پمپئو: قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هفته آینده ارائه می گردد

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت که واشنگتن هفته آینده قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد نمود.

پمپئو: قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هفته آینده ارائه می گردد

مایک پمپئو در یک نشست خبری با بیان اینکه آمریکا به هیچ وجه اجازه سرانجام تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهد داد، در حالی که هیچ اشاره ای به تجاوز چند ساله ائتلاف متجاوز سعودی به یمن نکرد، مدعی شد که جنگ یمن به دلیل حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی ها (انصارالله) یمن ادامه پیدا نموده است.

منابع خبری پیش از این اعلام نموده بودند که آمریکا نسخه جدیدی از قطعنامه پیشنهادی خود مبنی بر تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را در میان اعضای شورای امنیت توزیع نموده است.

در این قطعنامه، واشنگتن خواهان توقف فروش هرگونه معامله تسلیحاتی با ایران و اجتناب از ارائه هرگونه آموزش فنی، تأمین اقتصادی و خدماتی، مشاوره و دیگر یاری های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، فراوری، نگهداری یا نحوه استفاده از تسلیحات است.

ظاهراً نسخه جدید تفاوت چندانی با نمونه قبلی ندارد و گویای آن است که آمریکا تمایلی به اعمال نظر متحدان و همچنین مخالفانش (روسیه و چین) در شورای امنیت ندارد.

این در حالی است که کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل، دیروز سه شنبه، اذعان کرد که به احتمال زیاد، روسیه و چین هر قطعنامه تسلیحاتی که علیه ایران باشد، وتو خواهند کرد.

وی در این باره مدعی شد: استراتژی دنیا کامل همواره این است که آنها (روسیه و چین) رأی ممتنع بدهند و قطعنامه آمریکا را وتو نکنند. با این حال، بیایید واقع بین باشیم. استراتژی فعلی این است که با دیگر اعضای شورای امنیت کار کنیم تا چین و روسیه را به گوشه ای فرستاده و توجیه شان کنیم.

تحریم تسلیحاتی ایران در ماه میلادی اکتبر منقضی می گردد و آمریکا تهدید نموده که اگر شورای امنیت به تمدید آن رأی ندهد، به عنوان یکی از مشارکت کنندگان برجام و با استناد به قطعنامه 2231، مکانیسم ماشه را که ضامن بازگرداندن همه تحریم های بین المللی علیه ایران است، فعال خواهد نمود.

این در حالی است که چین و روسیه، در مقام دو عضو دائم شورای امنیت، می گویند آمریکا از برجام خارج شده و اختیار توسل به مکانیسم ماشه را ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1203

به "پمپئو: قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هفته آینده ارائه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئو: قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هفته آینده ارائه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید