بقای برجام به شکست ترامپ در انتخابات آمریکا گره خورده است؟

به گزارش تیم علمی، یک پایگاه خبری عرب زبان در گزارشی مدعی شد تهران مصمم به ادامه اجرای برجام با این امید است که جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی دست یابد.

بقای برجام به شکست ترامپ در انتخابات آمریکا گره خورده است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، پایگاه خبری عربی21 در گزارشی نوشت: رویترز به نقل از تعدادی از مسئولان ایرانی مدعی است سرنوشت توافق هسته ای در گرو نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که قرار است نوامبر (آبان امسال) برگزار گردد.

طبق این گزارش، تنش در روابط میان ایران و آمریکا در حالی است که واشنگتن به تازگی در کوشش است سازوکار اسنپ بک(مکانیسم ماشه) را اعمال و تحریم های سازمان ملل متحد را علیه ایران بازگرداند. این در حالی که آمریکا هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانست نظر 13 عضو شورا را برای تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران جلب کند و به جز خود آمریکا و دومنیکن عضو دیگری آن را تأیید قرار نکرد.

بایدن: سیاست ترامپ در قبال ایران فاجعه آمیز است

این پایگاه خبری عرب زبان می نویسد: ایران هشدار داده است اگر طرفهای توافق هسته ای به تعهدات خود پایبند نباشند و این موضوع با بازگشت تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه گردد، تهران طبق مفاد توافق هسته ای پایبندی خود را به تعهداتش متوقف می نماید. با وجود اینکه ایران پنج سال پیش موضوع ارتباط بازگشت تحریم ها با عمل به تعهدات طبق توافق هسته ای را مطرح نموده بود، رویترز به نقل از سه مقام ارشد ایرانی مدعی است تهران مصمم به ادامه اجرای این توافق با این امید است که جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی دست یابد.

دونالد ترامپ و جو بایدن

در گزارش ادعایی رویترز یک مقام ارشد سیاسی ایران و مرتبط با مذاکرات هسته ای به شرط فاش نشدن نامش گفت: در حال حاضر تصمیم بر ادامه توافق است، مگر اینکه آمریکایی ها با راه اندازی مکانیسم ماشه مرتکب عظیمترین خطای خود شوند.

وی اضافه نمود: ما اینجا خواهیم ماند، ولی ممکن است ترامپ تا چند ماه آینده در کاخ سفید نباشد.

همراهی نکردن اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، اوج اختلاف میان آمریکا با متحدان غربی را نشان می دهد.

عربی21 نوشت: این اظهارات در حالی است که بایدن در اظهارات اخیر خود گفته بود اگر کاخ سفید راه یابد به توافق هسته ای بازخواهد گشت؛ البته ایران نیز باید به توافقات خود طبق آنچه که امضا نموده بود بازگردد. توافق هسته ای میان ایران و کشورهای عظیم غربی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و زمانی امضا شد که جو بایدن معاون رئیس جمهور بود.

طبق برجام، تحریم های تسلیحاتی ایران 18 اکتبر(27 مهر امسال) انتها می یابد. این در حالی است که ترامپ که کشورش از این توافق بین المللی خارج شده و طبق قوانین بین المللی حق اظهارنظر و اعمال سلیقه در آن را ندارد، مدت هاست کوشش می نماید به شورای امنیت خواست یک جانبه خود را در زمینه تمدید تحریم های تسلیحاتی اعمال کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد

ادعای رویترز درحالی است که سیدعباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان بارها در اظهارات خود تأکید نموده بود پیروزی دونالد ترامپ یا جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ندارد و با پیروزی هریک از آن ها سیاست های ایران در قبال آمریکا تغییر نخواهد کرد.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1273

به "بقای برجام به شکست ترامپ در انتخابات آمریکا گره خورده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقای برجام به شکست ترامپ در انتخابات آمریکا گره خورده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید