خبرنگاران در کتابرانه خبری از هراس کرونا نیست

به گزارش تیم علمی، تهران- خبرنگاران- کتابرانه دنیایی ویژه بچه ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که هر شب بچه ها و خانواده هایشان را به خلوتی دوست داشتنی با داستان های جذاب ایرانی و خارجی می خواند که در آن خبری از هراس کرونا نیست.

خبرنگاران در کتابرانه خبری از هراس کرونا نیست

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

10 سال پیش بود که به همراه همسرش مهدی یزدانی کتابرانه را راه اندازی کردند، روزی که وسیله نقلیه خود را در قامت ترویج سیار کتاب به کوچه و خیابان های شهر فرستادند.

کم کم که کار و بارشان گرفت و روزگار مشتریان، کتابی تر شد، به مدرسه علامه طباطبایی بعنوان مقر و پایگاه قرار با علاقمندان یار مهربان دعوت شدند و به ترویج گسترده تر کتابخوانی پرداختند. به دنبالش ایده کارگاه های کتابخوانی را نیز عملی کردند.

امروز دیگر نام خاله سروناز و عمو مهدی، قصه گویان کتابرانه، برای بچه ها غریبه نیست. این روزها که مهمان ناخوانده ای در همه ترس آفریده، این مروجین کتابخوانی خانه نشین شده اند اما بیکار نه.

حتی کرونا هم نتوانست خاله سروناز و عمو مهدی را از خانواده چند میلیونی بچه ها قصه خوان و قصه دوست این سرزمین دور کند، خاله و عموی کتابرانه این بار، به صورت خودجوش و بدون حامی کوله بار قصه گویی خود را بر دوش کشیده و سوار بر امواج نت، خانه ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام (Ketabraneh@) برپا کردند و هر شب همه را به ضیافت قصه گویی خود می خوانند.

سروناز هرانر عضو هیات مدیره انجمن خبرنگاران حامی محیط زیست و بانوی قصه گوی شهر قصه کتابرانه دختر علی اکبر هرانر دوبلور برجسته و گوینده رادیو که او را با پدربزرگ پرین در کارتون خاطره انگیز باخانمان می شناسیم، می گوید: کرونا که آمده بچه هایمان ترسیده اند، آمده ایم تا بچه هامان را برای ساعتی از دنیای ترس و وحشت بزرگسالان دور کنیم.

خاله سروناز و عمو مهدی طی شب های گذشته تا به امروز بچه ها را با 16 قصه جذاب بچه هاه و عمدتا زیست محیطی از رمان های خارجی و ایرانی (تالیف و ترجمه) از متون کهن و جدید مهمان نموده اند.

او که مدرس دانشگاه است، می گوید: برای قصه خوانی کتاب هایی را انتخاب می کنیم که پیامی جذاب برای بچه ها داشته باشد، کتاب هایی که حاصل 12 سال تحقیق و پژوهش همسرم مهدی یزدانی است که اکنون مشاور کتاب و مدیر اجرایی کتابرانه می باشد.

او به بازخوردهای مثبت بچه ها و بزرگسالان و واکنش های برون مرزی در تمام سنین از شروع فعالیت کتابرانه مجازی اشاره و تاکید می نماید: می خواهیم صدای قصه گوییمان به تمام نقاط این سرزمین و حتی دنیا برسد.

خاله سروناز قصه های ضبط شده برای پیشکش کردن به بچه ها در کتابرانه را تا 13 فروردین عنوان نموده و ابراز امیدواری می نماید که بتوانند با این اقدام تاحدودی فضای استرس را از خانواده ها بکاهد.

به گفته او قصه ها بچه ها را مثل دو بال با خود به دنیای رنگ و رویا میبرند و به وسیله این سفرهای اعجاب انگیز و قصه گویان خلاق دنیا، ذهن خلاق و تفکر پویای بچه ها قوی تر و اعتماد به نفس آنها تقویت میگردد.

قصه های خاله سروناز و عمو مهدی هر شب بر روی اینستاگرام کتابرانه ، و برخی قصه های مربوط به محیط زیست آنان، در کانال انجمن خبرنگاران حامی محیط زیست در شب های کرونایی در اختیار خانواده ها قرار می گیرد تا از این فرصت ترس و دلهره بچه ها با تخیل و رویاهایشان از این جو سنگین خارج شوند.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار خبرنگاران و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 907

به "خبرنگاران در کتابرانه خبری از هراس کرونا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران در کتابرانه خبری از هراس کرونا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید