ترامپ به دنبال معین رئیسجمهور در مجلس نمایندگان!

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: طبق قانون اساسی آمریکا، روز ششم ژانویه باید جلسه مشترک کنگره (متشکل از اعضای مجلس نمایندگان و سناتورها) تشکیل شده، آرای الکترال شمرده گردد و رئیس مجلس سنا که مدیریت جلسه را به عهده دارد، رسماً رئیس جمهور منتخب را اعلام کند. امروز که روز رای دهی در کالج الکترال است، در چند ایالت مورد مناقشه که بایدن پیروز رسمی است، هیئت های انتخاب کننده جمهوریخواه نیز تشکیل شده و ترامپ را انتخاب نموده اند!

ترامپ به دنبال معین رئیسجمهور در مجلس نمایندگان!

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

معنای این حرکت این است که تیم ترامپ می خواهد روز ششم ژانویه، رئیس مجلس سنا اعلام کند که به دلیل مورد مناقشه بودن آرای الکترال، امکان استناد به رأی کالج الکترال برای تعیین رئیس جمهور وجود ندارد. در این صورت، مجلس نمایندگان باید رئیس جمهور را تعیین کند و در این فرآیند، هر ایالت یک رأی خواهد داشت. یعنی برای مثال 53 نماینده کالیفرنیا، باید روی یک نفر توافق نمایند و یک رأی بدهند. اگر کار به مجلس نمایندگان بکشد، با توجه به اینکه 26 ایالت دست جمهوریخواهان و 23 ایالت دست دموکرات هاست، ممکن است ترامپ با 26 رأی در برابر بایدن با 23 رأی پیروز اعلام گردد.

اما آیا رئیس مجلس سنا ممکن است چنین تصمیمی بگیرد؟ طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس مجلس سنا، معاون اول رئیس جمهور است. یعنی رئیس فعلی مجلس سنا، مایک پنس معاون اول دونالد ترامپ است. لذا باید گفت تمام نماینده بازی در نظام انتخاباتی آمریکا، مایک پنس خواهد بود. دقت کنیم که 126 نماینده کنگره از شکایت تگزاس به دادگاه عالی حمایت نموده بودند و بعید نیست روز ششم ژانویه در این معادله نقش آفرینی مؤثری داشته باشند. به هر صورت، اینک این پرسش مطرح است که آیا پنس به ترامپ وفادار خواهد بود و زیر میز خواهد زد، یا به فرآیندی رسمی که تا به امروز طی شده متعهد بوده و بایدن را رئیس جمهور اعلام خواهد نمود؟ تصمیم پنس هرچه باشد، شاید به ماجرای انتخابات در نهادهای آمریکا خاتمه دهد، اما بعید است ماجرای انتخابات در کف خیابان و فجازی تمام گردد. چه ترامپ پیروز اعلام گردد چه بایدن، طرف مقابل ساکت نخواهد نشست. آمریکا هیچ گاه در طول تاریخ خود از زمان جنگ داخلی دهه 1860 تا به امروز، به این اندازه دچار بحران و بی ثباتی سیاسی نبوده است. خاتمه این رژیم استکباری شروع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1429

به "ترامپ به دنبال معین رئیسجمهور در مجلس نمایندگان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ به دنبال معین رئیسجمهور در مجلس نمایندگان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید