طرح ساماندهی کنکور باعث متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم می گردد

به گزارش تیم علمی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اشکالات اجرایی طرح ساماندهی کنکور گفت: اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می شوند.

طرح ساماندهی کنکور باعث متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم می گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه 147 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید.

ابراهیم خدایی گفت: سازمان سنجش به لحاظ تخصصی و موضوعی در هر پیشنهادی که برای کنکور داشته است شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور قرار داده است.

وی اضافه نمود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اشرافیت باید به این موضوع ورود کند. سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و در راستای سیاست های کلی سنجش و پذیرش است که جز سیاست های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون ها، استقلال دانشگاه ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون ها است. این سیاست ها در راستای همان سیاست های ساماندهی کنکور است.

خدایی ادامه داد: در کنکور دو کلمه کلیدی سنجش و پذیرش را داریم. سنجش یعنی آزمون های استاندارد پیشرفت تحصیلی است و استعداد تحصیلی تشخیص پیروز بودن داوطلب در رشته انتخابی است. دو آزمون استاندارد در تمام جهان برای رشته های پر متقاضی برگزار می گردد. پذیرش هم به معنی اختصاص دادن جایگاه است. با این دو کلمه کلیدی سنجش و پذیرش مؤلفه های پذیرش دانشجو یعنی: استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، جدا بودن سنجش از پذیرش و منطبق بودن شهریه و تقاضا است.

معاون وزیر علوم اضافه نمود: در شرایط موجود این دو مؤلفه را داریم و آزمونی گرفته می گردد که پیشرفت تحصیلی فرد را اندازه گیری می نماید و تمرکز سنجش و پذیرش هم وجود دارد. علت تمرکز بر سنجش و پذیرش احتیاج به نیروی متخصص در برهه هایی از زمان در بعضی مراکز مثل دانشگاه فرهنگیان و وزارت بهداشت و…، تغییر نگاه به دانشگاه و تحصیل، فقدان صلاحیت حرفه ای و تغییر ترکیب بوده است.

رئیس سازمان سنجش درباره تفاوت های جذب دانشجو در ایران با سایر کشور ها اضافه نمود: تنها کشوری هستیم که در آن همه می خواهند وارد آموزش عالی شوند و کشوری با آموزش جزیره ای (انجام آموزش به صورت تکه تکه در چند وزارتخانه) هستیم، کشوری هستیم که با استفاده از سیستم سنجش و پذیرش نیرو استخدام می کنیم و تنها کشوری هستیم که سیستم متمرکز داریم.

وی گفت: شیوه فعلی نظام سنجش و پذیرش نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. از جمله نقاط قوت آن شفاف، جوابگو بودن، عدم تبعیض، بالا بودن سرعت، دقت و امنیت، رقابت عادلانه و سراسری است و از جمله نقاط ضعف اساسی آن عدم مشارکت دانشگاه ها در جذب دانشجو، حساسیت بسیار زیاد و تحمیل فشار روانی بر داوطلب، تأثیر گذاری بر برنامه های درسی، وجود قوانین و مقررات متعدد، متنوع و بعضاً متناقض در این حوزه، عدم توجه به احتیاج ها و توسعه کشور، ایجاد بازار کاذب برای مؤسسات کنکوری و صرف هزینه زیاد برای داوطلب است.

خدایی شرح داد: در سال 47 تا 57 آزمون عمومی، اختصاصی و معدل داشتیم و دانشگاه ها در پذیرش دانشجو استقلال داشتند و دو سهمیه منطقه ای و آزاد بیشتر نداشتیم، ولی به مرور 19 سهمیه در کنکور ایجاد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مجلس سه قانون درباره سیستم پذیرش کنکور دارد که آخرین مورد آن در سال 95 تصویب شد. سال 86 قانون حذف کنکور تصویب شد که به جای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور بگردد و خاطرنشان کرد از سال 86 تا 90 باید کنکور حذف بگردد و سوابق تحصیلی جایگزین آن گردد و اعلام شد هر سال سهم سوابق 25 درصد اعمال گردد و آموزش و پرورش به جای یک سال، سه سال امتحان نهایی بگیرد و در نهایت داوطلب با سوابق تحصیلی جذب گردد.

به گفته این مقام مسئول، سال 92 مجلس این قانون را به دلیل عملیاتی نشدن عوض کرد و خاطرنشان کرد که این درصد به تناسب پوشش سوابق تحصیلی در جذب دانشجو اعمال گردد. در کنکور سال گذشته یک میلیون و 393 هزار نفر داوطلب داشت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، سنجش بر اساس سه مؤلفه انجام می گردد. به این صورت که آزمون اختصاصی را سازمان سنجش برگزار کند، هوش و استعداد تحصیلی را سازمان سنجش برگزار و امتحانات نهایی را آموزش و پرورش برگزار کند. همچنین گفته شده سهم کنکور 40 درصد و تأثیر سوابق تحصیلی 60 درصد باشد و برای آزمون هوش و استعداد سهمی در نظر گرفته نشده، ولی حق وتو به آزمون هوش در مقابل نتایج دو آزمون دیگر داده شده است. به این صورت که داوطلب اگر در آزمون استعداد حداقل نمره را کسب نکند حتی اگر در دو آزمون دیگر نمره مناسب را کسب کند، قبول نمی گردد.

معاون وزیر علوم شرح داد: در این طرح به دانشگاه ها اختیار داده شده که در تک تک دروس کف نمره معین کند، 30 درصد جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس و حذف کنکور کاردانی و پذیرش در رشته های کم متقاضی با استفاده از سوابق تحصیلی از جمله این سیاست ها است. هم اکنون 86 درصد ظرفیت دانشگاه ها به وسیله سوابق تحصیلی دانشجو جذب می نمایند.

خدایی در ادامه درباره اشکالات اجرایی این طرح شرح داد: باید قوانین موجود در این راستا که مصوب دستگاه های مختلف است تعیین و برطرف ابهام گردد. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سال های قبل پیروز به قبولی نشده اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی ضربه می خورند و لذا تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید تعیین گردد.

رئیس سازمان سنجش اضافه نمود: از سال 84 امتحان نهایی برگزار می گردد، ولی ما هنوز 30 درصد سوابق تحصیلی هم نداریم و تا رسیدن به 60 درصد راه زیادی داریم. در اختلاف استان ها و مناطق محروم باید با احتیاط زیادی برخورد کنیم.

خدایی گفت: نباید 60 درصد سوابق تحصیلی برای کسانی که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده اند اعمال گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1662

به "طرح ساماندهی کنکور باعث متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ساماندهی کنکور باعث متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید