کابوس بزرگ ترامپ در ایالت کوچک

به گزارش تیم علمی، ویسکانسین از جمله ایالات کوچک، اما تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا محسوب می شود.

کابوس بزرگ ترامپ در ایالت کوچک

به گزارش ، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ توانست با پیروزی غیر قابل پیش بینی خود در سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان هیلاری کلینتون را شکست دهد و راهی کاخ سفید گردد. اما اکنون، حداقل در برهه زمانی فعلی معادله با قبل متفاوت است.

نظرسنجی های اخیر در ویسکانسین نشان می دهد محبوبیت جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده طی یک ماه اخیر به شدت افزایش یافته است. در حالی که تا ماه فوریه ( بهمن گذشته)، برنی سندرز با اختلافی دو رقمی توانسته بود بایدن را در نظرسنجی ها در ویسکانسین پشت سر بگذارد. نظرسنجی موسسه اقتصادی مارگوت در ویسکانسین نشان می دهد 62 درصد رای دهندگان دموکرات در این ایالت هم اکنون از جو بایدن و 34 درصد از برنی سندرز حمایت می کنند. به عبارت بهتر، آرای بایدن هم اکنون دو برابر آرای برنی سندرز است. رشد یکباره آرای بایدن در نظرسنجی ایالت ویسکانسین در حالی صورت می گیرد که قرار است انتخابات درون حزبی دموکرات ها در این ایالت، به رغم شیوع کرونا برگزار گردد. پیروزی بایدن در این ایالت کوچک، علاوه بر آن که پیروزی نهایی وی در انتخابات درون حزبی دموکرات ها را تضمین می کند، بلکه ترامپ را نیز نسبت به سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آینده در این ایالت نگران خواهد کرد.

ویسکانسین دارای ده رای الکترال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. با این حال ترامپ به خوبی می داند به دلیل از بین رفتن پایگاه مردمی وی در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، آریزونا و اوهایو، شکست در ویسکانسین می تواند به پیام آور شکست نهایی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل گردد. هم اکنون اتفاقاتی در ویسکانسین رخ می دهد که در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در سال 2016 میلادی شاهد آن نبوده ایم. در انتخابات ریاست جمهوری قبل، برنی سندرز توانست بر هیلاری کلینتون غلبه کند و امیدهای خود را برای ادامه رقابت در این آوردگاه، زنده نگه دارد. هر چند در نهایت برنی سندرز به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات انتخاب نشد، اما پیروزی وی در ایالت ویسکانسین به بستر و زمینه ای برای شکست نهایی هیلاری کلینتون در این ایالت در رقابت با ترامپ تبدیل شد.

صورت بندی آنچه در ایالت ویسکانسین گذشت، چندان سخت نیست. بخش زیادی از رای دهندگان دموکرات در ایالت ویسکانسین، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و در مرحله انتهای حاضر نشدند آرای خود را به سود کلینتون به گردش در آورند. همین مسأله باعث شد ترامپ در نهایت با اختلاف کمتر از یک درصد، در این ایالت بر هیلاری کلینتون پیروز گردد و ده امتیاز الکترال این ایالت را نصیب خود کند.

به نظر می رسد این بار ویسکانسین، به نماد و نشانه پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل نخواهد شد، مگر آن که اتفاق خاصی تا زمان برگزاری انتخابات رخ دهد. نظرسنجی اخیر در ویسکانسین به معنای انتها رویای تکرار دوباره پیروزی ترامپ و جمهوریخواهان در این ایالت کوچک اما سرنوشت ساز است. موضوع دیگری که باید در این خصوص مدنظر قرار داد، به نقش آرای رنگین پوستان و آمریکایی های آفریقایی تبار باز می گردد. نظرسنجی اخیر به خوبی نشان می دهد این بار در این ایالت، با اتحاد حداکثری دموکرات ها علیه ترامپ روبرو خواهیم بود. ضمن آن که در میلواکی و دیگر شهرهای ایالت ویسکانسین، سیاهپوستان و اقلیت های نژادی نقش ویژه ای در معین نامزد برنده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خواهند داشت.

احتمال الگوپذیری ایالت میشیگان (دیگر ایالت حساس و کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020) از ویسکانسین، نگرانی دیگری را برای ترامپ رقم زده است. نظرسنجی اخیر و دیگر نظرسنجی هایی که حکایت از افزایش موج حمایت ساکنان ویسکانسین از بایدن دارد، ترامپ را به این نتیجه رسانده است که اگر امروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار گردد، وی قطعا انتخابات را در ویسکانسین خواهد باخت. ماجرا به این نقطه ختم نمی گردد. الگوی رای دهی شهروندان آمریکایی در ویسکانسین و ایالت میشیگان، تا حدود زیادی با یکدیگر شباهت دارد. به عبارت بهتر، آنچه هم اکنون در ایالت ویسکانسین رخ داده است، قطعا در آینده ای نزدیک در ایالت میشیگان نیز رخ می دهد: حمایت حداکثری دموکرات ها از بایدن و اتحاد آمریکایی های آفریقایی تبار و رنگین پوستان علیه ترامپ.

نتیجه موسسه مارگوت اخیر در ویسکانسین به وضوح نشان می دهد برنی سندرز طی هفته های آینده، احتمالا به صورت رسمی انصراف خود را از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 اعلام می کند. به نظر می رسد استمرار حضور سندرز در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دیگر فایده ای برای سناتور 79 ساله ایالت ورمونت نخواهد داشت. هدف مشترک سندرز و بایدن در حال حاضر، شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است. با این حال پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، سندرز اعتراضات و افشاگری هایی را در خصوص حمایت حداکثری و همه جانبه سران حزب دموکرات از بایدن در رقابت های درون حزبی صورت خواهد داد.

منبع: جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 964

به "کابوس بزرگ ترامپ در ایالت کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کابوس بزرگ ترامپ در ایالت کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید