فرمان تخریب بدهید و سگ های هار را رها کنید

به گزارش تیم علمی، روز یکشنبه هفتم آوریل 2018 نیروهای مسلح سوریه با به کارگیری سلاح های شیمیایی به شهر دوما و مناطق اطراف آن در جنوب غرب سوریه حمله کردند.

فرمان تخریب بدهید و سگ های هار را رها کنید

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

گزارش های اولیه حکایت از این داشت که احتمالاً ده ها نفر کشته و صدها نفر دیگر از جمله تعدادی کودک مجروح شده اند که حال بعضی از آنها به دلیل استنشاق گازهای خطرناک شیمیایی بشدت وخیم توصیف می شد. گفته می شد که ماده شیمیایی اصلی به کار رفته در این سلاح ها احتمالاً گاز کُلر بوده اما ادعاهایی نیز در خصوص وجود آثار گاز سارین و دیگر مواد شیمیایی مطرح شده بود. رژیم بشار اسد یک سال پیش و در روز چهارم آوریل 2017 نیز با چنین تسلیحاتی از جمله با استفاده از گاز سارین به منطقه خان شیخون در شمال غرب سوریه حمله نموده بود. تنها سه روز پس از حمله خان شیخون، ایالات متحده با استفاده از نیروی نظامی واکنش نشان داد و 59 موشک کروز به مناطقی که احتمال می رفت حملات شیمیایی از آنجا اجرا شده باشد، شلیک کرد.

روشن بود که رژیم دیکتاتور سوریه درس نگرفته و برنامه بازدارندگی طراحی شده توسط امریکا، ناکام مانده است و اکنون مسأله مهم این بود که ما چگونه می توانیم پاسخ متناسبی به حملات اخیر بدهیم. متأسفانه پس از گذشت یک سال از حادثه خان شیخون، سیاست واشنگتن در قبال سوریه همچنان مغشوش و سردرگم بود و در حالی که از فقدان توافق و تفاهم بر سر اهداف و راهبردهای بنیادین رنج می برد، اکنون دوباره دچار بحران شده بود. واکنش مناسب به آخرین حمله شیمیایی سوریه حتمی و اجتناب ناپذیر می نمود، اما در عین حال ما به فوریت به شفاف سازی مفهومی و نظری در خصوص نحوه تأمین و پیشبرد منافع بلندمدت امریکا احتیاج داشتیم. جلسه شورای امنیت ملی یک هفته قبل از حمله شیمیایی به دوما برگزار گردید اما در آن جلسه دقیقاً هدفگذاری متضادی انجام شد؛ خروج امریکا از سوریه.

این سیاست می توانست حتی دستاوردهای محدود سیاست های دولت اوباما در قبال سوریه را که بسیار هم بد طراحی شده بودند، به باد بدهد و در نتیجه خطرات رویکردی را که رئیس جمهوری دموکرات اتخاذ نموده بود، تشدید کند. به نظر من مسئولیت این آشفتگی و سردرگمی سیاسی در قبال سوریه یک سال پس از حادثه خان شیخون برعهده شخص رئیس جمهوری ایالات متحده بود، زیرا همان گونه که رئیس جمهوری هری ترومن زمانی گفته بود؛ مسئولیت نهایی با کسی است که در اتاق بیضی (دفتر رئیس جمهوری) پشت میز تصمیم گیری می نشیند.،ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1195

به "فرمان تخریب بدهید و سگ های هار را رها کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمان تخریب بدهید و سگ های هار را رها کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید