طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان

به گزارش تیم علمی، یکی از شیرینی های سنتی کرمان که ظاهرش شبیه کلوچه است، به نام کلمپه معروفه. محتوای داخل این شیرینی خوشمزه مخلوطی از خرما به همراه پودر هل و یه سری مواد دیگه است.

طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایران کوک ، امروز می خوایم به شهر زیبای کرمان سری بزنیم و یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین شیرینی های این شهر براتون بگیم.

مواد لازم شیرینی کلمپه

مواد خمیر:مواد خمیر:
آرد شیرینی پزی 250 گرم
ماست 100 گرم
روغن جامد یا روغن قنادی 125 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
بیکینگ پودر 1/2 قاشق غذاخوری
زعفران دم نموده به مقدار لازم
مواد میانی:مواد میانی:
خرما 200 گرم
گردو پودر شده 1/4 پیمانه
پودر هل، پودر دارچین، زنجبیل و جوز هندی جمعا1 قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی کلمپه

  1. پوست و هسته خرماها را بگیرید و آن ها را داخل کاسه بریزید.
  2. گردو، پودر هل، پودر دارچین، زنجبیل و جوز هندی را به خرما اضافه کنید و با پشت قاشق یا چنگال آن ها را کاملا به کنید و هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند و ترکیبی یک دست حاصل گردد.
  3. رای تهیه خمیر، ماست و بیکینگ پودر را داخل کاسه ای ریخته و با هم مخلوط کنید. چند دقیقه زمان دهید تا بیکینگ پودر داخل ماست عمل کند و فعال گردد.
  4. سپس زرده تخم مرغ و کمی زعفران را به ماست اضافه نموده و همه مواد را با هم مخلوط کنید.
  5. آرد شیرینی پزی را 3 بار الک کنید تا کاملا نرم گردد. سپس آن را با روغن ترکیب کنید تا حالتی شبیه به خرده نان پیدا کند. سپس مایه ماستی که آماده نموده اید را به آن اضافه کنید و همه مواد را با استفاده از لیسک یا قاشق به صورت دورانی هم بزنید تا کاملا حالت خمیری پیدا کند.
  6. در آخر خمیر را با دست جمع کنید، در نایلون قرار دهید و برای حدود 1 الی 2 ساعت داحل یخچال بگذارید تا هم منسجم تر گردد و هم چسبندگی آن کمتر گردد.
  7. مقداری از خمیر را بردارید و آن را با دست باز کنید. کمی از مواد میانی را در مرکز خمیر قرار دهید و در دستتان کاملا گرد کنید تا هیچ درزی نداشته باشد. سپس آن را با استفاده از قالب فشاری کلمپه فشار دهید تا شکل بگیرد.
  8. خمیر را با استفاده از وردنه باز کنید و با استفاده از کاتر دایره ای برش بزنید.
  9. مقداری از مواد میانی را داخل یک دایره قرار دهید و دایره دیگری را روی مواد میانی بگذارید. مهر را در آرد فرو کنید و روی خمیر فشار دهید. سپس خمیر را در دست بگیرید؛ ابتدا با انگشت اشاره و شصت، دور تا دور خمیر را فشار دهید تا لبه های آن به هم بچسبند و لبه خمیر نازک گردد. سپس آغاز به پیچاندن خمیر کنید.
  10. فر را در دمای 160 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه گرم کنید. روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و شیرینی ها را با فاصله از هم بچینید. شیرینی ها را به مدت 20 ای 25 دقیقه داخل فر قرار دهید. تا بپزد.
  11. بعد از آن که رنگ آن ها طلایی شد، شیرینی ها آماده هستند. می توانید روی آن ها را با پودر پسته و کنجد تزیین کنید.
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1323

به "طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید