مذاکره ای سخت و نفسگیر، پشت درهای بسته

به گزارش تیم علمی، رجب طیب اردوغان، ظهر دیروز ساعتی پیش از به خاتمه رسیدن آتش بس پیشنهادی امریکا و در سایه تهدیدهای دونالد ترامپ که گفته بود در صورت لزوم آماده اقدام نظامی علیه ترکیه است، به بندر سوچی رفت تا در سایه مذاکراتش با ولادیمیر پوتین، به خواسته های خود در سوریه دست یابد.

مذاکره ای سخت و نفسگیر، پشت درهای بسته

این در حالی است که همزمان بشار اسد در بازدید از خطوط مقدم نبرد در ادلب، که در ایامی نه چندان دور نیروهای تحت حمایت ترکیه در آن جولان می دادند، اردوغان را دزدی خواند که تاکنون گندم و نفت سوریه را سرقت می کرد و اکنون چشم به خاک این کشور دارد.

خیابان های سوچی دیگر برای اردوغان تبدیل به خیابان هایی آشنا شده اند. چند سالی است که به خاطر حضور ترکیه در بحران سوریه، سوچی تبدیل به یکی از مقاصد رئیس جمهوری ترکیه شده است. او دیروز نیز با امید فراوان راهی این شهر شد تا با همتای روس خود درباره سوریه به مذاکره بنشیند. به گزارش خبرگزاری روسی تاس، دیدار پوتین و اردوغان دیروز در شرایطی برگزار گردید که پیش از آن دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه گفته بود، کرملین امیدوار است اردوغان جزئیات بیشتری از طرح های خود در سوریه را به روسیه ارائه دهد. بنا بر این گزارش ولادیمیر پوتین، در ابتدای این نشست، با تأکید بر اینکه وضعیت مناطق مرزی سوریه و ترکیه بسیار حساس است، دیدار خود و اردوغان را مهم توصیف کرد و گفت: امیدوار است با توجه به سطح روابط ترکیه و روسیه نقش خوبی در حل چالش های کنونی در منطقه داشته باشد و منافع همه طرفین را برآورده کند. اردوغان نیز ضمن تشکر از پوتین، ابراز امیدواری کرد، این دیدار منافع کشورها را برآورده سازد تا آنان با آنالیز جزئیات به عملیات چشمه صلح ادامه دهند. همین جمله کافی بود تا نشان دهد، این دیدار همان طور کهدیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پیش از آن پیش بینی نموده بود، سخت و پیچیده خواهد بود. در پی اظهارات ابتدایی رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه، نشست آنان، همزمان با اظهار نظر اولگ سیرومولوتف، معاون وزیر خارجه روسیه که تأکید کرد، حمله ترکیه به شمال سوریه نقض تمامیت ارضی سوریه است، پشت درهای بسته شروع شد.

اسد: اردوغان دزد است

نقض تمامیت ارضی سوریه توسط ترکیه بیش از هرکس این روزها یکی از دغدغه های اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. به گزارش سایت خبرگزاری رسمی سوریه سانا، اسد دیروز در بازدیدی از خطوط مقدم نبردها در ادلب، در شهرک الهبیط در جمع سربازان سوری گفت: اردوغان دزد است. او کارخانه ها انبارهای گندم و ذخایر نفتی ما را دزدیده است و حالا می خواهد سرزمین مان را هم سرقت کند. برای ما همه مناطق کشورمان مهم است. اما اولویت با مناطقی است که موقعیت های نظامی دارند. او تأکید کرد: همواره گفته ام که برای ما ادلب برای انتها دادن به هرج و مرج ها و تروریسم در تمامی مناطق کشور بسیار مهم است. اما وقتی با تهاجم و سرقت روبه رو می شویم باید همه برای مبارزه با آن متحد شویم. از همین رو از زمانی که حملات در شمال کشور شروع شد، آمادگی خود را برای حمایت از هر گروهی که مقابل این امر مقاومت کند، اعلام کردیم. زیرا این، یکی از اصول قانون اساسی ما است.

نشست دیروز پوتین و اردوغان در حالی برگزار گردید که پیش از آن وزیر دفاع آلمان خواهان تشکیل منطقه امن بین المللی در سوریه در مرزهای با ترکیه با مشارکت مسکو و آنکارا شد. او گفت که این طرح در نشست آینده وزیران دفاع ناتو که قرار است 24 و 25 ماه جاری (2 و 3 آبان) در بروکسل برگزار گردد به متحدان غربی ارائه خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 578

به "مذاکره ای سخت و نفسگیر، پشت درهای بسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره ای سخت و نفسگیر، پشت درهای بسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید