بالا دریافت مناقشات در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله سوریه

به گزارش تیم علمی، مناقشات مقامات احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی آلمان درباره ایده وزیر دفاع این کشور برای تاسیس یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه بار دیگر بالا گرفته است.

بالا دریافت مناقشات در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از هفته نامه اشپیگل، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات اخیرا بار دیگر این انتقاد را به آنگرت کرامپ- کارن بائر، وزیر دفاع آلمان از حزب دموکرات مسیحی وارد نموده است که با ایده خود برای تاسیس یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه به سیاست خارجی آلمان آسیب رسانده است.

ماس در این باره گفته است که وی بر این عقیده است که پیشنهاد رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان نه در دولت آلمان و نه خارج از اتحادیه احزاب متحد مسیحی هماهنگ نشده بود. به گفته وی چنین چیزی هیچ تصور خوبی نه در داخل و نه خارج از آلمان نمی گذارد.

هایکو ماس همچنین از اظهارات خود در چارچوب یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود در آنکارا درباره ایده وزیر دفاع آلمان دفاع نموده و گفت: من به سوال یک خبرنگار پاسخ دادم و هیچ چیز دیگری آنجا نبود .همچنین وی تاکید نمود که او به نام همکار کابینه اش اشاره ننموده است.

هایکو ماس در آنکارا و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود درباره ایده وزیر دفاع آلمان برای ایجاد یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه گفته بود که همه جا به ما گفته می گردد که این یک پیشنهاد واقع بینانه نیست. وی اضافه نمود: ما در حال حاضر برای چیزهایی که به صورت تئوری هستند زمان نداریم، چرا که برای مردم سوریه فرصت بحث های تئوری وجود ندارد.

این اظهارات هایکو ماس با واکنش سریع سیاستمداران احزاب متحد مسیحی روبرو شد و یوهان وادپول، معاون رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در این باره گفت که رفتار ماس به کل منافع دولتی آلمان آسیب می رساند.

وی در این باره گفت، وزیر امور خارجه ای که در داخل و خارج از پشت به همکار خود در کابینه دولت ائتلافی خنجر می زند، نه تنها به سیاست خارجی بلکه به منافع دولت آلمان نیز آسیب می رساند.

این مقام اتحادیه احزاب متحد مسیحی همچنین توضیح داد که اتحادیه انتظار دارد که وزیر امور خارجه ملاحظات نظری خود درباره مسئولیت روزافزون آلمان را مورد توجه قرار دهد.

یورگن هاردت، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم انتقاد مجدد هایکو ماس، به وزیر دفاع آلمان را قابل قبول ندانسته و گفت: این حمله لفظی به شایستگی عمل آلمان در عرصه سیاست خارجی عمیقا آسیب می رساند.

وی تاکید نمود که ماس انتها باید پیشنهاد ایجاد یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه را بپذیرد و در نهادهای بین المللی از آن حمایت کند.

آنگرت کرامپ -کارن بائر، وزیر دفاع آلمان اخیرا طرح جنجال برانگیز تاسیس یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه را پیشنهاد داده که با مخالفت مقامات حزب سوسیال دموکرات و موافقت سیاستمداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی در دولت ائتلافی آلمان روبرو شده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و مقامات فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی از این ایده وزیر دفاع آلمان حمایت نموده اند؛ اما حزب سوسیال دموکرات از این ایده عصبانی شده است .

مرکل چندی پیش گفته بود که ایده تاسیس منطقه امنیتی بین المللی در مرز بین سوریه و ترکیه بسیار امیدبخش است؛ حتی وقتی که همه مسائل در این باره همچنان نامشخص است. وی هم زمان تاکید نمود که در عین حال این ایده تنها با مصوبه سازمان ملل و در یک سیستم امنیت جمعی قابل شکل گیری است .

هایکو ماس از حزب سوسیال دموکرات هم پیش از این گفته بود که در بین متحدان ما تا به حال درباره چنین ایده ای بحث نشده است. به گفته وی مسائلی که در این باره وجود دارد فراوان است. ماس این ایده را پیشنهادی از طرف رئیس حزب دموکرات مسیحی و نه وزارت دفاع آلمان دانست .

هانس پیتر بارتلز، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس آلمان و از اعضای حزب سوسیال دموکرات هم درباره این ایده وزیر دفاع آلمان ابراز تردید نموده و گفته است که ارتش آلمان ظرفیت عهده داری تکالیف اضافی را ندارد. به گفته وی در حال حاضر حدود 17 هزار نیروی ارتش آلمان در عملیات های بین المللی مشغول هستند .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 620

به "بالا دریافت مناقشات در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالا دریافت مناقشات در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید