نگاهی به همکاری آمریکا و مالزی در ائتلاف برای مبارزه با داعش

به گزارش تیم علمی، رئیس جمهور آمریکا در آخرین مرحله از سفر 9 روزه خود به ترکیه، فیلیپین و مالزی، همزمان با برگزاری اجلاس سران آ.سه.آن در مالزی با نجیب تون رزاق نخست وزیر این کشور دیدار و گفت مالزی و آمریکا در پی ایجاد ارتباطی قوی در مبارزه با تروریسم هستند.

نگاهی به همکاری آمریکا و مالزی در ائتلاف برای مبارزه با داعش

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مالزی بسیار ناگهانی اما بی سر و صدا تبدیل به یکی از شرکای آمریکا در مبارزه با داعش شد. از آنجایی که رویکرد آمریکا در سیاست های خارجی خود در برابر خاورمیانه همچون جنگ در عراق و افغانستان و سیاست های این کشور پس از وقایع 11 سپتامبر هنوز هم با نگاه بدبینانه ای در میان مردم این کشور جنوب شرق آسیا با اکثریت مسلمان روبرو است، به نظر می رسد این همکاری ساده و آسان نباشد. اما تعهدات اخیر مالزی که طی سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور صورت گرفت نشان دهنده جدی بودن تهدید گروهک تروریستی داعش برای هر دو کشور و به طور خاص برای مالزی است.

باراک اوباما در آخرین مرحله از سفر 9 روزه خود به ترکیه، فیلیپین و مالزی، همزمان با برگزاری اجلاس سران آ.سه.آن در مالزی با نجیب تون رزاق نخست وزیر این کشور دیدار و با نادیده دریافت دیدارش با بعضی نهادهای مدنی مالزی در اعتراض و مخالفت با نجیب تون رزاق اعلام نمود مالزی و آمریکا در پی ایجاد ارتباطی قوی در مبارزه با تروریسم هستند.

از طرفی نجیب تون رزاق که در انتخابات سال 2013 میلادی با نتیجه ضعیفی قدرت را در دست گرفت و طی ماه های گذشته نیز در یک پرونده فساد مالی درگیر و تقاضاهای بسیاری برای استعفای وی مطرح شده در این دیدار اعلام نمود، که دو کشور در مبارزه با تروریسم مواضع مشترکی را دنبال می نمایند و برای مشارکت در زمینه تامین امنیت منطقه جنوب شرق آسیا به توافق رسیده اند.

مقامات آمریکایی تخمین می زنند هم اکنون بیشتر از 30 هزار مهاجم خارجی از بیش از 100 کشور در سراسر سوریه و عراق با یکدیگر ائتلاف نموده اند و این آمار حدود دو برابر مهاجمانی است که در دهه 80 میلادی از چند کشور معدود به افغانستان رفته بودند.

برت مک گورک معاون و کارشناس حوزه عراق در وزارت امور خارجه آمریکا و فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا به ائتلاف دنیای برای مقابله با داعش نیز در یک جلسه مطبوعاتی در تاریخ 20 نوامبر امسال میلادی در خصوص گروه تروریستی داعش به خبرنگاران گفت: ما هرگز پیش از این با چنین رویکردی روبرو نبوده ایم.

نخست وزیر مالزی پس از دیدارش با رئیس جمهور آمریکا، اعلام نمود که با باراک اوباما به توافق رسیده است تا این کشور جنوب شرق آسیا مرکز پیغام مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز باشد. این در حالی است که مالزی طی دو سال گذشته حدود 150 حامی گروه تروریستی داعش که بعضی از آنها برای عملیات در این کشور توطئه نموده بودند را دستگیر نموده است. در میان حامیان مالزیایی داعش کارمندان دولتی، اساتید دانشگاهی و حتی نیروهای امنیتی و نظامی این کشور نیز حضور دارند.

همچنین بر اساس بعضی نظرسنجی ها 12 درصد از جمعیت این کشور حامی گروه تروریستی داعش هستند. پیش از این نیز چندین بار حملات تروریستی در این کشور خنثی شده و به نظر می رسد شبه نظامیان به دنبال اتحاد گروه های تندرو در مالزی، اندونزی و فیلیپین برای تشکیل گروهی قویتر در حمایت از افراط گرایان و خشونت طلبان گروه های تروریستی در جنوب شرق آسیا هستند تا جایی که بعضی کارشناسان معتقدند زمان پیش از شروع حمله بزرگ در این منطقه فرا رسیده است.

داتوک نور جزلان محمد معاون وزیر کشور مالزی، پیش از شروع اجلاس سران آ.سه.آن در این کشور در مصاحبه ای با رویترز در خصوص حمله تروریستی 13 نوامبر در پاریس اعلام نمود، وضعیت پاریس می تواند به جنوب شرق آسیا کشیده گردد. مالزی بر همین اساس و به علت وجود گزارش های تائید نشده ای در خصوص حملات تروریستی در این کشور در زمان برگزاری اجلاس سران آ.سه.آن از 4500 پلیس مستقر در محل اجلاس برای بالا بردن امنیت استفاده و طی روزهای برگزاری اجلاس هزاران پلیس را در حالت آماده باش نگه داشت.

در 29 سپتامبر امسال میلادی مالزی خود را به عنوان عضو جدید ائتلاف دنیای برای مقابله با داعش به رهبری آمریکا اعلام نمود و اکنون علاوه بر اندونزی و برونئی یکی از سه کشور با اکثریت مسلمان در منطقه جنوب شرق آسیا محسوب میگردد که به این ائتلاف پیوسته است.

بر اساس اطلاعات رسانه ها، مالزی در این ائتلاف تنها به عنوان یک ناظر و حامی معرفی شده است. اما مقامات آمریکایی امیدوارند مالزی در ابتدا یکی از اعضای این ائتلاف و متعاقبا به عنوان یکی از رهبران پنج کارگروه ائتلاف که هر کدام استراتژی خاصی را دنبال می نمایند گردد که در حال حاضر مقامات آمریکا و مالزی به تفاهم رسیدند تا مرکز منطقه ای در کوالالامپور پایتخت مالزی برای مقابله با تبلیغات اینترنتی و آنلاین گروه تروریستی داعش و مبادله اطلاعات تاسیس گردد و موافقتنامه آن را امضا کردند.

آمریکا براساس این موافقتنامه اثر انگشت یک میلیون و 200 هزار تروریست و افراط گرای تندرو را در اختیار مالزی قرار داده است تا هنگام ورود و خروج از این کشور شناسایی شوند. آمریکا پیش از این یک مرکز آنلاین مبادله اطلاعات را تحت عنوان صواب همانند آنچه قرار است در مالزی راه اندازی گردد در حمایت از ائتلاف دنیای علیه داعش در امارات متحده عربی راه اندازی نموده است.

نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی، طی سخنانی در سال 2010 میلادی در سازمان ملل اعلام نموده بود این کشور در پی اعتدال برای تحقق بخشیدن به صلح دنیای است. وی در ماه سپتامبر و در ادامه سیاست اعتدال برای تحقق بخشیدن به صلح دنیای اعلام نمود مالزی گروهی بین المللی از اندیشمندان شیعه و سنی، برای بازتعریف آنچه یک دولت اسلامی خوانده می گردد را گرد هم آورده است تا بر اساس تفکر مشفقانه و عدالت پرور و اسلامی، در مقابله با افراط گرایی تعریفی عمیق تر از دولت اسلامی به دنیایان عرضه نمایند. این در حالی است که دو سال گذشته حرکات ضدشیعی در مالزی را حزب آمنو که ریاست آن بر عهده نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی است به اوج رساند و بحث تغییر قانون اساسی نیز نخستین بار در نشست مجمع عمومی حزب امنو مطرح شد. گزارش آزادی در سال 2015 نیز نشان می دهد با در نظر دریافت فشار بر مسلمانان شیعه در مالزی از طریق دولت و حزب حاکم، این کشور در مقیاس هفت درجه ای با قرار دریافت در درجه چهارم دارای شرایط خوبی از نظر حقوق بشر نیست.

با اینحال مالزی طی برگزاری اجلاس سران آ.سه.آن در این کشور آمادگی خود را برای میزبانی کنفرانس بین المللی برای مقابله با گروه تروریستی داعش در سال جدید میلادی اعلام نمود. به نظر می رسد پیوستن مالزی به ائتلاف دنیای بر علیه داعش به ریاست آمریکا و تاسیس مرکز آنلاین مبادله اطلاعات در این کشور علاوه بر دسترسی به اطلاعات مزایای دیگر همچون معرفی این کشور جنوب شرق آسیا به عنوان یک مرکز ضد افراط گرایی و دشمن گروه تروریستی داعش به کشورهای دنیا خواهد داشت ضمن آن که واشنگتن قول همکاری در جهت تجهیز کردن فنآوری اطلاعات مالزی را داده است. البته به نقل از یک دیپلمات مالزیایی به نظر می رسد هنوز مشکلاتی در این رابطه وجود داشته باشد. این دو کشور در تقسیم هزینه ها که به چند میلیار دلار می رسد به توافق رسیدند که این مبلغ رقم سنگینی برای مالزی به شمار می رود.

از دیگر توافقات انجام گرفته در میان ایالات متحده آمریکا و مالزی برای ائتلاف در مبارزه با داعش لغو ویزا سفر مالزیایی ها به آمریکا است. این توافق به مالزیائی ها اجازه می دهد تا آنها بدون اخذ ویزا به مدت 90 روز برای گردشگری و فعالیت های مالی به این کشور سفر نمایند. همچنین با این توافق مالزی ملزم به در اختیار قرار دادن اطلاعات افراد مظنون به اقدامات تروریستی خواهد شد. جوزف یون سفیر آمریکا در این مورد گفت که این توافقنامه نقطه عطفی در کوشش های مشترک برای مبارزه با تروریست است و این سیستم راهی برای به اشتراک گذاری اطلاعات در خصوص تروریست شناخته شده و مشکوک و کسانی است که فعالیت های جنایی انجام می دهند.

موضوع دیگری که باید در همکاری دوجانبه آمریکا و مالزی در ائتلاف برای مبارزه بر علیه داعش و حذف ویزا میان این دو کشور مورد توجه قرار بگیرد، تغییر رتبه مالزی در قاچاق انسان با یک رتبه تقلیل نسبت به سال گذشته آن هم تنها چند ماه پیش از توافقات میان این دو کشور از طرف وزارت امور خارجه آمریکا است.

کنگره آمریکا پس از اعلام این مطلب وزارت امور خارجه این کشور را به انتشار آمارهای نادرست، با اهداف سیاسی، متهم کرد زیرا مالزی در گزارش سال 2014 میلادی درباره قاچاق انسان، بدترین عملکرد را داشته و در گروه سوم قرار داشت. کنگره معتقد بود مقامات دولت آمریکا امسال با ارائه آمار نادرست صندلی مالزی را بهبود بخشیده اند، تا واشنگتن بتواند مذاکره با این کشور را در پیمان تجاری شراکت در دو سوی اقیانوس آرام ادامه دهد. سال گذشته خبرهای زیادی در خصوص قاچاق انسان در این کشور از جمله کشف گورهای جمعی در مرز مالزی با تایلند همچنین قاچاق مسلمانان روهینگیایی در رسانه ها منتشر شد.

در خصوص پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام بعضی مالزیایی ها معتقدند دولتمردان این کشور پیمان ترانس پاسیفیک را با هدف تداوم دوستی با آمریکا امضا نموده اند. بعضی کارشناسان نیز اعتقاد دارند پیمان تجاری نوظهور مشارکت دو سوی اقیانوس آرام، اهرم مالی آمریکا برای پیروز شدن بر چین در مبارزه قدرت در آسیا خواهد بود.

به نظر می رسد ائتلاف مالزی و آمریکا در مبارزه بر علیه تروریسم دنیای را می توان از جنبه های مختلف منافع و روابط سیاسی بین دو کشور آنالیز کرد ضمن آنکه مالزی یکی از شرکای راهبردی مهم آمریکا در منطقه و یک وزنه تعادل در برابر ظهور چین و یکی از اعضای موسس پیمان تجاری جامع پاسیفیک به شمار می رود.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 519

به "نگاهی به همکاری آمریکا و مالزی در ائتلاف برای مبارزه با داعش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به همکاری آمریکا و مالزی در ائتلاف برای مبارزه با داعش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید