گران ترین هنرمند زنده جهان کیست؟

به گزارش تیم علمی، شاید در نگاه نخست گمان برود ستاره های پول ساز سینمای آمریکا پردرآمدترین هنرمندان جهان باشند؛ اما درواقع این طور نیست؛ دست کم در دوسال اخیر که این طور نبوده و این مقام به هنرمندی در حوزه هنرهای تجسمی رسیده است.

گران ترین هنرمند زنده جهان کیست؟

موسسه تحقیقاتی هورون این هفته لیست گران ترین هنرمندان زنده دنیا را منتشر کرد و دیوید هاکنی، نقاش و عکاس انگلیسی، با مجموع 132میلیون دلار فروش در حراج های عمومی سال 2020، برای دومین سال متوالی گران ترین هنرمند زنده دنیا شناخته شد.

این در حالی که است که دواین جانسون، بازیگر معروف فیلم های پرمخاطب که در صدر جدول پردرآمدترین بازیگران دنیا قرار گرفته است در همین بازه زمانی در آمد 5/ 87میلیون دلار کسب کرده است.

بنا به گزارش این موسسه که در لیست سالانه خود 50 هنرمند زنده دنیا را براساس میزان فروش آثارشان در 12 ماه تقویم رتبه بندی می کند، هاکنی 84 سال توانسته است در مجموع 511 اثر به فروش برساند. گران ترین این آثار، تابلوی منظره نیکولز کانیون (Nichols Canyon) بود که در حراجی هنر معاصر و قرن بیستم حراج خانه فیلیپس در ماه دسامبر سال گذشته 41میلیون دلار چکش خورد.

همچنین تابلوی پرتره سر دیوید وبستر (Portrait of Sir David Webster) از او نیز در ماه اکتبر پارسال به قیمت 17میلیون دلار فروش رفت.

دیوید هاکنی متولد 1937 یکی از مهم ترین پیشگامان جنبش پاپ آرت دهه 1960 محسوب می شود. وی به سبب نوجویی پیگیر، تنوع و تناقض آثارش یکی از هنرمندان نامدار و اثرگذار دهه های اخیر به شمار می آید.

او همچنین محقق در زمینه هنر است. وی تحصیلات خود را در مدرسه گرامر برادفورد، کالج هنر برادفورد و کالج سلطنتی هنر (1962-1959) در لندن، جایی که با رونالد بی کیتاج آشنا شد و تحت تاثیر او به نقاشی پیکرنما و بهره گیری از منابع ادبی روی آورد، ادامه داد.

وی هنگامی که در کالج سلطنتی هنر بود، در نمایشگاه معاصران جوان (1962) در کنار پیتر بلیک که ورود هنر پاپ آرت انگلیسی را گفت، با چهار نقاشی به شیوه های مختلف و با عنوان کلی تظاهرات تنوع شرکت داشت. او کاملا در امتداد هنر پاپ انگلیسی قرار گرفت اگرچه در کارهای اولیه او عناصر اکسپرسیونیستی نیز دیده می شود.

هاکنی در برهه ای به کار عکاسی نیز می پرداخت، او تعداد بسیاری عکس (بین 5 تا 150 عدد) پولاروید یا عکس های کوچک را (از یک موضوع) در کنار هم به صورتی ترکیب می کرد که اثری واحد خلق می شد. از آنجا که این تصاویر از زوایای مختلف و در زمان هایی متغیر (اگرچه اندک) انداخته شده بودند، نتیجه آن اثری بود که حال و هوای کارهای کوبیستی را تداعی می کرد؛ فضایی که هاکنی شیفته آن بود.

رتبه دوم این لیست به یک هنرمند 77ساله چینی به نام کوی روژو (Cui Ruzhuo) رسید که آثارش در حراج های سال 2020 در مجموع 113 میلیون دلار فروش کرده بودند.

گران ترین اثر این هنرمند تابلوی منظره (2017) از او بود که در حراجی یونگل 27میلیون و 500 هزار دلار چکش خورد.

گرهارد ریشتر هنرمند 89ساله آلمانی با مجموع درآمد 102میلیون دلار از حراج های سال 2020 در رتبه سوم این لیست ایستاد. سال گذشته در مجموع 285 اثر از ریشتر به فروش رسید و یک نقاشی آبستره از این هنرمند در حراجی ساتبیز هنگ کنگ به قیمت استثنایی 28 میلیون دلار فروخته شد.

در مجموع، آمریکا با 15 هنرمند پیشتاز این لیست است و پس از آن چین با 12، انگلیس با 7، ژاپن با 4 و آلمان با 3 هنرمند در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند. 9 کشور دیگر هم هستند که هرکدام تنها یک نماینده در این لیست دارند.

روپرت هوگورف، رئیس و محقق ارشد هورون با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی گفت: غول های سنتی دنیای هنر مثل فرانسه در این لیست تنها یک هنرمند داشتند و ایتالیا هیچ نماینده ای نداشت. احتمالا یک دلیل این امر آن است که حراج های خانه های مهم هنری در نیویورک، لندن، هنگ کنگ و پکن قرار دارند.

مجموع فروش آثار 50 هنرمند حاضر در این لیست، در مقایسه با سال پیش از 2020، با کاهش 24درصدی به یک میلیارد و 400میلیون دلار رسید.

بررسی های بیشتر لیست گران ترین هنرمندان زنده دنیا نشان می دهد میانگین سنی این 50 هنرمند مثل سال 2019، 68 سال است.از بین 12 چهره جدیدی که به این لیست راه یافتند چهار نفر از چین و سه نفر از آمریکا بودند.

یایو کوسامای 92 ساله تنها هنرمند زن در جمع 10 هنرمند برتر لیست است که با دو پله صعود نسبت به سال گذشته در جایگاه پنجم قرار گرفت. جوان ترین هنرمند موجود در این لیست بنکسی 47ساله است که با مجموع فروش 64میلیون دلار در جایگاه ششم قرار گرفت.

منبع: فرارو
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1973

به "گران ترین هنرمند زنده جهان کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران ترین هنرمند زنده جهان کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید