چین؛ تمرکز اصلی برنامه های سرپرست وزارت دفاع آمریکا

به گزارش تیم علمی، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت گزینه رئیس جمهور آمریکا برای تصدی وزارت دفاع این کشور، مسئله چین و اجرای سند راهبرد دفاع ملی آمریکا را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

چین؛ تمرکز اصلی برنامه های سرپرست وزارت دفاع آمریکا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه تلویحا اعلام نمود که تمرکز برنامه های او برای زمانی که تصدی این وزارتخانه رسما به او سپرده گردد، بر روی چین، روسیه و ایران است.

شاناهان در گفت وگو با خبرنگاران حین پرواز به سنگاپور گفت: اجرای سند راهبرد دفاع ملی در اولویت (برنامه های) من قرار گرفته است. البته پنتاگون توانایی این را دارد که موضوعات زیادی را همزمان اداره کند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس یکی از مهمترین برنامه های این سفر دیدار با وِی فنگ وزیر دفاع چین در کنفرانس امنیتی سنگاپور است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه هدف از این دیدار چه خواهد بود، شرح داد: می خواهیم حوزه هایی را شناسایی کنیم که در آن دو کشور بتوانند همکاری داشته باشند و درباره چیزهایی که برای هر دو طرف مهم است و البته لزوم به شفاف سازی نیز دارد، رایزنی کنیم.

این در حالی است که تنش های بین واشنگتن و پکن طی ماه های اخیر بر سر زیاده خواهی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعمال تعرفه های سرسام آور گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین، بالا گرفته است. آمریکا همچنین شرکت بزرگ فناوری هواوی را نیز به بهانه های امنیتی تحریم نموده است.

شاناهان در جهت سفر به سنگاپور

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش می نویسد که شاناهان بارها نشان داده که معتقد است سخت ترین مشکل امنیتی آمریکا در حال حاضر، تقویت سریع قدرت نظامی چین است. وی همچنین بودجه چند میلیون دلاری جهت اجرای برنامه های جدید برای هم پا شدن با سرعت پیشرفت چین در تسلیحات فراصوت، فناوری هسته ای و فضایی پیشنهاد نموده است.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا قرار است در این سفر یک هفته ای به جنوب شرق آسیا، بعد از سنگاپور به کشورهای اندونزی، کره جنوبی و ژاپن نیز برود.

در سند راهبرد دفاع ملی ایالات متحده که در سال 2017 منتشر شد، دولت کنونی آمریکا بر خلاف دولت پیشین این کشور که مبارزه با تروریسم را اولویت نخست عنوان می کرد، رقابت با چین و روسیه را به عنوان اولویت اصلی آمریکا معرفی نموده و دوران حاضر را عصر رقابت قدرت های بزرگ توصیف نموده است.

شاناهان در روز نخست فعالیتش هم به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا به کارکنان پنتاگون گفته بود فقط بر چین، چین و چین متمرکز باشند.

خبرگزاری رویترز نیز پیشتر در گزارشی با موضوع سفر پیش روی پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا به کشورهای آسیایی، به نقل از چند مقام و کارشناس آمریکایی نوشته بود که این نگرانی وجود دارد که تمرکز بر ایران، آمریکا را از رقابت قدرت های بزرگ و کوشش برای مهار چین و روسیه غافل کند. (جزئیات بیشتر)

بر این اساس، قرار است شاناهان طی سفری که به سنگاپور دارد، با حضور در اجلاس سالانه دفاعی شانگری لا، چشم انداز آمریکا برای منطقه آسیا پاسیفیک و رویکرد واشنگتن در قبال چین را تشریح کند. این سخنرانی در شرایطی صورت می گیرد که آمریکا و چین درگیر یک جنگ تعرفه ای هستند و در عین حال هر دو برای افزایش نفوذ در منطقه آسیاپاسیفک کوشش می نمایند.

به گفته یک مقام ارشد پنتاگون، شاناهان در این سخنرانی بر پایدار بودن تعهد ایالات متحده به متحدان آسیایی خود تأکید می نماید.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 223

به "چین؛ تمرکز اصلی برنامه های سرپرست وزارت دفاع آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین؛ تمرکز اصلی برنامه های سرپرست وزارت دفاع آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید