خبرنگاران ماندگاری نساجی در لیگ برتر، ماموریت سخت الهامی

به گزارش تیم علمی، ساری - خبرنگاران - تیم فوتبال نساجی مازندران قرار است 13 بازی باقی مانده از لیگ برتر را با اندیشه های سرمربی جدیدی ادامه دهد که در نخستین تجربه جدی سرمربیگری اش پیروز به کسب یک عنوان قهرمانی جام حذفی و رتبه چهارم لیگ برتر شده است.

خبرنگاران ماندگاری نساجی در لیگ برتر، ماموریت سخت الهامی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، سرمربی جدید نساجی مازندران که با جدایی مجید جلالی از این تیم به بازیکنان معرفی شده و کارش را شروع نموده ، پس از سال ها کسب تجربه به عنوان مربی در تیم های مختلف، در نخستین تجربه سرمربیگری لیگ فزونی اش با تراکتور تبریز عملکردی مثبت و قابل قبول از خود بر جای گذاشت و همین سبب شد که حالا از او به عنوان یک سرمربی آینده دار یاد گردد. او پیش از نشستن روی سکوی سرمربیگری نساجی گزینه سرمربیگری تیم های استقلال، ذوب آهن، آلومینیوم اراک و تراکتور هم بود.

ساکت الهامی بلافاصله پس از کنار رفتن مجید جلالی به دلیل شرایط بحرانی نساجی به کادر فنی این تیم اضافه شد و کارش را با نساجی شروع کرد. البته این تصمیم با توجه به تغییراتی که در بازی های نساجی بویژه پس از جذب بازیکنان جدید در فصل جابجایی اتفاق افتاده بود و عملکرد تیمی خوب در مقابل تراکتور ، انتقادهایی را از سوی طرفداران و بعضی کارشناسان فوتبال نیز به همراه داشت. منتقدان معتقدند با وجود کسب فقط یک امتیاز از هفت بازی که جلالی سرمربیگری نساجی را به عهده داشت، این تیم با جلالی در جهت بهتر شدن قرار گرفته بود و می توانست در هفته های آینده نتیجه بگیرد ، ضمن این که خود جلالی نیز تصمیم به استعفاء نداشت و به درخواست مدیران باشگاه از این مسئولیت کنار کشید. .

جلالی در پیغام خداحافظی خود که در صفحه شخصی اش منتشر کرد نیز به این موضوع اشاره داشت و خطاب به طرفداران نساجی نوشت : طنین صدای محبت آمیز شما بالاترین انگیزه بازگشتم به نساجی بود. هر چند با سخت ترین شرایط رو به رو شدم، ولی تیم در حال بهتر شدن و نگاه من کاملا امیدوارانه بود. تصمیم باشگاه برایم قابل احترام است. فقط لطفا بازیکنان جوانی را که آمدند به خاطر بسپارید که معیار مهمی برای قضاوت در آینده هستند. برای مجموعه عظیم نساجی آرزوی پیروزیت دارم. همه شما را برای همواره در قلبم حفظ خواهم کرد.

به نظر می رسد جلالی تصمیم به استعفا نداشت و به درخواست مدیران باشگاه از این مسئولیت کنار کشید.

به هر حال ساکت الهامی که طی یکی دو سال اخیر بیشتر نام او در عرصه مربیگری فوتبال ایران شنیده شده است، جانشین مجید جلالی شده تا یک مأموریت سخت را به خاتمه برساند و از سقوط نساجی طی 13 بازی به جامانده جلوگیری کند. او مصطفی صداقت و عادل باباپور را به عنوان دستیاران خود به نساجی آورده و در کنار هاروت مربی دروازه بان های نساجی در زمان حضور فاضلی و جلالی مشغول تمرین دادن بازیکنان برای ادامه بازی هاست.

از بازی در زمین فوتبال تا سرمربیگری

الهامی که مانند فکری و جلالی دومین حضورش را در نساجی به عنوان سرمربی ثبت نموده، حضور در دنیای حرفه ای فوتبال را با پاس تهران شروع کرد و پس از بازی با لباس بهمن، استقلال اهواز، کشاورز، پلی اکریل اصفهان و تراکتور تبریز به بیرون از مستطیل سبز رفت و سال 1386 با حضور در نیمکت فنی استقلال تهران، مربیگری را شروع کرد. سپس در کادر فنی مس کرمان به عنوان مربی حضور یافت و مدتی بعد سرمربی اتکای گرگان شد. سال 1393 به عنوان یاری مربی به کادر فنی صبا اضافه شد و بعد از آن هم با همین مسئولیت به پیکان رفت.

سال 1395 پس از این که محمود فکری فقط با انجام پنج بازی از سرمربیگری در نساجی کناره گیری کرد و حسین مسگرساروی جایگزین او شد، الهامی به عنوان مدیر فنی به نساجی پیوست و بلافاصله به دلیل بروز اختلافاتی بین مسگرساروی و باشگاه نساجی، الهامی سرمربی این تیم پرطرفدار مازندرانی شد. اما حضورش در نساجی بسیار کوتاه بود. الهامی در آن سال فقط سه بازی سرمربی نساجی بود و حاصل حضورش در نساجی بحران زده آن سال، یک تساوی 2-2 مقابل گل گهر و دو شکست مقابل فجر سپاسی و مس کرمان بود.

الهامی مدتی بعد از سرمربیگری کوتاهش در نساجی به عنوان دستیار سرمربی به پدیده سابق مشهد پیوست و مربی آن تیم شد. سپس برای مدتی در تراکتور دستیار مصطفی دنیزلی شد. اما پس از مدتی همکاری با دنیزلی و تراکتور نتوانست به این همکاری ادامه دهد و از تراکتور جدا شد.

الهامی سال 1395 نیز سرمربی نساجی شده بود که حضورش به سه بازی محدود شد و سپس از نساجی جدا شد.

رفت و برگشت روی نیمکت تیم های تبریزی

بعد از جدایی از جمع سرخپوشان تبریز ، زمزمه های پیوستن او به تیم دسته دومی اترک بجنورد به عنوان سرمربی مطرح شد. اما او با وجود حضور در بجنورد و انجام بعضی مذاکرات اولیه، روی نیمکت این تیم قرار نگرفت و باز هم به تبریز رفت و از ابتدای نیم فصل اول لیگ نوزدهم دستیار رسول خطیبی جوان در ماشین سازی شد. همزمان با حضور الهامی در ماشین سازی، تراکتوری ها در روندی نزولی قرار دریافتد و برای نخستین بار شهرآورد تبریز را به تیمی که ساکت الهامی روی نیمکت فنی آن حضور داشت واگذار کردند.

عملکرد ضعیف تراکتوری ها و شکست آن ها مقابل ماشین سازی در شهرآورد تبریز سبب شد که مدیران تراکتور پیش از سرانجام نیم فصل نخست، یک بار دیگر سراغ ساکت الهامی بروند و با جلب رضایت مدیران باشگاه ماشین سازی، این بار به طور موقت سرمربیگری سرخپوشان تبریز را به او بسپرند. سرمربی سرعینی توانست تراکتور را با چهار برد پیاپی از رتبه نهم به رتبه سوم جدول برساند و همین عملکرد مالک باشگاه را متقاعد کرد که راهنمایی تیم پرطرفدار تبریزی را به طور کامل به الهامی بسپرد. اعتمادی که نتیجه داد و سبب شد الهامی در تراکتور ماندگار گردد و توانایی های خود را در قامت یک سرمربی اثبات کند.

الهامی با تراکتور در 18 بازی لیگ فزونی فقط 4 شکست را تجربه کرد که یکی از این شکست ها مقابل نساجیِ فکری بود.

کارنامه پیروز با تراکتور

الهامی در 18 مسابقه لیگ فزونی که سرمربی تراکتور بود توانست با 9 برد و 5 تساوی و میانگین امتیازگیری 1.7 امتیاز در هر بازی، 32 امتیاز کسب کند و در سرانجام فصل تیم تبریزی را روی سکوی چهارم لیگ نوزدهم قرار دهد. تراکتور با الهامی در 18 بازی لیگ فزونی فقط 4 شکست را تجربه کرد که یکی از این شکست ها نیز مقابل نساجیِ محمود فکری بود.

او علاوه بر این عملکرد مثبت در تراکتور، پیروز شد تراکتوری ها را در جام حذفی فوتبال کشور نیز قهرمان کند و به لیگ قهرمانان آسیا برساند. الهامی سه بازی در جام حذفی روی نیمکت تراکتور نشست که پیروزی 4-1 مقابل مس کرمان در مرحله یک چهارم نهایی، برد 1-0 برابر نفت مسجدسلیمان در مرحله نیمه نهایی و شکست دادن استقلال تهران با نتیجه 3-2 در فینال حاصل این سه بازی بود. البته الهامی پس از بازی فینال به دلیل مسائل انضباطی با محرومیت 6 ماهه روبرو شد.

عملکرد تاکتیکی

در مجموع سرمربی 49 ساله اهل سرعین اردبیل، 21 بازی را برای تراکتور سرمربیگری کرد که حاصل این بازی ها 12 برد ، 5 تساوی و 4 شکست با 28 گل زده و 16 گل خورده بود. نگاهی به عملکرد الهامی در تراکتور نشان می دهد که او نگاهی معتدل در ارائه تاکتیک به تیم خود دارد و کوشش می نماید که با مدیریت مرکز زمین و تسلط بر میانه میدان، تیمش را هم در دفاع با شرایط مناسبی نگه دارد و هم برای حمله آماده کند. سیستم 1-3-2-4 که یکی از پرکاربردترین سیستم های فوتبال دنیا در یک دهه اخیر محسوب می گردد و در فوتبال ایران نیز زیاد استفاده می گردد معمولا مورد توجه و ترجیح الهامی قرار گرفته است ، تاکتیکی که جلالی نیز در هر 6 بازی اخیر خود با نساجی از آن بهره برد و فاضلی و فکری نیز نساجی را عمدتا با همین تاکتیک به زمین می فرستادند.

او از 21 بازی که با تراکتور برگزار کرد در 14 بازی تیم خود را با این سیستم به زمین فرستاد که 8 بار پیروز شد و سه بار بازنده شد و یک بار هم به تساوی رسید.

الهامی 21 بازی سرمربی تراکتور بود که حاصل این بازی ها 12 برد، 5 تساوی و 4 شکست با 28 گل زده و 16 گل خورده بود.

تیم هایی که از این ترکیب استفاده می نمایند در صورت داشتن بازیکنان مؤثر می توانند مالکیت و کنترل بیشتری بر توپ و مسابقه داشته باشند. معمولا تیم هایی که این سیستم را به درستی اجرا نمایند شرایط انعطاف پذیری در دفاع و حمله دارند. او سه بار نیز تراکتور را با ترکیب تهاجمی 3-3-4 به میدان فرستاد که حاصل این سه بازی دو برد و یک تساوی بود. در دو بازی نیز با ترکیب 2-4-4 و دو بازی دیگر هم ترکیب 1-4-1-4 را انتخاب کرد.

نساجی؛ چالش دشوارتر از تراکتور

سرمربی 49 ساله فوتبال ایران هر چند سابقه طولانی در سرمربیگری ندارد، اما از او به دلیل عملکردش در تراکتور و خروجی پیروز از کادر فنی این تیم، به عنوان یک سرمربی آینده دار یاد می گردد. ضمن این که به واسطه سال ها حضور در نیمکت تیم های مختلف به عنوان مربی، تجربه کمی برای سرمربیگری ندارد.

با این حال بسیاری از فوتبالی ها بر این باورند که بخشی از عملکرد مثبت الهامی در تراکتور حاصل حضور بازیکنان باتجربه و مهره های اثرگذاری مانند اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، احسان حاج صفی و چندین بازیکن گران قیمت دیگربود و نمی توان تمام پیروزیت کسب شده الهامی با تراکتور را حاصل اندیشه های او دانست. با این حال اثرگذاری حضور او در تیم هایی را که به عنوان دستیار و مربی در آن ها حضور داشت ، نیز نمی توان نادیده گرفت.

مأموریتی الهامی در نساجی به دلیل شرایط خاص نساجی و نداشتن مهره های اثرگذار در تیم، دشوارتر و متفاوت از مأموریتش در تراکتور است.

اما چالش مهم الهامی در نساجی علاوه بر فشار روحی حاکم بر تیم، تفاوت شرایط تکنیکی و تاکتیک پذیری بازیکنانی است که در اختیار دارد. او باید در تیمی نتیجه بگیرد که مشکل زیادی در گلزنی و تمام نمایندگی حملات دارد، اشتباه های فردی بویژه در خط دفاع آن زیاد دیده می گردد، بازیکنانش فشار روانی زیادی را تحمل می نماید، 12 هفته است که برد را تجربه ننموده و از 12 بازی فقط 3 امتیاز به دست آورده و با 10 امتیاز از 17 بازی روی پله پانزدهم جدول ایستاده و در آستانه قرار دریافت در پایین ترین پله جدول قرار گرفته است.

طبیعتا مأموریتی که الهامی در نساجی باید اجرا کند و بسیار متفاوت از مأموریت او در تراکتور است و سربلند بیرون آمدن از این مأموریت علاوه بر این که از سقوط نساجی به لیگ یک جلوگیری می نماید، می تواند آینده سرمربیگری او را تضمین کند.

الهامی چهارشنبه هفته آینده 27 اسفند نخستین گام را باید از ساعت 16 در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر مقابل سایپا بردارد و در صورتی که از این بازی سه امتیاز را کسب کند، گام مهمی برای نجات نساجی برداشته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1571

به "خبرنگاران ماندگاری نساجی در لیگ برتر، ماموریت سخت الهامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ماندگاری نساجی در لیگ برتر، ماموریت سخت الهامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید