حمایت های نفتی عراق از لبنان بیشتر می گردد

به گزارش تیم علمی، نخست وزیر عراق ضمن ابراز ناخشنودی از مشاهده صف های طولانی مقابل پمپ بنزین ها در لبنان با افزایش یاری نفتی عراق به لبنان موافقت کرد.

حمایت های نفتی عراق از لبنان بیشتر می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از المیادین، دولت عراق بر حمایت نفتی از لبنان و افزایش این حمایت به مقدار یک میلیون طن موافقت کرد و در عین حال مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق مراتب ناراحتی خود را از صف های طولانی لبنانی ها در مقابل پمپ بنزین ها بیان کرد.

المیادین گزارش داد: دولت عراق بر یاری نفتی به لبنان و افزایش این یاری از مقدار 500 هزار طن به یک میلیون طن اطلاع داد.

همزمان مصطفی الکاظمی با اشاره به اینکه مشاهده صف های طولانی مقابل پمپ بنزین ها در لبنان آزار دهنده است، اضافه نمود: این زیبنده ملت لبنان نیست و ما آماده یاری هستیم.

حسن ناظم سخنگوی دولت عراق در یک نشست خبری در بغداد بیان کرد: این تصمیم باید سریعا اجرایی شود زیرا لبنان احتیاج مبرم به حمایت نفتی عراق دارد به ویژه با توجه به شرایط خاصی که در آن به سر می برد.

یادآور می شود که در سایه کمبود ارز برای واردات فرآورده های نفتی، انتظار در صف های طولانی برای سوخت گیری خودروها به بخشی از زندگی روزمره شهروندان لبنانی تبدیل شده است.

در حالی که اغلب صندلی های سوخت در لبنان به علت نبود فرآورده های نفتی تعطیل شده است، شهروندان لبنانی به محض اطلاع از فعالیت پمپ بنزین های به جای مانده سریعا برای پر کردن باک خودروهایشان به همراه گالن به آنجا هجوم می آورند.

کمبود سوخت به ویژه بنزین و دیزل یکی از وجوه بحران اقتصادی و اقتصادی روزافزون در لبنان است که تقریبا از یک و نیم سال پیش تشدید شده است.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی میدانی از بعضی صندلی های سوخت تماشا کرد و در آن شهروندی لبنانی به نام سلطان خمیس که مشغول پر کردن باک خودروی خود با بنزین بود، گفت: پیدا کردن بنزین مستلزم صرف چندین ساعت در صف های طولانی پمپ بنزین است و این امر موجب تعطیلی کارهای روزمره مان می شود.

حسین حسن، که راننده کامیونت است، هم گفت: من از منطقه الهرمل در شمال شرق به بیروت می آیم تا خودروی خود را سوخت گیری کنم، همه صندلی های سوخت از الهرمل تا 140 کیلومتری آن یعنی تا بیروت تعطیل شده است.

وی گفت: شرایط امروز ما، امری باور نکردنی است، گمان می کنیم سوخت در صندلی ها وجود دارد اما صندلی داران برای فروش سوخت به قیمت های گزاف، آن را احتکار می نمایند.

در مقابل، جورج براکس، عضو اتحادیه صندلی داران لبنان، مساله احتکار سوخت به وسیله پمپ بنزین ها را تکذیب کرد و گفت: همه صندلی ها با کمبود شدید سوخت روبرو هستند و بخش بزرگی از منبع شان خالی است.

براکس گفت: علت کمبود سوخت به تاخیر بانک مرکزی در اختصاص ارز لازم برای یارانه واردات سوخت باز می شود و به همین علت کشتی های سوخت رسان در بنادر لبنان معطل مانده اند.

بانک مرکزی لبنان 85 درصد از هزینه سوخت را تحت اسم یارانه پرداخت می نماید.

لبنان روزانه 12 میلیون لیتر سوخت مصرف می نماید.

بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال 2019 آغاز شد شدیدترین دوران بی ثباتی این کشور است.

از آغاز بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود 90 درصد سقوط نموده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.

بهای کالاهای اساسی و نرخ تورم به شکل سرسام آوری افزایش یافته و نهادهای مدنی و کارشناسان اقتصادی می گویند که حدود نیمی از جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر هستند.

دولت لبنان سال گذشته بیان کرد که قادر نیست بدهی های خارجی خود را بپردازد و ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی لبنان که اقتصادش به شدت به واردات وابسته است به شدت کاهش یافته است.

جامعه بین المللی و نهادهای اقتصادی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول یاری اقتصادی به لبنان را به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق و تشکیل دولت مستقل از نفوذ احزاب و گروه های سیاسی مشروط نموده اند.

بیشتر پمپ بنزین ها روزانه شلوغ است و مردم ساعات طولانی برای بنزین و مازوت معطل می مانند. بعضی به همراه خود گالن می آورند.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان روز گذشته تاکید نمود که حل بحران بنزین در لبنان تنها طی چند روز به وسیله نفت ایران ممکن است اما این اقدام احتیاجمند تصمیم سیاسی جسورانه است. این در حالی است که پیشنهاد ایران در ارسال سوخت به لبنان با پول لبنان همچنان مطرح است.

وی ادامه داد که اگر مقامات در دولت لبنان از مسئولیت های خود شانه خالی نمایند حزب الله با دولت ایران مذاکره خواهد نمود و کشتی های سوخت را از آنها خریداری خواهد نمود و هنگامی که ما این سوخت را خریداری کردیم آنها را به وسیله بندر بیروت به ملت لبنان تحویل می دهیم اما دولت لبنان آنها را مصادره می نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1808

به "حمایت های نفتی عراق از لبنان بیشتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت های نفتی عراق از لبنان بیشتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید