مانعی که در بورس برداشته شد، امکان معامله کارگزاری ها

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران، از سال 85 تا به امروز و بر اساس ماده 31 آیین نامه معاملات شرکت بورس اوراق بهادار تهران که به تصویب شورای عالی بورس رسیده بود، شرکت های کارگزاری، مدیران و پرسنل آن محدودیت هایی در خرید سهام داشتند. به طور مثال بعضی از شرکت های کارگزاری به اندازه سرمایه ثبت و پرداخت شده یا 70 درصد حقوق صاحبان سهام (که هر کدام کمتر بود)، امکان خرید سهام به نام شرکت کارگزاری را داشتند همچنین شایان ذکر است مدیران و افراد شاغل در شرکت های کارگزاری نیز صرفا مجاز به خرید سهام تا سقف 250 میلیون ریال بودند.

مانعی که در بورس برداشته شد، امکان معامله کارگزاری ها

اما در حال حاضر پس از انتظار طولانی مدت کارگزاری ها، شاهدیم که در تاریخ 4 خرداد شورای عالی بورس طی یک مصوبه ای موانع کارگزاری ها در خصوص خرید و فروش سهم به منظور شفافیت در معاملات و همچنین استفاده شرکت های کارگزاری از منابع مازاد خود در سرمایه گذاری در اوراق بهادار از میان برداشت.

علی احمد زاده اصل کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تاثیر برطرف موانع معاملاتی شرکت های کارگزاری بر بازار سرمایه، گفت: اصلی ترین و عمده ترین نتایج اتخاذ شده در خصوص برداشته شدن موانع معاملاتی کارگزاری ها در اصل شفاف تر شدن معاملات این شرکت ها در بازار سرمایه است.

او اعلام کرد: اگر به تدریج چنین قوانینی گسترش پیدا کند یعنی تمام اشخاص بتوانند به راحتی و در چارچوب قوانین به معامله بپردازند طبیعتا می توان گفت علاوه بر شفاف تر شدن چارچوب های معاملاتی، سبب افزایش کارایی زیر ساخت های عملیانی نیز می گردد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید نمود: به طور قطع برداشته شدن محدودیت ها در معاملات کارگزاری ها سبب کاهش تخلفات در زمینه معاملات می گردد، به دلیل آنکه تا قبل یکسری شائبه هایی مبنی بر اجاره کردن کد معاملاتی توسط بعضی از کارگزاری ها وجود داشت.

وی گفت: مصوبه شورای عالی بورس اطمینانی را میان کارکنان شرکت های کارگزاری ایجاد می نماید به نحوی که دیگر می توانند بدون هیچگونه استتار به معاملات بپردازند، همچنین برطرف این دسته از موانع سبب خواهد شد که کارگزاری ها به عنوان یک نهاد اقتصادی بتوانند میزان سرمایه گذاری خود را ارتقاء دهند.

منبع: خبرنگاران

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1753

به "مانعی که در بورس برداشته شد، امکان معامله کارگزاری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانعی که در بورس برداشته شد، امکان معامله کارگزاری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید