دولت روحانی 2 میلیارد لیتر سوخت پیش فروش نموده! ، پالایشگاه نو 300 هزار بشکه ای ساخته می گردد

به گزارش تیم علمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با انتقاد از توقف اقدام های توسعه ای در صنعت پالایش در طول سال های گذشته گفت: تکمیل طرح های توسعه ای پالایشگاه های اصفهان و آبادان، ساخت یک پالایشگاه نو 300 هزار بشکه ای و توسعه صنعت انتقال و ذخیره سازی فرآورده از جمله برنامه های ما در دوره نو است.

دولت روحانی 2 میلیارد لیتر سوخت پیش فروش نموده! ، پالایشگاه نو 300 هزار بشکه ای ساخته می گردد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، جلیل سالاری در نشست خبری صبح امروز (یکشنبه، 30 آبان ماه) با حضور اصحاب رسانه، با ارائه گزارشی از اقدام های دولت سیزدهم در صنعت پالایش کشور بیان نمود: برنامه ریزی لازم برای افزایش 10 درصدی ظرفیت انتقال کشور به وسیله حمل زمینی اجرا شده و تکمیل طرح های توسعه ای پالایشگاه های اصفهان و آبادان در اولویت برنامه های صنعت پالایش و پخش قرار گرفته است.

وی افزایش خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده را از دیگر برنامه های پیش روی این صنعت دانست و تأکید کرد: به موازات افزایش خطوط و ظرفیت ذخیره سازی در انبارها و مخازن، ساخت یک پالایشگاه نو در دستور کار این شرکت واقع شده است که پیشنهادهای نحوه تأمین منابع اقتصادی آن نیز ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ضمن انتقاد از برخی اقدام ها در دولت گذشته، گفت: برخی از ابلاغ های دولت قبل، سبب توقف اقدام های توسعه ای در صنعت پالایش شد و هرگونه اقدام توسعه ای در زمینه ذخیره سازی فرآورده، ساخت مخازن نو و نیز توسعه خطوط لوله و صنعت انتقال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی متوقف شده بود.

سالاری با اشاره به اینکه در سال های گذشته 4 هزار نفتکش از چرخه سوخت رسانی حذف شده بود، تأکید کرد: در بحث سوخت زمستانی نیز مدیریت لازم انجام نشده و 10 تا 15 درصد از ظرفیت ذخیره سازی ها کاهش یافته بود.

وی با تأکید بر اینکه در مدت 70 روزه مدیریت در این شرکت افزون بر بازگرداندن نفتکش ها به زنجیره توزیع سوخت، 2 هزار و 300 مخزن دار نیز به چرخه سوخت رسانی بازگردانده شد، توضیح داد: هم اکنون بیش از 70 درصد موجودی نیروگاه ها از سوخت دوم پر شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه در احکام بودجه پیش بینی لازم برای خروج بخشی از منابع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از دولت اجرا شده است، گفت: عایدیهای حاصل از واگذاری ها به بخش خصوصی باید صرف توسعه خود صنعت پالایش گردد.

پیش فروش بیش از 2 میلیارد لیتر سوخت در دولت گذشته

سالاری با تأکید بر حرکت از راستا سوخت محوری به سمت سودمحوری به منظور ایجاد ارزش اضافه نموده بیشتر در دوره کنونی، اظهار کرد: یکی از چالش های ما در این دوره این است که در دولت گذشته بیش از 2 میلیارد لیتر سوخت پیش فروش شده و 74 میلیون دلار پول بدون جابه جایی سوخت برداشت شده است.

وی نبود شفافیت در عرضه فرآورده ها در بورس انرژی را از دیگر چالش های موجود در صنعت پالایش برشمرد و افزود: کوشش کردیم با ورود به این حوزه، در این زمینه شفاف سازی کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: مجوز طرح های پالایشی که در گذشته اعطا شده، نیازمند غربالگری و بازنگری است.

سالاری نیمه کاره ماندن طرح برندینگ (شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت صاحب نشان) و توسعه جایگاهی را از دیگر چالش های پیش روی این صنعت در بخش زنجیره پایین دستی برشمرد و اظهار کرد: برنامه ریزی لازم برای حل و فصل این چالش ها در این دولت اجرا شده است.

وی با تأکید بر اینکه در مقایسه با نفت خام، امکانات صادرات فرآورده با توجه به شرایط تحریم برای ما بیشتر است، گفت: خوشبختانه ظرفیت های صادراتی بسیار خوبی در منطقه و حتی خاور دور برای صادرات فرآورده از کشور وجود دارد که در صورت افزایش ظرفیت پالایش و تکمیل طرح های نیمه تمام و اصلاح الگوی مصرف سوخت با توسعه صنایع خودروسازی و فراوری خودروهای با کیفیت، این ظرفیت آزاد شده در راستا افزایش صادرات فرآورده و ایجاد ارزش اضافه نموده بیشتر به کار گرفته خواهد شد.

مصرف بنزین کشور به روزانه 90 میلیون لیتر رسید

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره مقدار مصرف سوخت در کشور گفت: مصرف بنزین در کشور به طور میانگین روزانه 75 میلیون لیتر بود که این رقم پس از لغو محدودیت های کرونایی با 15 میلیون لیتر افزایش، به روزانه 90 میلیون لیتر رسیده است.

سالاری مقدار مصرف کنونی نفت گاز در کشور را به طور میانگین روزانه بیش از 100 میلیون لیتر گفت و افزود: این در حالی است که هم اکنون به صورت میانگین روزانه حدود 102 میلیون لیتر بنزین و 103 میلیون نفت گاز در پالایشگاه های کشور فراوری می گردد و فاصله بین فراوری و مصرف فرآورده در کشور روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: در بحث قطعی سامانه هوشمند سوخت در ابتدای آبان ماه، این لطف خدا بود که توانستیم ظرف مدت یک هفته 54 هزار نازل را دوباره به سامانه هوشمند سوخت متصل کنیم.

مشخص تکلیف اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: یک اقدام مهمی که قرار بود انجام دهیم، مشخص تکلیف اساسنامه بود تا هویت حقوقی شرکت مشخص تکلیف گردد تا ما بتوانیم وارد کارهای توسعه ای شویم.

سالاری افزود: در قالب کارگروه های تخصصی توانستیم اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران را همسو با سیاست های ابلاغ شده در بحث پتروپالایشگاه ها و جلوگیری از خام فروشی را تدوین و نهایی کنیم.

وی تاکید نمود: تعدادی موارد بود که در قانون 1400 تکلیف شد که عملیاتی نشده بود، از جمله همان بحث وکیوم باتوم تهاتری که در بند ز قانون بودجه سال 1400 آمده بود و تکلیف شده بود که بر اساس آن 150 هزار میلیارد ریال معادل آن وکیوم باتوم به شرکت ها و کارخانجات قیرساز و دستگاه های اجرایی بدهند که در این حوزه ما به سرعت تشکیل کارگروه دادیم و غیرتهاتری را فعال کردیم و با مجموعه شرکت های پالایشی و دستگاه های متولی اقدام هایی انجام شد که عرضه اختصاصی در بورس انجام گردد تا افزایش قیمت را نداشته باشیم و در حوزه ترمیم راه های روستایی به کار گرفته گردد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: تا به امروز حدود 19 هزار تن وکیوم باتوم تحویل شده و مخازن در پالایشگاه های تخصیص داده شده و خوشبختانه وظایف قانونی ما در این بخش اجرایی شد.

سالاری افزود: در نیمه دوم سال جاری نخستین مشکل ما بحث سوخت زمستانی بود که در این حوزه هم متاسفانه اقدام هایی انجام نشده است؛ 20 درصد ذخایر ما نسبت به گذشته، کمتر شده است و ضرورت داشت که کارگروه تأمین سوخت زمستانی نیروگاه ها را با حضور مجموعه درونی وزارت نفت و دستگاه های بیرونی تشکیل دهیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه هم اکنون ظرفیت سوخت زمستانی در حوزه نفت گاز به حجم قابل قبولی رسیده و نزدیک به 70 درصد ذخیره سازی های نیروگاه ها پر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به این که مصرف ما در بخش گاز خیلی افزایش یافته است، گفت: در سال 99، 16 میلیارد لیتر مصرف سوخت مایع داشته ایم که این حجم زیادی بود که به دوش مجموعه پالایش و پخش گذاشته شد.

افزایش 10 درصدی ظرفیت انتقال فرآورده ها

سالاری افزود: در بحث احکام قانون بودجه، احکام خوبی در قانون پیشنهاد دادیم که بتوانیم ظرفیت انتقال و ذخیره سازی را از روش الگوی حمل زمینی، 10 درصد افزایش دهیم.

وی با اشاره به اقدام های دیگری که اجرا شده است، افزود: تفاهم نامه ای در حوزه ریلی در بخش شرق کشور در حال اجراست تا ظرفیت ریلی توسعه یابد، بعلاوه مذاکراتی درحال انجام است تا با پیش بینی اجرا شده به جای استفاده از تانکر انتقال فرآورده ها با خط لوله انجام گردد.

معاون وزیر نفت از اجرای موضوع سوآپ اطلاع داد و افزود: در احکام قانون پیشنهاد داده ایم که در بحث تبادل انرژی از روش سوآپ هم نام و غیر هم نام استفاده کرد، هم اکنون نگاهمان به راستا بازار عرضه و صادرات است و مشتریان راهبردی را در بازار رصد خواهیم کرد.

ساخت یک پالایشگاه نو 300 هزار بشکه ای

سالاری در بخش دیگری از گفته های خود توضیح داد: تکمیل طرح های توسعه ای پالایشگاه های اصفهان و آبادان، ساخت یک پالایشگاه نو 300 هزار بشکه ای و توسعه صنعت انتقال و ذخیره سازی فرآورده از جمله برنامه های ما در دوره نو است.

وی با اشاره به اینکه در بخش واگذاری ها باید عایدی حاصل از این فرایند صرف توسعه گردد، افزود: یکی از چالش های که در دولت گذشته در حوزه مجاری عرضه ایجاد شده بود مربوط به واگذاری 200 جایگاه سوخت بوده است که طی آن 650 نفر از نیروی انسانی بلاتکلیف مانده بودند، که به آن پرداختیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توضیح داد: طی این فرایند که عرضه ها بدون اینکه مشخص تکلیف شوند عرضه های بعدی اجرا شده، به دولت هزینه هایی تحمیل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2036

به "دولت روحانی 2 میلیارد لیتر سوخت پیش فروش نموده! ، پالایشگاه نو 300 هزار بشکه ای ساخته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت روحانی 2 میلیارد لیتر سوخت پیش فروش نموده! ، پالایشگاه نو 300 هزار بشکه ای ساخته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید