بورس یا فرابورس؛ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

به گزارش تیم علمی، خبرنگاران : کارشناس بازار سرمایه درباره سرمایه گذاری در بورس و فرابورس توضیحاتی داد.

بورس یا فرابورس؛ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در مورد بازار سهام اظهار کرد: بازار سهام یا به عبارت جامع تر بازار سرمایه، بازاری است که در آن ابزار های اقتصادی معامله می شوند. در بازار سهام، انواع اوراق بدهی، از جمله، اوراق مشارکت، مرابحه، صکوک اجاره، اسناد و اوراق خزانه اسلامی و با حجم کمتر ابزار های مشتقه از جمله، اختیار خرید و فروش تبعی و قرارداد های آینده وجود دارد.

او بیان نمود: تقریبا 95 درصد بازار سرمایه را سهام شرکت های اوراق بهادار به خود اختصاص داده اند. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس، سرمایه گذار متوجه می گردد سهام یا دارایی مورد نظر در کدام تابلو پذیرش شده است، بنابراین نحوه معامله یکسان است و در این معاملات، سرمایه ای وارد شرکت نمی گردد و تنها سهام موجود بین سرمایه گذاران دست به دست می گردد.

کارشناس بازار سرمایه در مورد، تفاوت بازار بورس و گفت: دو بازار و تحت نظارت سازمان بورس هستند. تفاوت چندانی بین بازار و وجود ندارد، با این حال شرکت ها برای پذیرفته شدن در یکی از تابلو های الزامات سخت گیرانه تری نسبت به فرابورس، اعم از تعداد سال های فعالیت، میزان سرمایه، سودآور بودن در سه سال گذشته و درصد سهام شناور دارند.

او بیان نمود: البته ممکن است، شرکتی تمام شرایط پذیرش در بورس را داشته باشد، ولی به خواست خود در فرابورس پذیرفته شده باشد. به طور نظری شرکت های بورسی معتبرتر از فرابورسی ها هستند و در خود این بازار ها هم تابلو های اصلی از تابلو های فرعی و بازار های اول و دوم از بازار های سوم و پایه معتبرتر هستند.

قلی پور اضافه نمود: شرکت های فعال در بازار پایه فرابورس (با اعتبار زرد، نارنجی و قرمز) بیشترین ریسک را دارند و بعضا محدودیت های معاملاتی در آن ها مانند دامنه نوسان بازار ها و تابلو های بالاتر فرق دارد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چگونه معامله در بازار سهام صورت می گیرد و چه ابزار هایی در این بازار وجود دارد؟، گفت: مشابه هر بازار دیگری، برای انجام معامله، به خریدار و فروشنده احتیاج است ولی بین خریدار و فروشنده واسطه ای به نام کارگزار وجود دارد که تحت سامانه یکپارچه و هسته معاملاتی، با مدیریت شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار، نسبت به سفارش گیری از مشتریان و درج آن در سامانه معاملات اقدام می نماید، البته با داشتن سامانه آنلاین کارگزاری، مشتری خودش هم می تواند سفارشات خرید یا فروش را وارد کند.

قلی پور بیان نمود: با انتخاب یک کارگزار و اخذ کد بورسی به وسیله سامانه (در مراکز خدمات الکترونیکی دولت) سجام که هویت بورسی هر فرد حقیقی یا حقوقی در بازار سرمایه است، سرمایه گذاران می توانند خرید و فروش خود را شروع نمایند.

او اضافه نمود: بدیهی است که افراد پیش از خرید سهام، احتیاج به شارژ حساب کارگزاری خود دارند و برای فروش هم باید یک کارگزار ناظر تعیین نمایند. البته خرید از همه کارگزاری ها ممکن است، ولی فروش فقط به وسیله کارگزار ناظر تعیین شده برای هر سهم امکان پذیر است.

قلی پور در مورد کارمزد معاملاتی موجود در بازار سهام اظهار کرد: انواع سفارش خرید و فروش، در قیمت یا بازه قیمتی تعیین با اعتبار زمانی متفاوت برای اجرا وجود دارد. کمتر از نیم درصد ارزش معامله هر خرید یا فروش به وسیله کارگزار به نام کارمزد برداشته می گردد.

او بیان نمود: البته سهم شرکت های بورس، فرابورس و سپرده گذاری و مدیریت فناوری بورس و حق نظارت سازمان بورس که جمعا کمتر از یک دهم درصد است هم، به وسیله کارگزار برداشت می گردد، اما در فروش، نیم درصد اقتصادیات دولت هم کسر می گردد. البته، این کارمزد ها در سال گذشته 20 درصد کاهش یافتند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، مردم چگونه می توانند وارد بازار سهام شوند؟ تشریح کرد: تفاوت خاصی در ورود مردم به بازار بورس و فرابورس وجود ندارد و فقط از طبقه بندی ذکر شده در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس، سرمایه گذار متوجه می گردد سهام یا دارایی مورد نظر در کدام تابلو پذیرش شده است، بنابراین نحوه معامله یکسان است.

او در انتها بیان نمود: البته برای اخذ اعتبار خرید برای سهام بازار پایه، محدودیت هایی وجود دارد، ولی معاملات نقدی مشابه است. حدود 600 نماد معاملاتی در تابلو ها و بازار بورس و فرابورس لیست شده اند و تنوع زیادی از نظر صنعت دارند، البته از نظر ارزشی بیش از 80 درصد سهام در بورس و مابقی در فرابورس هستند. بیشتر اوراق بدهی هم در فرابورس و در تابلو ابزار های نوین اقتصادی لیست شده اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1761

به "بورس یا فرابورس؛ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس یا فرابورس؛ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید