مصارف پلاستیک باید مشمول مالیات گردد ، ایجاد خط خرید سبز در شهروند

به گزارش تیم علمی، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه پلاستیک ها با وجود آسیب محیط زیستی مشمول پرداخت مالیات نمی شوند، گفت: اخذ مالیات و قبول مسئولیت اجتماعی به کاهش مصرف یاری می نماید.

مصارف پلاستیک باید مشمول مالیات گردد ، ایجاد خط خرید سبز در شهروند

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، چند سالی است 21 تیرماه در تقویم کشور به نام روز بدون پلاستیک نام گذاری شده است و تبلیغات محیطی و رسانه ای برای کاهش مصرف پلاستیک و جایگزین کردن محصولات پایدارتر و محیط زیستی تر به این بهانه افزایش می یابد، اما با این وجود شاهد افزایش مصرف پلاستیک در کشور هستیم،.

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون پسماند برای پنج گروه همچون پسماندهای پزشکی، صنعتی، کشاورزی، خانگی و ویژه آئین نامه اجرایی نوشته شده است. متأسفانه وضع آئین نامه مختص مدیریت پسماندهای پلاستیکی فراموش شده است.

وی با اشاره به اینکه در همه جهان حتی در میان کشورهای در حال توسعه قوانین بالادستی و اسناد محکمی برای نحوه مصرف پلاستیک وجود دارد، گفت: وضع قوانین می تواند از مصرف بی رویه پلاستیک های یکبار مصرف با ابزارهای مختلف تشویقی و بازدارنده همچون اخذ مالیات بر مصرف و قبول مسئولیت اجتماعی از سوی تولیدنمایندگان به بازچرخانی پلاستیک ها و مدیریت مصرف آن یاری کند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه صنایع منتشرنماینده آلاینده ها مشمول مالیات های زیست محیطی می شوند، اظهار تأسف کرد که چرا محصولات آسیب رسانی مثل پلاستیک ها با وجود آسیبی که به منابع آب و خاک وارد می نمایند باید از این امر مهم مستثنی باشند.

انصاری با بیان اینکه اصلاح مصوبات شورای شهر در مورد مصرف پلاستیک در مجموعه شهرداری منجر به تشکیل یک کارگروه پلاستیک شده است، گفت: شرکت ها و سازمان های تابعه شهرداری برای کنترل مصارف پلاستیک و برنامه ریزی در جهت کاهش مصرف این محصولات آسیب رسان به طبیعت به کارگروه دعوت شده اند.

وی در ادامه شرح داد: در شرکت ها و سازمان های خدماتی ساز و کارهایی را پیش بینی نموده ایم، برای مثال در مجموعه شهروند به فکر ایجاد یک خط خرید سبز افتادیم که برای شهروندانی که از کیسه های پارچه ای برای خرید خود استفاده می نمایند اقدام شده که به این ترتیب علاوه بر ایجاد یک خط پرداختی مجزا، مشوق هایی همچون کسب امتیاز بیشتر در باشگاه مشتریان برای آنها قائل شویم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در مورد استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر در میادین و میوه و تره بار گفت: بهتر است جایگزین پایدارتری از این پلاستیک ها برای خرید پیشنهاد داده گردد، چون درباره سلامت پلاستیک های زیست تخریب پذیر ابهاماتی وجود دارد. گفته می گردد این پلاستیک ها تبدیل به ریز پلاستیک می شوند به همین دلیل باید روش های پایدارتر و امن تری را برای مصارف پایه ریزی کرد.

وی اضافه نمود: تبدیل این پلاستیک ها به میکروپلاستیک خطری برای منابع غذایی و آبی محسوب می گردد.

انصاری همچنین اقدامات فرهنگی مستمر از جمله برنامه های آموزشی مجازی و همکاری گروه های مرجع جامعه مانند هنرمندان به منظور کاهش مصرف پلاستیک ها در زندگی روزمره را از جمله برنامه های این اداره کل برشمرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1171

به "مصارف پلاستیک باید مشمول مالیات گردد ، ایجاد خط خرید سبز در شهروند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصارف پلاستیک باید مشمول مالیات گردد ، ایجاد خط خرید سبز در شهروند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید