مربیان خارجی که از باشگاه های ایران به فیفا شکایت نموده اند

به گزارش تیم علمی، باشگاه های فوتبال ایرانی به نوعی منبع درآمد برای بعضی از مربیان خارجی تبدیل شده اند.

مربیان خارجی که از باشگاه های ایران به فیفا شکایت نموده اند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران جوان، مدیران بعضی از باشگاه های فوتبال ایرانی بدون در نظر دریافت شرایط مالی و مسائل حقوقی و صرفا برای خودنمایی و آرام کردن طرفداران اقدام به جذب مربی می نمایند. همین موضوع باعث می گردد که پس از مدتی کوتاه یا مربی و یا مدیریت باشگاه به این نتیجه برسند که با طرف مقابل قطع همکاری نمایند، اما این قطع همکاری به همین جا ختم نمی گردد و طرفین باید به مفاد قراردادی که امضاء نموده بودند پایبند باشند.

همین موضوع سرآغاز مسیری طولانی است، چرا که مدیران بدون دانش حقوقی اقدام به امضای قراردادی نموده اند که باعث می گردد با قطع همکاری طرفین، باشگاه ایرانی به غیر از پرداخت تمام دستمزد مربی مجبور گردد غرامت سنگینی را نیز پرداخت کند.

بارزترین نمونه این موضوع، قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس بلژیکی است. قراردادی که باعث محکومیت چند میلیون یورویی ایران شده است. در این پرونده فیفا، فدراسیون فوتبال ایران را پرداخت مبلغ 6.2 میلیون یورو به مارک ویلموتس محکوم نموده است.

این در حالی است که ویلموتس تنها 6 بازی راهنمایی ملی پوشان فوتبال ایران را برعهده داشته است.

البته پرونده مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال، اولین و آخرین پرونده ایران در فیفا نیست. تقریبا بیشتر مربیانی خارجی که راهنمایی تیم های باشگاهی کشورمان را برعهده داشته اند، از باشگاه های ایرانی به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) شکایت نموده اند.

برانکو ایوانکوویچ

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس توانست با سرخ های پایتخت تاریخ سازی کند و در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر هت تریک کند، اما این مربی آرام و خوش آوازه به دلیل پرداخت نشدن دستمزدش توسط پرسپولیسی ها، از این باشگاه ایرانی به فیفا شکایت کرد.

در نهایت فیفا باشگاه پرسپولیس را به پرداخت ملبغ یک میلیون و 55 هزار یورو به اضافه 5 درصد سود دیرکرد محکوم کرد.

البته چند روز قبل مدیران پرسپولیس با برانکو تسویه حساب کردند و این پرونده که باعث بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی سرخ ها شده بود را بستند.

به غیر از برانکو، دستیاران این مربی کروات هم از پرسپولیس به فیفا شکایت نموده بودند. البته مدیران پرسپولیس قبل از تسویه حساب با برانکو مطالبات دستیاران این مربی را پرداخت نموده بودند.

گابریل کالدرون

گابریل کالدرون آرژانتینی هم به دلیل پرداخت نشدن دستمزدش توسط پرسپولیسی ها از این باشگاه به فیفا شکایت کرد. قرارداد کالدرون با پرسپولیس 850 هزار دلار بود. پرسپولیس تنها 335 هزار دلار به این مربی آرژانتینی پرداخت نموده است. گابریل خواستار 515 هزار دلار باقی مانده از قرارداد خود به همراه پاداش پیروزی با پرسپولیس است.

هنوز پرونده شکایت کالدرون از پرسپولیس در جریان است. مدیران این باشگاه لایحه دفاعی خود در این پرونده را مدتی قبل به فیفا ارسال کردند.

مانوئل ژوزه

مانوئل ژوزه پرتغالی از آن دست مربیانی است که به دلیل کسب نتایج ضعیف بار ها از سمت خود در تیم های مختلف برکنار شده است. ژوزه که در زمان مدیریت محمد رویانیان راهنمایی سرخ های پایتخت را برعهده گرفته بود پس گذشته تنها چند هفته از لیگ برتر و کسب نتایج دور از انتظار جای خود را به یحیی گل محمدی داد. پرسپولسی ها از ژوزه خواستند قرارداد خود با سرخ ها فسخ کند، اما این مربی پرتغالی حاضر به انجام این کار نشد و خیلی زود برای دریافت باقی مانده قرارداد خود از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد.

طبق معمول باشگاه ایرانی در این پرونده باخت. فیفا سرخ های پایتخت را به پرداخت یک میلیون و 300 هزار یورو به این مربی محکوم کرد.

پرسپولیس چند سال قبل با مانوئل ژوزه تسویه حساب کرد و پرونده او برای همواره بسته شد.

وینفرد شفر

وینفرد شفر آلمانی با تیم فوتبال استقلال نتایج خوبی توانست کسب کند. این مربی خیلی زود محبوب طرفداران استقلال شد، اما به یک باره همه چیز تغییر کرد و به شکل عجیبی با شفر قطع همکاری شد. همین موضوع باعث شد وینفرد شفر، دستیاران و پسر او برای دریافت مطالبات خود از استقلال به فیفا شکایت نمایند.

مثل همواره نماینده ایران در فیفا باخت. استقلال در این پرونده به پرداخت مبلغ 550 هزار دلار به اضافه رقم دیرکرد محکوم شد. آبی پوشان با پرداخت 592 هزار دلار پرونده این مربی آلمانی را برای همواره بستند.

ساشا شفر و فورکل

مارتین فورکل با شکایت به فیفا، استقلال را به پرداخت مبلغی حدود 20 هزار دلار محکوم کرد. استقلالی ها با نامه نگاری با فدراسیون جهانی فوتبال این مبلغ را از محل درآمد های خود در فیفا به دستیار شفر پرداخت کردند.

ساشا شفر پسر سرمربی آلمانی اسبق تیم فوتبال استقلال که مدرک مربیگری ندارد و به عنوان آنالیزور در این تیم فعالیت می کرد هم از آبی پوشان به فیفا شکایت نموده است.

ساشا برای دریافت 160 هزار دلار از استقلال همزمان به پدر خود به فیفا شکایت کرد، اما فدراسیون جهانی فوتبال به دلیل اینکه ساشا مدرک مربیگری ندارد شکایت او را رد کرد.

فیفا فقط شکایت مربیان، بازیکنان، مدیربرنامه های رسمی و باشگاه ها را آنالیز می نماید.

البته این خاتمه کار نبود و ساشا شفر برای دریافت مطالبات خود از استقلال به دادگاه عالی ورزش CAS شکایت نموده است.

آندره استراماچونی

آندره استراماچونی ایتالیایی خیلی زود تیم فوتبال استقلال را صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران کرد و محبوب دل طرفداران شد. این در حالی بود که مسئولان باشگاه استقلال به دلایل مختلف تا آن موقع حقوق این مربی را پرداخت ننموده بودند. استراماچونی پس از صدرنشینی استقلال و کسب نتایج فوق العاده راهی ایتالیا شد. او خاطرنشان کرد تا آبی پوشان مطالبات او را پرداخت ننمایند حاضر نیست به ایران بازگردد و بعد از گذشت مدتی هم برای دریافت کل مبلغ قرارداد خود از استقلال به فیفا شکایت کرد.

قرارداد آندره استراماچونی با استقلال 1.8 میلیون یورو بود. در حال حاضر پرونده شکایت این مربی ایتالیایی در فیفا باز است.

به غیر از سرخابی های پایتخت باشگاه های ایرانی دیگری هم در فیفا پرونده باز دارند، اما این پرونده های مربوط به شکایت بازیکنان خارجی است.

دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هم چند سال قبل از ملوان شکایت نموده بود که با حکم فیفا ملوانان به پرداخت غرامت به این مربی محکوم شدند.

البته مربیانی هم بودند که از سایر باشگاه های فوتبال ایرانی شکایت نموده باشند، اما مسئولان این باشگاه ها قبل از رسیدن پرونده این مربیان به مرحله صدور رای با آن ها توافق کردند.

پس از خاتمه نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کردند که هیچ باشگاه ایرانی حق ندارد با بازیکن و مربی خارجی برای فصل آینده قرارداد امضاء کند. مسئولان فوتبال ایران اعلام نموده اند که یکی از دلایل وضع این قانون جلوگیری از شکایت خارجی ها از باشگاه های ایرانی است.

البته کارشناسان معتقدند که وضع چنین قانونی پاک کردن صورت مسئله است. کارشناسان اعتقاد دارند که اگر مدیران توانمند و آشنا به مسائل حقوقی سکان مدیریت باشگاه ها را در اختیار داشته باشند و قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی با دقت تنظیم و امضاء گردد چنین پرونده هایی علیه باشگاه های ایران در فیفا باز نمی گردد.

این ها تنها بخش کوچکی از پرونده های باشگاه های ایرانی در فیفا هستند. بازیکنان خارجی زیادی برای دریافت مطالبات خود از باشگاه های ایرانی به فیفا شکایت نموده اند. نکته عجیب این است که در بیشتر مواقع طرف ایرانی در فیفا شکست می خورد و به غیر از مبلغ قرارداد باید مبلغی را به عنوان غرامت پرداخت کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1360

به "مربیان خارجی که از باشگاه های ایران به فیفا شکایت نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مربیان خارجی که از باشگاه های ایران به فیفا شکایت نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید