است که میزان مراجعه افراد بعد از تعطیلات خرداد به داروخانه و بیمارستان ها، به همان سرعت و نسب کاهش نیافته و اتفاقا مسیریابی کاربران به این مراکز درمانی تا مهرماه فرایند صعودی داشته است.

با نگاه به نمودار ماه مهر می توان فهمید که در این ماه مسیریابی و جست وجوی مراکز درمانی افزایش یافته است. آن هم در حالی که گزارش های این مسیریاب می گوید دقیقا قبل از این تاریخ، بار دیگر میزان مراجعه افراد به رستوران و پارک ها و حضور در فضاهای شهری رو به رشد بوده است.

فرایند هفتگی تعداد مسیریابی خودرو در کشور

علاوه بر مسیریابی بین شهری، به طور کلی باید گفت که در کل کشور از اواخر اسفند تا اواخر فروردین، افراد کمتر در سطح شهری و بین شهری جابه جا شده اند. بیشترین میزان جابه جایی افراد به اواخر شهریور و نیمه مهرماه برمی شود. همچنین میزان جابه جایی افراد در تعطیلات رسمی و روزهای تعطیل متوالی کاهش پیدا نموده و جابه جایی در این روزها در سطح شهر هم کمتر شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1392

به "خبرنگاران اوج گیری کرونا پا به پای افزایش مسافرت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اوج گیری کرونا پا به پای افزایش مسافرت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید