لودریان: می خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم

به گزارش تیم علمی، فارس نوشت: وزیر خارجه فرانسه طی سخنرانی در ابوظبی بار دیگر خواهان بسط مذاکرات با ایران به مسائل فراتر از مسائل هسته ای شد.

لودریان: می خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم

وزیر خارجه فرانسه دوشنبه طی سخنانی در ابوظبی گفت، مذاکرات بین المللی با تهران باید موضوعات امنیتی منطقه و همچنین پرونده هسته ای را پوشش دهد.

به نوشته روزنامه انگلیسی زبان نشنال چاپ امارات، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه دوشنبه طی سخنرانی در مراسمی در دانشگاهی واقع در ابوظبی به امارات اطمینان داد که حفظ امنیت منطقه برای فرانسه در اولویت است.

لودریان گفت: می خواهم به دوستان اماراتی خود بگویم که ما هیچگاه در خصوص امنیت متحدانمان در منطقه مصالحه نخواهیم کرد.

به نوشته نشنال، لودریان در ادامه گفت: می خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم که نه تنها برنامه هسته ای ایران، بلکه مسائل امنیتی منطقه ای را شامل گردد. ما به همراه مقامات اماراتی می خواهیم دیپلماسی را در اولویت قرار دهیم.

در حالی که محدود شدن مذاکرات با ایران به درخواست طرف های غربی به مسائل هسته ای محدود شده، این نخستین بار نیست که یک مقام فرانسه از اضافه شدن مسائل غیرهسته ای به این گفت وگوها سخن می گوید.

لودریان در مصاحبه ای که حدود دو هفته پیش با روزنامه فیگارو داشت هم بعضی مطالبات فراتر از برجام، مانند مذاکرات منطقه ای با ایران و آینده توافق هسته ای بعد از سال 2025 را هدف طرح ابتکاری رئیس جمهور کشورش برای نجات توافقی دانسته که ایران به مفاد آن پایبند بوده است.

لودریان در آن مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا طرح امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با ایران مرده است گفت: در بیاریتز و بعداً در نیویورک، رئیس جمهور فرانسه ابتکاراتی برای تنش زدایی و معین ملاک های توافق میان دونالد ترامپ و حسن روحانی انجام داد.

او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته ای وین، شروع مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال 2025 است.

ایران و کشورهای غربی هنگام شروع مذاکره بر سر مسائل محل اختلاف از حدود 16 سال پیش تصمیم گرفتند گفت وگوها را به مسائل هسته ای محدود نمایند. این مذاکرات خاتمه سال 1394 به حصول برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام منتهی شد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در مجلس اروپا روز 21 آذرماه سال 1396 گفت که این مذاکرات به درخواست دولت آمریکا به گفت وگو بر سر مسائل هسته ای محدود شده بود.

دولت فعلی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته به بهانه هایی مانند اینکه در برجام به مسائلی مانند نفوذ منطقه ای و برنامه موشکی ایران پرداخته نشده از این توافق خارج شد.

دولت فرانسه طرحی که گفته می گردد هدف آن نجات توافق هسته ای و سرانجام دادن به تنش های میان ایران و آمریکا است تدوین نموده است. کارشناسان می گویند این طرح، در ازای متعهد کردن ایران به مطالبات فرابرجامی خواهان برخوردار کردن تهران از امتیازاتی است که قرار بوده طبق برجام در اختیار ایران قرار داده گردد.

پایگاه خبری پالیتیکو روز 9 مهرماه جزئیاتی از مفاد طرح فرانسه منتشر کرد. این سند از تهران خواسته موافقت کند هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی مدت تر درباره فعالیت های هسته ای خودش را می پذیرد.

طرح فرانسه همچنین از ایران خواسته از هر گونه ستیزه جویی خودداری نموده و به وسیله مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه باشد.

با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام های فرانسوی می گویند، برداشت همه طرف ها از لحن مربوط به نقش منطقه ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 598

به "لودریان: می خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "لودریان: می خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لودریان: می خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید