پیش بینی بورس در هفته دوم شهریور (99، 06، 10)

به گزارش تیم علمی، اقتصاد نیوز نوشت: بازار سهام هفته قبل از فشار ناشی از فروش گسترده رهایی یافت و بخش کوچکی از افت های اخیر خود را جبران کرد. دستور سیاست گذار جهت حمایت از سهام شرکت های عظیم و تزریق نقدینگی از سوی فعالان حقوقی در کنار ارزیابی های مثبت از کارنامه های شرکت ها در ماه مرداد از عوامل عمده تغییر فرایند بازار و بهبود تقاضا تلقی می شوند.

پیش بینی بورس در هفته دوم شهریور (99، 06، 10)

شاخص از نوزدهم مرداد تا میانه هفته قبل فرایند نزولی پرشتابی را تجربه می کرد. شاخص اصلی این بازار روز دوشنبه گذشته با سقوط 23 درصدی از اوج، به کمترین سطح از دهم تیرماه تنزل نموده بود. ناهماهنگی دستگاه های دولتی و تصمیمات ضد و نقیض سیاستگذار در حوزه بازار سرمایه و طرح بحث های زیادی در خصوص رشد حبابی بورس، منجر به هجوم سهامداران هراسان به سمت در های خروج و فشار سنگین بر قیمت کلیه سهم ها شده بود.

بازارساز که همیشه مسوول افت و خیز قیمت ها شناخته می شود، برای خنثی سازی فشار های روانی ناشی از افت شاخص بورس، محدودیت هایی که در دوره صعودی برای صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاران در نظر گرفته بود را لغو کرد و این بار، دست آن ها را برای اعتباردهی و خرید بیشتر در بازار سهام باز گذاشت.

اما شدت نگرانی ها به حدی بود که این مشوق ها تا روز دوشنبه در پیشگیری از فرایند نزولی بورس موثر نیفتاد و بازارساز را مستقیما وارد کارزار معاملات کرد.

به این ترتیب، متولیان بازار از روز دوشنبه فعالان حقوقی بازار را مکلف ساختند تا با تزریق نقدینگی و خرید های پرحجم از ریزش بیشتر قیمت ها جلوگیری نمایند. در پی حضور پررنگ بازارساز در معاملات شرکت های عظیم، فرایند شدیدا نزولی شاخص های بازار، تعدیل شد و در روز های سه شنبه و چهارشنبه به مدار صعودی بازگشت.

البته با وجود رشد حدودا 7 درصدی شاخص کل طی روز های سه شنبه و چهارشنبه، شدت افت های قبلی به اندازه ای بود که بازدهی کل بورس در مقیاس هفتگی عدد منفی 2.2 درصد را ثبت نموده است.

تاریخ سازی در خروج از بازار

ورود و خروج پول های حقیقی همیشه راهنمای بورس بازان در مشخص فرایند آینده قیمت ها و یکی از ملاک های تصمیم گیری در خرید و فروش ها بوده است. ورود پول خرد به یک سهم معمولا نشانه وضع مناسب تقاضا و رشد قیمت ها دانسته می شود و خروج پول خرد سیگنال قرمزی برای سهامداران و انتها فرایند مثبت در نظر گرفته می شود.

هفته قبل از این منظر صحنه وقوع اتفاق عظیمی در بورس تهران بود. در واقع، در دوشنبه گذشته معامله گران حقیقی بورس و فرابورس در معاملاتی تاریخی بیش از 7 هزار میلیارد تومان از دارایی های خود را نقد و از جریان معاملات خارج کردند.

البته چنین خروج بی سابقه ای از بازار به مدد حمایت حقوقی ها از سهام چندین شرکت عظیم بورسی میسر شد. صف های طولانی فروش که برای چند روز پیاپی مشتری پیدا نمی کرد، روز دوشنبه با تکلیف به حقوقی های بازار تا حد زیادی جمع شد و فرصت خروج را برای بسیاری از سهامداران نگران فراهم کرد و به این ترتیب، این روز تاریخی برای بازار سهام رقم خورد.

در مجموع طی هفته قبل سهامداران حقیقی حدود 11 هزار میلیارد تومان از دارایی های خود را نقد و از بازار خارج کردند. البته معامله گران حقیقی در دو روز انتهای هفته حضور نسبتا موثری در سمت خرید از خود نشان دادند. گرچه حجم خرید به فروش حقیقی ها قابل قیاس با روز های اوج بازار نیست، اما می تواند نشان دهنده انتها عرضه های پرحجم از سوی های حقیقی ها و هموار شدن جهت قیمت ها برای رشد دوباره تلقی شود.

دو نشانه روز آخر بورس

با وجود خروج بالای پول از سوی حقیقی ها در هفته گذشته روز آخر معاملات به گفته فعالان آمار متفاوتی ثبت نموده است. در روز چهارشنبه ارزش تغییر مالکیت از سرمایه گذاران حقوقی به حقیقی حدود 2.4 هزار میلیارد تومان برآورد شد. این رقم نشانه ای از برگشت امید به سرمایه گذاران حقیقی توصیف می شود.

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد نیز در هفته اول شهریور به 14 هزار و 120 میلیارد تومان رسید که پایین ترین رقم از هفته چهارم خرداد بوده است.

مواضع عجیب متولیان بازار

یکی از اخبار جالب توجه در هفته گذشته اظهارات مدیران بازار سرمایه در خصوص معاملات سهام شستا بود.

متولیان بازار که از میانه هفته دستور خرید سهام شرکت های عظیم از جمله غول نوظهور بازار یعنی شستا را صادر نموده بودند، روز چهارشنبه فروش سهام این شرکت توسط فعالان حقوقی را مصداق سوء استفاده از شرایط خاص معاملات بورس در روز های اخیر دانستند.

مطابق اظهارات عجیب مدیر نظارت بر بورس ها، فعالان حقوقی که روز چهارشنبه در نماد شرکت های عظیم به عرضه سهام مبادرت ورزیده اند، پس از تعطیلات باید در آن دسته از سهم ها در جهت خرید از سهام حمایت نمایند.

این موضع گیری نشان داد که میل به مداخله در فرایند بازار ابعاد تازه ای از خود را به منصه ظهور گذاشته و به حقوق مالکیت، تصمیم گیری های فردی و آزادی معامله پشت نموده است.

پیش بینی بورس در هفته دوم شهریور

بازار سهام در این هفته فقط سه روز کاری دارد، بعضی با توجه به اتفاقات هفته قبل اعتقاد دارند که فرایند هفته جاری ریزشی نیست.

حمایت حقوقی ها: بازار ساز با حقوقی ها برای مداخله توافق نموده و ظاهرا قرار است برای یک دوره یک هفته ای این فرایند ادامه داشته باشد.

رفتن فضای ترس و دلهره: گروهی دیگر اعتقاد دارند: فضای ترس و دلهره در بازار کمرنگ شده است. صف های خرید آخرین روز و خرید بالای حقیقی ها نشانه ای از فاصله دریافت بازار از ذهنیت ریزشی است. به گفته این گروه در هفته کاری پیش رو ارزندگی سهم ها ملاکی برای صف خرید و فروش خواهد بود.

دلار و قیمت های جهانی: در هفته پیش رو ظاهرا معامله گران در حافظ نیم نگاهی به خیابان فردوسی هم دارند، آنان می گویند قیمت دلار و کالا ها در بازار جهانی دو متغیر اثر گذار بر فرایند این هفته بازار هستند.

نقطه حساس بورس: اما گروهی دیگر هم اعتقاد دارند: به طور معمول زمانی که بازار به ثبات نسبی می رسد مجددا به کف قبلی (یک میلیون و 600 هزار واحد) باز می شود. در صورتی که کف قبلی شاخص محکم تشخیص داده شود در فرایند بعدی یقینا با قدرت بیشتری حرکت خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1238

به "پیش بینی بورس در هفته دوم شهریور (99، 06، 10)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بورس در هفته دوم شهریور (99، 06، 10)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید