خبرنگاران کرونا ایفلا را لغو کرد

به گزارش تیم علمی، تهران - خبرنگاران - دو اجلاس ایفلا و ایکا 2020 که قرار بود به ترتیب در دابلین و ابوظبی برگزار گردد به دلیل کرونا لغو شد.

خبرنگاران کرونا ایفلا را لغو کرد

به گزارش روز آدینه روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری (ایفلا) طی بیانیه ای که به امضای مشترک رییس و دبیرکل این مجمع رسیده، به طور رسمی مجمع سالانه کتابداران را که قرار بود در آگوست سال 2020 در دابلین برگزار گردد، لغو کردند.

بنابر این بیانیه، دلیل اصلی این تصمیم سخت، مربوط به شیوع ویروس کووید19 و عدم اطمینان از شرایط آینده آن عنوان شده است.

این مقامات عنوان کردند که اجلاس سال 2021 طبق برنامه قبلی و در شهر روتردام برگزار خواهد شد.

سالی بدون کنگره ایفلا بعد از 74 سال

در این راستا جرالد لایتنر دبیر کل ایفلا و کریستین مکنزی رئیس ایفلا با توافق کمیته ملی ایرلند اعلام کردند که به دلیل همه گیری کرونا، کنگره دنیای ایفلا در سال 2020 کنسل می گردد و دابلین میزبان کنگره ایفلا در سال 2022 خواهد بود.

آنها بیان کردند که این تصمیم برای ما و همه دوستداران ایفلا تصمیم بسیارسختی است. نخستین بار است که از سال 1946 تا به امروز سالی بدون کنگره پیش رو خواهیم داشت.

اجلاس ایکا 2020 ابوظبی به سال2021 موکول شد

همچنین دیوید فریکر رییس ایکا نیز در پیامی در خصوص زمانبندی جدید آورده است: در هفته های آینده و پس از آنالیز دقیق شرایط اجلاس ایکا اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، ایفلا فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا)، ارگانی مستقل، بین المللی، غیردولتی، و غیرانتفاعی است که اهداف آن ارتقای تفاهم بین المللی؛ همکاری؛ گفت وشنود؛ پژوهش و توسعه در همه زمینه های کتابداری از جمله کتابشناسی، خدمات اطلاع رسانی، و آموزش کارکنان؛ و ایجاد تشکیلاتی است که به وسیله آن بتوان جنبه های بین المللی کتابداری را ارائه کرد.

در جهت دستیابی به این اهداف، فدراسیون در خصوص فعالیت ها و سرمایه گذاری هایی که مناسب و مطلوب تشخیص داده گردد تصمیم گیری می نماید. این فعالیت ها عبارتند از: حمایت و هماهنگ کردن مطالعات و پژوهش ها؛ گردآوری، آنالیز، انتشار، و اشاعه اطلاعات مربوط به فعالیت های کتابداری؛ تهیه کتابشناسی اطلاعات و آموزش؛ سازماندهی و برگزاری همایش های تخصصی؛ همکاری با مؤسسات بین المللی در زمینه اطلاع رسانی، سندپردازی، و آرشیوداری؛ و ایجاد دفاتری برای انجام وظایف معین. در عنوان ایفلا علاوه بر واژه انجمن ها، واژه مؤسسات نیز حضور دارد که شامل کتابخانه ها، مدارس کتابداری، و مؤسسات کتابشناختی است.

تاریخچه. فکر ایجاد سازمانی بین المللی در حوزه کتابداری در سال 1926، در همایشی که به مناسبت سالگرد انجمن کتابداران امریکا در آتلانتا و فیلادلفیا برگزار گردید، مطرح شد. در آن سال، گابریِل هنری در همایشی در پراگ پیشنهادی مبنی بر ایجاد کمیته ای بین المللی که بیانگر فعالیت های کلیه انجمن های ملی کتابداری باشد عنوان کرد. در 30 سپتامبر 1927، در جشن پنجاهمین سالگرد انجمن کتابداران انگلیس در شهر ادینبورگ اسکاتلند، این پیشنهاد جامه عمل پوشید. در این جشن، نمایندگان انجمن های کتابداری 15 کشور شرکت داشتند که به همت آنان ایفلا پدید آمد و اسحاق کالین کتابدار کتابخانه ملی سوئد به عنوان نخستین رئیس ایفلا برگزیده شد.

اساسنامه ایفلا در نخستین کنگره دنیای کتابداری و کتابشناسی در رم در سال 1929 تهیه شد. در ابتدا ایفلا عمدتاً محل ملاقات کتابداران مهم اروپایی و امریکایی بود و تا مدت ها نیز همین وضع ادامه داشت.

در سال 1933 نخستین اجلاس ایفلا در شیکاگو برگزار گردید. در این زمان تعداد اعضا به چهل ویک نفر از 31 کشور رسید که در میان آنها کشورهایی از قاره امریکا و اروپا و نیز کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، مکزیک، و فیلیپین حضور داشتند.

نخستین اجلاس ایفلا پس از جنگ دنیای دوم در 1947 در اسلو با یاری اقتصادی بنیاد راکفلر و با حضور پنجاه ودو نماینده از 18 کشور برگزار گردید؛ که مهم ترین دستاورد آن امضای توافقنامه همکاری میان ایفلا و یونسکو و نیز پذیرفته شدن ساختار بین المللی فهرست برگه ها بود.

در سال 1961 همایش بین المللی اصول فهرست نویسی در پاریس برگزار گردید و علاوه بر آن از سوی شورای منابع کتابخانه اعانه ای به مبلغ 20000 دلار به آن اختصاص یافت که سبب شد ایفلا بر امر فهرست نویسی تمرکز یابد. در سال 1971 هرمن لایبیرز کتابدار کتابخانه ملی بلژیک، محل استقرار دبیرخانه ایفلا را به شهر لاهه هلند انتقال داد. وی برنامه کنترل کتابشناختی دنیای (یو.بی.سی.) را پیشنهاد کرد و بدین ترتیب، کتابداران دنیا سوم به ایفلا راه یافتند و با یاری اقتصادی شورای منابع کتابخانه، دفتری دائمی برای یو.بی.سی. در لندن ایجاد شد. لایبیرز گروهی را نیز به نام گروه توسعه برنامه در ایفلا ایجاد کرد که بعدها تبدیل به هیأتی تخصصی شد. در سال 1976 اساسنامه جدید ایفلا توسط انجمن در شهر لوزان به تصویب رسید. در سال 1992 تعداد کشورهای عضو به 135 کشور و تعداد اعضا به 1284 نفر رسید. تا سال 2000 تعداد کشورهای عضو 144 و تعداد کل اعضا به بیش از 1600 نفر بالغ شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 975

به "خبرنگاران کرونا ایفلا را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا ایفلا را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید