پاشنه آشیل غول های سیلیکون ولی در دست چینی ها است ، با نئودیمم مرموز آشنا شوید!

به گزارش تیم علمی، این روزها همه جا صحبت از رقابت تنگاتگ چین و ایالات متحده در صنعت تکنولوژی دنیا است. اما کمتر فردی می داند که فارغ از حوزه آی تی، چینی ها در حوزه سخت افزاری هم یک ماده انحصاری را در اختیار دارند.

پاشنه آشیل غول های سیلیکون ولی در دست چینی ها است ، با نئودیمم مرموز آشنا شوید!

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، بسیاری از شرکت های فناوری محور در دنیا برای فراوری محصولات خود به ماده ای فلزی موسوم به نئودیمم احتیاج دارند. ماده ای که گرچه بسیاری کشورهای دنیا توانایی ساختش را دارند اما فراوری انبوهش زمان بر است و هزینه زیادی می طلبد.

در این شرایط چین منابعی غنی از این ماده را در اختیار دارد. بر این اساس در شرایطی که تقاضا برای فلز نئودیمیم به سرعت در حال افزایش است، چین کنترل عرضه دنیای را در اختیار دارد.

نئودیمم چیست و چرا مهم است؟

ممکن است از نئودیمیم شنیده باشید، اما بد نیست بدانید این فلز در موبایل، هدفون و حتی خودرو شما استفاده می گردد. این فلز یکی از 17 عنصر شیمیایی و فلز خاکی نادری است که این روزها به شدت در حال محبوبیت است.

رودریک اگرت، معاون مدیر موسسه معادن کلرادو در این خصوص گفت: نئودیمیم روز به روز مهم تر می گردد و تقاضا برای استخراج این ماده روندی افزایشی دارد.

شاید تعجب کنید اگر بدانید آیفون برای ارتعاش، ایرپاد برای پخش موسیقی، توربین های بادی برای فراوری قدرت و موتور تویوتاو تسلا برای حرکت به آهنربای قوی نئودیمم وابسته اند. اگر شما نئودیمیم را با آهن و بور ترکیب کنید، می توانید یک آهنربای نئودیمیم آهن-بور را ایجاد کنید که قوی ترین نوع آهنربای دائمی است که تا به حال ساخته شده است.

در مورد تلفن همراه و نوت بوک ها نیز این ماده بسیار مهم است. مغناطیس ممکن است به نظر بی اهمیت و مفید برای چسباندن یادداشت روی یخچال به نظر برسد اما جالب است بدانید، بازار مغناطیسی نئودیمیم آهن-بور به ارزش 11.3 میلیارد دلار در سال 2017 رسید.

انحصار بازار نئودیمم در چین

نمودار بازار نئودیمم در دنیا

در اوایل امسال، تسلا یکی از چندین سازنده ماشین های الکتریکی شد تا اظهار داشت قصد دارد از موتورهایی با آهنرباهای نئودیمیوم استفاده و آنها آنها را در تسلا مدل 3 نصب کند.این در حالی است که بیش از 80 درصد از نئودیمیم دنیا در چین فراوری می گردد. تنها در سال 2017 چین 105 هزار تن فلزات خاکی را فراوری کرد، در حالی که ایالات متحده در 20 سال اخیر حدود 43 هزار تن فراوری نئودیمم داشته است.

تا مدتی پیش ایالات متحده، مهمترین کشور فراوری کننده فلزهای خاکی نادر از یک معدن معروف به معدن کوهستانی در جنوب کالیفرنیا در نزدیکی مرز با نوادا، بود.در دهه های 1960 و 1970، این معدن منحصر به فرد ترین زمین معدن در دنیا بود. اما با قدرت دریافت چینی ها در دهه های 1980 و 1990 چین تبدیل به یک بازیکن غالب شد و اکنون اکثریت بازار را کنترل می نماید.

در جریان اختلاف تجاری بین چین و ژاپن در سال 2010 قیمت کل 50،000 دلار در سال 2010 به 250،000 دلار در سال 2011 افزایش یافت.جالب توجه است که در فهرست نهایی تعرفه های آمریکا بر کالاهای چینی که شامل حدود 6000 محصول چینی بود، نئودیمیم و دیگر فلزات معاف بودند. نشان می دهد که فلزات برای اقتصاد ایالات متحده مهم است.

منبع: انتخاب
انتشار: 6 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 84

به "پاشنه آشیل غول های سیلیکون ولی در دست چینی ها است ، با نئودیمم مرموز آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاشنه آشیل غول های سیلیکون ولی در دست چینی ها است ، با نئودیمم مرموز آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید