بازسازی سرای صندوق سازها در بازار اراک سرانجام یافت

به گزارش تیم علمی، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازسازی سرای صندوق سازها در بازار اراک سرانجام یافت.

بازسازی سرای صندوق سازها در بازار اراک سرانجام یافت

حسین محمودی با اشاره به بازسازی نقاط حادثه خیز و خطر آفرین بازار تاریخی اراک، رقم اعتبار اختصاص یافته به عملیات بازسازیی سرای صندوق سازها را حدود 900 میلیون تومان بیان کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: این عملیات شامل بازسازی بام و بازسازی طاق آسیب دیده سرا و اجرای پوشش بام و طاق های آسیب دیده و بام سازی است. بعلاوه یک ستون و یک تویزه، تخریب و باز سازی شده و سه طاق تازه و 9 طاق از سمت بام پالانه، غوره نیز گل و کاهگل شده که تمامی مراحل با نظارت اداره کل اجرایی شد.

او با بیان اینکه مجموعه تاریخی بازار تاریخی اراک در طول زمان دچار آسیب هایی شده، افزود: سال گذشته موضوع احیا و بازسازی این مجموعه در دستور کار نهاده شد و بخشی از سرا های دارای اولویت مشمول بازسازی شد و این رویه در امسال هم ادامه دارد.

محمودی توضیح داد: بازار تاریخی اراک یکی از مهمترین جاذبه های فرهنگی، تاریخی، مالی و ارزشمند شهر اراک بشمار می رود که پس از گذشت 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و مالی اراک محسوب می گردد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای 20 سرا و تیمچه بوده که هر یک از سرا ها و تیمچه ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، توضیح داد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار های ایران محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 آذر 1401 بروزرسانی: 4 آذر 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2222

به "بازسازی سرای صندوق سازها در بازار اراک سرانجام یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی سرای صندوق سازها در بازار اراک سرانجام یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید