خبرنگاران طرح وان هنوز در دستور کار رسمی کمیسیون انرژی قرار نگرفته است

به گزارش تیم علمی، تهران- خبرنگاران- عضو انرژی مجلس شورای اسلامی طرح سهمیه بندی تمامی حامل های انرژی تحت عنوان طرح وان هنوز در دستور کار رسمی کمیسیون انرژی قرار نگرفته است.

خبرنگاران طرح وان هنوز در دستور کار رسمی کمیسیون انرژی قرار نگرفته است

طرح سهمیه بندی تمامی حامل های انرژی باعنوان طرح وان (مخفف واحد انرژی) 18 شهریورماه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

بر اساس این طرح یارانه ای که دولت می خواهد به هر فرد بدهد به شکل وان خواهد بود، به این صورت که یک فرد به عنوان مثال ماهانه 50 وان دارد که می تواند آن را مصرف کند و به جامانده این سهمیه را در بورس بفروشد.

عبدالعلی رحیمی عضو کمیسیون انرژی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران درباره طرح وان اظهارداشت: این طرح پیش از این به صورت غیررسمی در کمیسیون پیشنهاد شده بود ولی هنوز در دستور رسمی کمیسیون انرژی قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه این طرح جامعیت و پختگی لازم را ندارد، توضیح داد: دوستانی که زحمت نگارش طرح را انجام دادند، بیشتر از جنبه دانشگاهی به آن نگاه کردند تا جنبه اجرایی. به عبارتی برای اجرایی شدن آن باید نظرات و دیدگاههای کمیسیون و مرکز پژوهش های مجلس، کارشناسان و متخصصان بخش های کشاورزی، آب، فرآوده های نفتی، گاز و پتروشیمی مطرح و این طرح مورد آنالیز بیشتر قرار بگیرد.

وی درباره اینکه آیا طرح وان جایگزین کارت سوخت خواهد شد، مطرح نمود: جایگزین شدن طرح وان به جای کارت سوخت در حد یک پیشنهاد است. البته کلیات طرح خوب است ولی باید طرح قابلیت اجرایی شدن داشته باشد زیرا این طرح فقط منحصر به بنزین نیست و همه حامل های انرژی را دربر می گیرد که کار را سخت و پیچیده می نماید.

نماینده مردم خرامه در مجلس شرح داد: حتی اگر این طرح هم اجرایی گردد، عدالت اجتماعی برقرار نمی گردد. زیرا بخش های زیادی در کشور مانند کارخانه ها از یارانه انرژی استفاده می نمایند که به جای اینکه فایده آن عدد یارانه را عامه مردم منتفع شوند، صاحب کارخانه ازآن منتفع می گردد.

رحیمی با بیان اینکه هنوز در توزیع سوخت و انرژی به عدالت اجتماعی لازم نرسیدیم و این طرح در حال حاضر موضوعیت ندارد، یادآور شد: هنوز در اعطای سوخت و انرژی به بخش های کشاورزی، کارگاه های تولیدی، وانت بارها، سواری های عمومی و ... مسائل متعددی وجود دارد و زیرساخت لازم فراهم نیست و نخست باید مشکل این بخش ها را رفع کنیم و بعد وارد طرح وان شویم.

وی ادامه داد: طرح وان درباره واحدهای انرژی است و اینکه شما به یک میزان حق مصرف دارید. اما چگونگی مدیریت این موضوع بسیار مهم است و اینکه در مدیریت آن بتوان بنزین را به گازوئیل یا گازوئیل را به نفت تبدیل کنیم احتیاج به زمان دارد.

نماینده مردم خرامه با بیان اینکه در طرح وان عدالت توزیعی به خوبی انجام نخواهد شد، گفت: وقتی می توانید عدالت توزیعی را به خوبی اجرایی کنید که همه حامل های انرژی به صورت کامل آزادسازی شده باشد و بعد سهم هر ایرانی را به او بدهید. به عبارتی اجرای پیروز چنین طرحی منوط به این است که برای مثال حامل های انرژی مانند برق، آب، گاز را با قیمت تمام شده جهانی در نظر گرفته و بعد از آن عدالت توزیعی را پیگیری کنیم.

دبیر دوم کمیسیون انرژی یادآورشد: در مدت 40 سال گذشته با سیاست فشاری، درآمد مردم و قیمت حامل های انرژی پایین نگه داشته شده است. اگر ما می توانستیم به آن نقطه از اقتصاد برسیم که حقوق مردم به اندازه ای باشد بتواند با حقوق یک کارمند مشابه در کشوری که حامل های انرژی در آن آزاد است، برابری کند، آن زمان آزادسازی همه حامل های انرژی خوب بود. ولی با آزاد سازی حامل های انرژی هم حقوق و دستمزد به حد مطلوب نخواهد رسید و دلیل آن عدم توزیع عادلانه انرژی است.

وی ادامه داد: ما کشوری نیستیم که بگویم درآمد نخست کشور از محل محصولاتی مانند کشاورزی یا گردشگری، معدن و فروش تکنولوژی است. کشور ما چه بخواهد و چه نخواهد بالاترین وابستگی را به انرژی دارد و اجرای چنین طرح هایی همه شریان های حیاتی کشور را متاثر خواهد نمود.

نماینده مردم خرامه با تاکید بر اینکه اگر طرح وان بخواهد مدعی باشد که بهتر از کارت سوخت است، ریسک ایجاد یک تنش اجتماعی را در شرایط فعلی باید پیش بینی کرد، یادآور شد: مردم باور نمی نمایند که این طرح بهتر از کارت سوخت است و در صورتی باور خواهند کرد که اکنون همانند دلار هزار تومان، ماهیانه 40 دلار یارانه دریافت نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1320

به "خبرنگاران طرح وان هنوز در دستور کار رسمی کمیسیون انرژی قرار نگرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح وان هنوز در دستور کار رسمی کمیسیون انرژی قرار نگرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید