(ویدئو) کشف اسکلت کودک 12 هزار ساله در بهشهر

به گزارش تیم علمی، باستان شناسان هنگام کاوش در غار باستانی هوتو بهشهر اسکلت کودک 12 هزار ساله را کشف کردند.

(ویدئو) کشف اسکلت کودک 12 هزار ساله در بهشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: باستان شناسان هنگام کاوش در غار باستانی هوتو بهشهر اسکلت کودک 12 هزار ساله مربوط به دوره فراپارینه سنگی را کشف کردند.

فرزانه اضافه نمود: کشف تازه از کاوش های باستان شناسی که از فروردین ماه شروع شده و هم اکنون ادامه دارد، به دست آمده است.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

او با بیان اینکه در این کاوش ها که با کشف غار تازهی در کنار غار هوتو بنام غار شال همراه بود، گفت: هیئتی از باستان شناسان به سرپرستی حسن فاضلی نشلی، استاد دانشگاه تهران پیروز به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماه در لایه های دوره فراپارینه سنگی شدند.

فرزانه اضافه نمود: تیم کاوش باستان شناسی که هم اکنون مشغول لایه نگاری لایه های تحتانی غار هوتو است در حین کاوش به اسکلت کودکی برخوردند که به صورت نشسته دفن شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: براساس گزارش سرپرست هیئت تمامی بخش های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ آمیزی شده و دور تا دور گردن آن هم با گردنبندی که به نظر می رسد دو بار به دور گردن آن پیچیده شده به خاک سپرده شده بود.

او اضافه نمود: در میان مهره های گردن که از جنس استخوان است تعداد 3 عدد دندان حیوان درنده که احتمالاً گرگ است، پیدا شده که از منظر قدمت در ایران جزو اولین کشف باستان شناسی با یک چنین زیورآلاتی از انسان های شکارگر و گردآورنده خوراک شناسایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به اینکه چنین تدفینی می تواند کلید بعضی از معما های باور های انسان شکارگر را به ما بازگو کند، گفت: به نظر می رسد که این تدفین را بایستی جلوه ای از احساسی ترین لحظات زندگی انسان شکارورز مازندرانی دانست که به شکل با شکوهی دفن شد و قطعاً بیانگر زیباترین حسی است که نیاکان ما در این بخش از ایران برای ما به جای گذاشتند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1777

به "(ویدئو) کشف اسکلت کودک 12 هزار ساله در بهشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(ویدئو) کشف اسکلت کودک 12 هزار ساله در بهشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید