یادداشت، نقش بی بدیل اساتید دانشگاه در فرهیختگی و معرفت زایی دانشجویان

به گزارش تیم علمی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشتی بر نقش بی بدیل اساتید دانشگاه در فرهیختگی و معرفت زایی دانشجویان تاکید نمود.

یادداشت، نقش بی بدیل اساتید دانشگاه در فرهیختگی و معرفت زایی دانشجویان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در مدارس کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و گرامیداشت مقام معلم در یادداشتی بر نقش بی بدیل اساتید دانشگاه در فرهیختگی و معرفت زایی دانشجویان تاکید نمود.

متن کامل این یادداشت به توضیح ذیل است:

گرامیداشت روز معلم و مقام استاد و سالروز بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری، به نوبۀ خود یادآور وظایف و رسالت خطیر اساتید زحمتکش دانشگاه ها در معرفت زایی دانشجویان است. در این میان ترسیم چارچوب معرفتی صندلی استاد در بسط و گسترش عقلانیت و حکمت در نظام آموزشی کشور، انکار ناپذیر است.

در وهلۀ نخست باید گفت نهاد آموزش عالی کشور از جمله نهادهایی است که در امتداد کارنمودهای خانواده و نهادهای دینی همچون مسجد واقع شده است، لذا ضرورت تطبیق مولفه های معرفتی نظام آموزشی کشور با نهاد اجتماعی خانواده، اصل راهبردی است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا، سیاست گذاری نظام آموزشی کشور نه از موضع بالا به پایین بلکه باید از موضع نیازسنجی های اساتید دانشگاه ها صورت گیرد، چرا که آنان، به عنوان مهمترین عنصر در سیستم آموزشی کشور، از صندلی رفیعی برخوردارند و فرهیخته محوری صرفاً در ید توانای استادان دلسوز، امکان پذیر است؛ لذا حفظ حرمت و شأن اساتید دانشگاه در میان شاگردان و دانشجویان اصل بنیادین محسوب می شود چرا که رسالت یک استاد دانشگاه، در طول رسالت خانواده و در امتداد حفظ حرمت والدین تعریف می شود.

این مسأله بر خلاف نظام های سوسیالیستی است که سیاست گذاری های آموزشی خود را با نفی مولفه های معرفتی خانواده و با رویکرد آمرانه دولت و از موضع بالا به پایین ابلاغ می نمایند، در این الگو استاد دانشگاه، نه تنها برای تأمین نیازهای معرفتی دانشجویان از خود هیچ اختیاری ندارد، بلکه حفظ حرمت اساتید نیز در نظام های مدرنیسم چپ با اما و اگرهای متعدد روبرو می شود.

اهمیت صندلی رفیع و بلند استادان در دانشگاه، وقتی آشکار می شود که بدانیم بر مبنای کلام نورانی حضرت علی (ع) که فرمود: خیری نیست در دانشی که سود ندارد، ترمیم گسست میان علم و نیازهای روز جامعه در گرو نقش آفرینی استادان و اعضاء هیات علمی دانشگاه ها امکان پذیر خواهد بود، از این رهگذر علم فی نفسه، ارزش تلقی نمی شود، بلکه منافع راهبردی علم برای دانشجویان مطرح است؛ از این رهگذر ویژگی های شخصیتی و سبک رهبری کلاس درس و متدولوژی تدریس استادان دانشگاه ارتباط ناگسستنی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه ایفا می نماید.

با همۀ این تفاسیر، متأسفانه نهاد آموزش عالی در سال های اخیر با غفلت از ظرفیت های بزرگ اساتید دانشگاه ها، در تعمیق معرفتی دانشجویان، نخبه گرایی و اشرافیت علمی را بر مبنای روش مندی علمی و منطبق با نیازهای کشورهای غربی دنبال نموده و با خلع ید استادان، فرهیخته محوری را به قهقرا سوق داده است.

اصرار بر نخبه گرایی(بخوانید اشرافیت علمی) سازمانی، به جای فرهیختگی استاد محور، حاصلی جز افزایش مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور به همراه نداشته است، به راستی آیا این آسیب کلیدی در فضای علمی کشور را نمی توان نفوذ جریانی بیگانگان در عمق منافع علمی کشور بدون کمترین تبعات و پیامد برای دشمنان نظام اسلامی محسوب نمود؟

متأسفانه نخبه گرایی در بعضی دانشگاه های کشور، صرفاً بر اساس معیارهای کشورهای غربی در مقوله ای به نام ISI صورت می پذیرد و تمام سعی و کوشش ظرفیت علمی کشور بر این نکته منحصر می شود که سوژه ها و نیازهای مورد نظر جوامع غربی در داخل کشور و با تحقیقات وسیع علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان ایرانی توأم شود.

برای برون رفت از این بحران آموزشی، بازگشت به نظام آموزش عالی با موضوع اساتید دانشگاه، اجتناب ناپذیر است؛ این مهم در گرو تغییر ساختار قدرت از حیطۀ بخش نامه های آمرانۀ نظام آموزشی کشور به سوی تفویض اختیارات به اساتید زحمتکش و پرکوشش محقق خواهد شد.

در این صورت است که دانش افزایی بر سیستم آموزشی کشور مستقر خواهد شد و نقش آفرینی و عزت روز افزون استادان دانشگاه در پاسخگویی به نیازهای جامعه ارتقا خواهد یافت، هم چنین عزت دانشجویان نیز در قالب نوآوری ها و ابتکارات علمی به منصۀ ظهور خواهد رسید و نظام علمی کشور از وابستگی نظری و معرفتی رهایی خواهد یافت.

بدیهی است تأکید بر استاد محوری در نظام آموزشی کشور به مثابۀ اصالت بخشی به دانش، در یک جامعه است، در نتیجه وقتی ساختار معرفتی علم به وسیله اساتید با نیازهای بومی و معرفتی جامعه منطبق شود، یقیناً علم به حکمت تبدیل خواهد شد و ترسیم جامعۀ حکمت محور، دور از انتظار نخواهد بود.

این مسأله به نوبۀ خود مقدمه ای برای بومی کردن دانش در نظام اسلامی است؛ مولفه ای مهم و راهبردی که دانشگاه ها را از بحران های متعدد دانشی نجات و علوم انسانی را در دانشگاه ها تسریع خوا هد داد.

اهمیت این مسأله از آن جهت است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ظهور مدرنیسم چپ گرا، ساختار آموزشی دولت محور را جایگزین نظام خانواده محور نمود؛ در نتیجه نقش اساتید معزز از آن جهت که از خاستگاه خانواده محور برخوردار بود به شدت تضعیف شد، حال بازگشت قدرت به ساختار اساتید، تقویت خانواده گرایی را موجب خواهد شد؛ زیرا یک استاد دانشگاه، دانشجویان را به چشم فرزندان و خانواده خود می نگرد و این ظرفیت راهبردی در اساتید دانشگاه، کیفیت محوری و فرهیختگی را به جای نخبه گرایی کمی گرا خواهد نشاند، این مسأله یعنی تحقق مهمترین مطالبه انقلاب اسلامی ایران در تقدم تربیت و تزکیه بر تعلیم که در سایۀ استاد محوری و توجه به نیازهای فرهنگی و معرفتی جامعۀ اسلامی به منصۀ ظهور خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1028

به "یادداشت، نقش بی بدیل اساتید دانشگاه در فرهیختگی و معرفت زایی دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، نقش بی بدیل اساتید دانشگاه در فرهیختگی و معرفت زایی دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید